• Anonym (orolig..)

Ni som bor i Sverige, men Bosnien är ert hemland och brukar semestra där?

Tog de i känsliga för jag ville vara anonym..

Min sambo är från Bosnien, jag är svensk. Vi har fyra barn och vi funderar på att åka till Bosnien en vecka i sommar för att hälsa på våra svärföräldrar. Dom har hus där nere och vi kommer bo hos dom. 

Men jag är lite orolig för vissa saker. Kan man dricka deras kranvatten där nere? Om man inte kan, då köper vi självklart vatten på flaska o liknande. Men om man diskar o sånt, sköljer grönsaker o sv. Kan man bli dålig i magen då?

O sen e jag lite orolig att köpa utländskt kött, är inte så helt nöjd med det. Och kan man lita på att mjölk, yoghurt o ost o sv är pastöriserad där?

Kanske dumma frågor, men jag o sambon har varit där för några år sen o då var det bara vi men nu är man extra orolig för barnen självklart.

Så ni som brukar åka dit, snälla berätta era erfarenheter av era resor dit, med era barn. Ge mig tips som e värda o tänka på. TACK! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 08:24
    Behöver man några vaccinationer när man ska åka dit??

• Svar på tråden Ni som bor i Sverige, men Bosnien är ert hemland och brukar semestra där?
  • Eber

Jag åker till Kroatien, men det samma gäller där... Om ni ska bo hos lokalbefolkningen så ska barnen ha bcg vaccin. Vatten kan du dricka utan problem. Mjölk man köper i affären är pasöriserat! Om ni ska bo på landet, se upp med sådant de tillverkar själva, tex färska ostar mm. i storstäder brukar man kanske inte ha jordbruk på samma sätt! Vart ska ni åka?

• Anonym (orolig..)

E de mot tuberkolos du menar så har dom redan fått det? Så vattnet e ok att dricka? O alla mjölkprodukter i affären är pastöriserad? Vi ska bo i Gradiska (stavningen e jag osäker på)

• Eber

Ja det var den jag menade, annars är det inga andra vacciner! Det du köper i affären är ok! Där handlar man mycket på marknader, jag skulle undvika hemmagjorda mejeriprodukter tex ostar, gräddfil/crème fraich vilket det oftast är på en marknad. Det du köper i en större mataffär i en riktig förpackning är ok. Tänk på att även vissa affärer kan sälja opastöriserat över disk.

• SilverWoman

Nej jag skulle vaccinera oss mot hepatit A samt aldrig dricka vatten utomlands från kranen, speciellt i såna länder. DRICK vatten endast om den är kokt eller så köp flaskor. Skölj grönsaker m.m. också endast med kokta vattnet. Bättre ta det säkra före osäkra. Brunnsvatten var extremt försiktig med!
    Pastörisering tror jag att man har som grund i många länder, tror att det är inga problem. Samt om du äter kött se till att köttet är vällagad.

• Anonym (orolig..)

Okej, då kan man ju koka vattnet om man ska skölja med.. Hur länge ska man koka innan det är ok..? Tänkte på vällingen man gör, så får man ju koka vattnet.. 

Ska kolla upp vaccinering mot hepatit. Tror att lilleman hfick det i det nya vaccinet  från bvc. Men dottern o vi har det inte.. 

Fler får gärna skriva. Tipsa oss om vad man ska tänka på o sv.. 

• Anonym

Jag åker dit med mina barn och min sambo som kommer där i från varje år. har aldrig varit några problem. vattet som de har i byarna är oftast källvatten och väldigt gott. där i mot i städer så kan det vara lite klor i vattnet så där rekomenderar jag att köpa vatten. eftersom de inte är med i eu än så är ju inte sjukvården gratis om det skulle hända något.

våra barn är vaccinerade mot tbc det ändå som behövdes fick jag veta när jag ringde och fråga.

• Anonym
    Anonym (orolig..) skrev 2012-04-08 09:27:41 följande:
    Okej, då kan man ju koka vattnet om man ska skölja med.. Hur länge ska man koka innan det är ok..? Tänkte på vällingen man gör, så får man ju koka vattnet.. 

Ska kolla upp vaccinering mot hepatit. Tror att lilleman hfick det i det nya vaccinet  från bvc. Men dottern o vi har det inte.. 

Fler får gärna skriva. Tipsa oss om vad man ska tänka på o sv.. 
    koka i ca 3 minuter rekommenderas vid stora parasit/bakterie utbrott i Sverige.
  • SilverWoman
    Anonym skrev 2012-04-08 09:29:59 följande:
    koka i ca 3 minuter rekommenderas vid stora parasit/bakterie utbrott i Sverige.
    det var jag som skrev det, fattar inte att det blev anonymt...
  • maddeemma

Jag var där varje sommar när jag var liten. bodde hos min farmor på landet. Blev magsjuk nån enstaka gång och vi åt allt som de åt.

• Anonym (orolig..)
    Anonym skrev 2012-04-08 09:29:36 följande:
    Jag åker dit med mina barn och min sambo som kommer där i från varje år. har aldrig varit några problem. vattet som de har i byarna är oftast källvatten och väldigt gott. där i mot i städer så kan det vara lite klor i vattnet så där rekomenderar jag att köpa vatten. eftersom de inte är med i eu än så är ju inte sjukvården gratis om det skulle hända något.
    våra barn är vaccinerade mot tbc det ändå som behövdes fick jag veta när jag ringde och fråga.
    Hur gör ni då när ni sköljer grönsaker o sånt?
  • Eber

Jag har alltid druckit vanligt vatten, barnen också, aldrig har vi blivit dåliga av det... Och det kan man göra deras vatten är bra! Har man reseförsäkring så täcker den sjukvård utomlands!

• Hoppsan

Vi brukar åka till makedonien och serbien och där dricker dom inte vattnet från kranen utan köpt vatten.
    Skölja grönsaker och så kan man göra under kranen, köttet är jättegott(varför skulle det vara nått fel på det?)
    Våra barn är vaccinerade mot tbc.

• Anonym (Q)

Jag är född i Bosnien och levde där tills jag var tonåring, har också varit och hälsat på sen dess. Här är ett par tips. 

I Kroatien och Bosnien kan man oftast dricka vatten ur kranen, i stora delar av Serbien gör man inte det. Gör man som lokalbefolkningen blir det rätt, de vet hur vattnet är. Om lokalbefolkningen dricker vatten ur kranen är det ingen fara att skölja grönsakerna i det.

Det du köper i affär, möjlk och dyl är pastoriserat om inte annat står på förpackningen. Är ex mjölken inte pastoriserad är det bara att koka upp innan barnen dricker. Jag skulle egentligen inte avråda från mjuka ostar och dyl köpt på marknader, jag växte upp på sådant och det var aldrig någon fara. Dessutom är det jättegott! Men ni får göra det som känns rätt för er. Har du pratat med din man, vad säger han?

Det här med kött förstår jag inte riktigt, jag skulle säga att det t o m känns bättre att köpa där. Du får då ofta dagsfärskt kött istället för en vecka gammalt om du handlar på ICA. Sen tillagas allt ordentligt innan ni äter, det är rätt sällan man serverar kött som inte är helt genomstekt (som man exempelvis gör med oxfilé). 

Ang vaccination: fråga på BVC istället, de har erfarenhet och kompetens att svara på frågan. Min son kommer att bli få tilläggsvaccination pga. mitt ursprung, samma borde nog gälla er. 

Här är dock mitt främsta tips: det är bra att vara påläst, fråga BVC och du kan också fråga på resebyråer (du behöver inte berätta att du inte kommer att köpa en resa genom dem till slut ;)). När du har gjort det försök att inte vara så rädd, det kan förstöra hela upplevelsen för både dig och din familj. Människor lever (och överlever) på mat och vatten som finns där och precis som i Sverige vet de hur man gör för att den inte ska vara farlig för dem och deras barn. 

Hoppas ni får en trevlig resa! 

• Anonym (orolig..)

Tack för alla svar.. Min man tycker bara jag är tramsig som tänker så här. Men hade det varit bara vi så hade jag inte brytt mig. man vill ju inte att ens barn ska bli sjuka.

Ska ringa bvc o höra med dom.

Jag tror min svärmor sköljer grönsaker o annat med vattnet där iallafall. Men dricker ur flaska gör dom. Gör dom till och med här hemma i Sverige. 

Svar på tråden Ni som bor i Sverige, men Bosnien är ert hemland och brukar semestra där?