• Gurkan

Tips på sallader med vitkål och/eller morötter

Jag letar efter goda recept på sallader med vitkål och/eller morot (och annat förstås).Gärna som går att göra i större satser och som håller sig några dagar i kylen!

• Svar på tråden Tips på sallader med vitkål och/eller morötter
  • Jusefeajn

Jag har ett perfekt recept ! Riv morötter och vitkål, koka upp 1dl äppelcidervinäger, 1/2 dl socker och 1/2dl olja. Häll över morötter och vitkål. Skitgod sallad :)

• Barbabok

Häll kokande vatten över den finstrimlade vitkålen, krama den så slipper man den där jätehårda salladen.

1. Blanda med majjo, creme fraiche, dijonsenap, salt och peppar.

2. Blanda med vinäger, olja, italiensk salladskrydda, salt och peppar.   

han kommer i juni
  • Drömmar och förhoppningar

Riv vitkål fint, blanda lika delar olja med vinäger, ca 1,5 dl av varje (till ett huvud). Blanda dessutom i rejält med salladskrydda och lite grovmalen svartpeppar. Jag tycker det är gott att ha i strimlad inlagd paprika också.

• Sixxty
    Jusefeajn skrev 2012-04-08 13:39:44 följande:
    Jag har ett perfekt recept ! Riv morötter och vitkål, koka upp 1dl äppelcidervinäger, 1/2 dl socker och 1/2dl olja. Häll över morötter och vitkål. Skitgod sallad :)
    Testa att ha i italiensk salladskrydda i den så blir den ännu bättre.
  • Dr Evans

Rivna morötter, apelsin och russin. Söt sallad till stark mat eller vad som helst...

Var och en blir salig på sin tro.
  • snuppis

rivna morötter kan man ju ha i all sallad =) jag brukar blanda de i en vanlig grönsallad med tomat och gurka, men då gör jag remsor av dem med en potatisskalare. 

• Mme

En gammal 80-talsklassiker: blanda strimlad vitkål med lingonsylt.
    Annars är det riktigt gott att låta vitkål långsamt brynas i smör.  Mumma till en stekt köttbit.

• tro  hopp  kärlek

Alt 1
    Riv vitkål, morot, ananas, inlagd paprika
    Pressa vitlök
    Blanda 1 dl olja 3 msk vitvinsvinäger 1 dl vatten 1 msk pepparmix 1msk italiensksalladskrydda , Blanda allt.

Alt 2
    Blanda 3 dl cf 1 dl majonäs 1 msk dijonsenap, 1 pressad vitlök, 1 tsk curry  lite salt.
    Blanda i vitkål, morot, purjolök.

och ev kyckling, bacon äpple, tomat,gurka. pasta ost. 

• eembla

Riv vitkål och morötter, hacka rödlök och blanda allt i en skål.
    Häll över köpt vitlöksdressing på flaska och blanda om allting.

Det kanske inte låter så gott men det är väldigt gott!
    Den här salladen brukade min mamma göra på sommaren till en grillad köttbit och klyftpotatis...

• mion

3 veckors salladen 

½ vitkålshuvud 1 morot 1 purjolök ½ paprika lag: en del olja en del vinäger inte fullt en ½ del socker salladskrydda peppar en nypa flingsalt
    Strimla vitkålen, enklast går det med en osthyvel, grovriv moroten, skiva purjolöken och paprikan tunt. Koka upp lagen och häll den över salladen. Den varma lagen gör att vitkålen mjuknar lite, men vill man ha den ännu mjukare kan man först lägga vitkålen i ett durkslag och hälla över kokande vatten.

• Larvig

Hyvla tre morötter, en fänkål och en knippe rädisa. Gör dressing på rapsolja, vitvinsvinäger, massor med persilja, lite salt och peppar. Blanda. Njut.

• Gurkan
    Larvig skrev 2012-04-23 21:17:47 följande:
    Hyvla tre morötter, en fänkål och en knippe rädisa. Gör dressing på rapsolja, vitvinsvinäger, massor med persilja, lite salt och peppar. Blanda. Njut.

Fänkål har jag aldrig ätit hur smakar det?
  • Gurkan
    mion skrev 2012-04-23 21:15:18 följande:
    3 veckors salladen  ½ vitkålshuvud 1 morot 1 purjolök ½ paprika lag: en del olja en del vinäger inte fullt en ½ del socker salladskrydda peppar en nypa flingsalt Strimla vitkålen, enklast går det med en osthyvel, grovriv moroten, skiva purjolöken och paprikan tunt. Koka upp lagen och häll den över salladen. Den varma lagen gör att vitkålen mjuknar lite, men vill man ha den ännu mjukare kan man först lägga vitkålen i ett durkslag och hälla över kokande vatten.

Purjo är ju gott!
  • Larvig
    Gurkan skrev 2012-04-23 21:19:56 följande:
    Fänkål har jag aldrig ätit hur smakar det?
    Lite aniston, åt lakrits hållet. Prova o se du gillar. Gott att ugnstillaga med rotfrukter tex förutom i sallad.
Svar på tråden Tips på sallader med vitkål och/eller morötter