• JaMA08

Byggt med Varbergshus eller Myresjöhus??

Vi planerar att bygga nytt hus, vi har antingen Varbergshus eller Myresjöhus som vi ska bygga med! Söker nu efter era erfarenheter av dessa byggfirmor, alla åsikter är välkomna!

• Svar på tråden Byggt med Varbergshus eller Myresjöhus??
  • JaMA08

Ingen annan som har erfarenheter???? 45 som läst min tråd....

• PiaMaria

Vi var på Myresjöhus och tog en offert. Fick intrycket att det var en seriös firma.
    Tillslut föll vårat val på Eksjöhus.
    Är mitt uppe i byggprocessen och vi är jättenöjda!

följ gärna vårat bygge på byggbloggen för eksjöhus.

www.villabyggarna.se/pia-maria

• tab80

Hej!

Vi valde själva mellan ett antal husleverantörer där både Varbergshus och Myresjöhus fanns kvar i listan efter den inledande undersökningen. Myresjöhus gick bort efter att vi från flera håll, inte minst från bekanta, fick höra att de haft problem med kontakten med dem. Det handlar framförallt om saker som gått fel och som inte var självklara att fixa till från husleverantörens sida.

I slutändan valde vi mellan Varbergshus och en helt annan husleverantör, men för oss var magkänslan viktig och efter att bekanta byggt och bygger till med Varbergshus och är väldigt nöjda så föll valet på dem.

Vidare - inget bygge går felfritt fram men för oss spelar det stor roll hur husleverantören beter sig när något tveksamt gått fel. Nu har vi långt ifrån ett färdigt hus på plats men vad vi hört, men också redan upplevt själva, så är det självklart för Varbergshus att fixa till sådana saker. (Detta är som sagt bara vår känsla, det kanske inte är något Varbergshus står för.. ;) )
    Den känslan har vi inte fått från Myresjöhus tyvärr.

Om det är något mer du undrar om just hur vi upplever Varbergshus, dess samarbetspartners, personal, leverantörer m.m. så säg till :)  Det är som sagt en bit kvar till färdigt hus men vi har haft kontakt med dem i över ett halvår nu iaf.

• Solallén

Vi har precis haft slutbesiktning på vårt arkitektritade hus och kan varmt rekommendera Varbergshus!

Varför ?

-          Kvalitet

-          Pris

-          Leveransprecision

-          Seriositet

Det började med att vi pratade med 12 möjliga husleverantörer som vi på ett eller annat sätt hade får rekommendationer på.

En efter en föll bort p.g.a. ointresse att offerera huset så som vi ville ha det, och eller pris (som en utryckte det ”ska jag bygga huset så skall jag vara säker på att tjäna bra på det” (han fick inte jobbet..))

När valet i princip var klart så insåg vi att budgeten inte kommer att hålla, vi måste ner 15%  och Varberghus gjorde ett ambitiöst arbete att hjälpa oss att optimera konstruktionen så att vi hamnade inom budget, utan alltför stora eftergifter ( då föll den sista konkurrenten bort, som inte ville göra motsvarande arbete).

Det var viktigt för oss bli färdiga i god tid innan 2:a Maj, eftersom vi inte kunde skjuta upp reavinstbeskattningen längre, så vi satt press på att vi skall vara färdiga en månad innan, vilket blev 4:e April.

Arbetet har flutit fantastiskt bra, duktiga människor som har jobbat ambitiöst och visst har det varit några bekymmer, speciellt de 4 höststormarna som drev in vatten innan huset var tätt, och man fick ta bort och göra om.

Slutbesiktningen hölls den 4:e April som planen sa, och vi är jättenöjda med resultatet, det värmde både oss och projektledning och snickare när besiktningsmän och kvalitetsansvarig säger att det är ”ett fantastiskt hantverk”,  vi för övrigt precis besiktningsprotokollet, 2 punkter som behöver åtgärdas.

Vi vet inte hur det hade varit med en annan byggfirma, men vi förstår inte hur det hade kunnat vara bättre.

Solallén 

• Mimmi75

Vi står just i begrepp att sätta skopan i jorden (Kba kommun) och har därmed varit igenom hela den initiala "köpeprocessen" och planeringen med Varbergshus. Vi gjorde en grundlig genomgång av närmare 20 husproducenter innan vi bestämde oss för Varbergshus och ingen kom i närheten av det bemötandet vi fick av Mikaela Mårtensson på Varbergshus. För oss var det viktigt att hitta ett företag som ville arbeta med oss att skapa boendet som vi vill ha och ffa inom den budget vi hade satt.

Vårt mål är att bygga smart för att sänka boendekostnaden (för att kunna jobba mindre och vara hemma med barn) och där har vifått 100% hjälp och stöd av Varbergshus för att landa rätt. Inte en endast gång har vi känt att de försökt sälja på oss något utan istället lyssnat lyhört och kommit med utmärkta lösningar. Grundhusen är smarta och genom att välja enplans har vi haft total frihet att anpassa precis efter våra behov och önskemål - ren lyx att bygga lösvirke. Till skillnad från de två tidigare gångerna vi köpt nytt boende har Varbergshus fantastiskt bra avtal med sina underleverantörer och erbjuder dem rakt till sina kunder istället för att stoppa i egen ficka. Det tackar vi för!

• KaSaM

De tre senaste inläggen låter som om representanter för företaget skriver...

• tab80

hehe, förstår din tanke men själv jobbar jag med bilbyggande. Eller iaf IT-hjälp till processen.. Glad

Och TS (JaMA08) får gärna skicka ett privat meddelande så kan jag lämna mer uppgifter om mig själv än vad jag vill göra i tråden (namn, adress för vårt husbyggande..).

Man hör en del negativa saker om många husleverantörer, men vad gäller information om/kontakt med Varbergshus än så länge så har jag bara stött på bra saker. Och man vill ju gärna sprida bra erfarenheter om något som kan bli den största affär man någonsin kommer göra..

• JaMA08

Tack alla för era inlägg, det är mkt bra att få veta på ris och ros om Varbergshus! Skriv gärna mer till mig i privata meddelande om ni vill, det uppskattas mycketSolig

Svar på tråden Byggt med Varbergshus eller Myresjöhus??