• jezzie03

Nästäppa på natten

Finns det någon som har tips om hur man kan lindra barns nästäppa på natten. Våran dotter är 9 dagar och har sond i näsan . På dagarna är hon ok men när hon ska läggas på natten så kommer nästäppan. Vi droppar med koksalt och hon nyser ut stora kråkor. Har bunkrat upp under hennes huvud men det funkar inte nå vidare. Vet att det finns annat man kan spruta i näsan men jag vill bara höra om det finns nån som har bra tips vi kan testa innan vi sprutar i henne mer "medicin"

• Svar på tråden Nästäppa på natten
  • Lumo

Från 1 månad finns Nezeril-näsdroppar. Min dotter blev förkyld vid 2 v ålder o jag gjorde faktiskt bedömningen att ge henne Nezeril redan då. De har ju lixom inga näsgångar, de är ju minimala.

Annars kan man köpa en luftfuktare på tex Bauhaus för några hundra o ha i sovrummet. Luften blir nästan tropisk (men kallare) o det är lättare för hals o näsa. Helt ok att använda även annars för bättre inomhusmiljö. :)

Har du Näsfrida? Kan du använda det trots sonden? Näsfrida är ett måste för alla småbarnsföräldrar. Sug försiktigt bara o sug med pennan i lite olika vinklar så får man ut mer. Näsfrida finns på Barnens hus bla. :)

Svar på tråden Nästäppa på natten