• Lollan1

Gallsten

Hej
    Jag ska inom en kort tid in och operera bort gallblåsan, och fram tills dess måste jag hålla efter kosten för att undvika anfallen och hålla borta inflammationen. Skulle vara jättetacksam att få hjälp med några saker.

Vad för mat bör jag undvika?

Och jag vet att jag ska undvika fet mat, men har endast kokvrå, och mycket litet område att kunna laga mat på, så jag försöker hålla mig till så lättlagad mat som möjligt,  har någon tips på recept, eller någon bra sida med lättlagad och fettsnål mat?

Vore jättetacksam för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden Gallsten
  • karet

Pasta med tomatsås och rökt skinka.

Potatis och kokt torsk.

Ett annat recept: Ta en laxbit och lägg på ett folieark, lägg på ett par skivor tomat och dill. Samt lite krossad tomat och kryddor. Vik ihop. Skala potatis och lägg i en kastrull med vatten. Ställ laxpaketet ovanpå potatisen. Koka/Tillaga på spisen.

• IsaCMoJs

Du behöver inte undvika fet mat, det är inte den som gör att du får stenarna utan det är kolhydraterna som gör att du får dem och sedan när du äter fet mat så sköljs stenarna ut och då får du ont!

Mamma till Moa 081216 och Leiah 110117
  • karet

Lyssna inte på hon ovanför. Du ska undvika fet mat om du har gallsten.

• Lusing
    IsaCMoJs skrev 2012-04-08 01:18:23 följande:
    Du behöver inte undvika fet mat, det är inte den som gör att du får stenarna utan det är kolhydraterna som gör att du får dem och sedan när du äter fet mat så sköljs stenarna ut och då får du ont!

Ja eller hur... Fet och stekt mat ökar gallproduktionen och mer galla utsöndras och mer kristaller bildas, är det verkligen vad en person med gallsten ska äta tycker du? Undvik fet mat, äpple, gröna paprikor, ägg, stekt mat och koletesterolrik mat.
  • Bees knees

Fettet gör att gallblåsan töms och då fastnar stenarna vilket ger ett gallstensanfall.
    Jag har 2 st 1 cm stenar som inte kan komma ut och står i operationskö.
    Jag kan äta normalt, bara jag undviker tex grädde, majonäs osv
    Alla har nog olika gränser.
    Den uppfattningen jag har fått är att äpple, gurka är saker som kan ge mer sten men inte utlöser själva anfallet?
    Men om jag låter bli fett helt blir jag sämre.
    För mig är det en balansgång.
    Snabb vikt nedgång sägs ju kunna ge gallsten? Kan detta bero på fettsnål kost inte tömmer gallan?

• Bees knees

Soppa kanske är bra att prova med?

• IsaCMoJs

Läs på lite innan ni ratar mitt svar!!

Svar på tråden Gallsten