• Jenm

Hyreslag?

Jag hyr ett hus av en man. Vi har inte skrivit något avtal. Jag undrar om jag kan flytta härifrån när jag vill? Eller är det något uppsägningstid?

Jag betalar en fast månadskostnad för el och nu berättade han att han skulle höja den till dubbelt så mycket. Får han göra så? Jag kommer inte ha råd att bo kvar då och jag kommer inte hinna hitta någon ny bostad på så kort tid. Han ska höja den från och med nästa månad.

• Svar på tråden Hyreslag?
  • Philippa

Har ni inget avtal skrivit kan både du och han göra som ni vill i princip....

• Inversable

Ett hyreskontrakt behöver bara upprättas skriftligen om hyresgästerna eller hyresvärden begär det enligt JB 12 kap. 2§. Så ett muntligt avtal är lika gällande som ett skriftligt sen handlar det ju om att leda det i bevis, kan man inte bevisa att något visst är avtalat så är det svårt att få rätt. Om hyresavtalet är ingånget för obestämd tid så ska det sägas upp för att sluta gälla. Om det är en bostadslägenhet så upphör hyresavtalet att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

En hyresvärd får inte ta vilken hyra som helst och inte heller höja hyran hur som helst. Man kan få det prövat av hyres- och arrendenämnden om man vänder sig dit om ni inte kommer överens.

• Spartacusv

Tänkte låna den här tråden har ett "liknade" problem.

Det är så att vi hyr en lägenhet av en privat hyresvärd och betalar varmhyra. Dock har hyresvärden fått problem att betala elen och fortum kommer att stänga av elen i hela hyreshuset redan imorgon.Hyresvärden planerar på att sätta in en elmätare i varje lägenhet och ändra så att vi betalar kallhyra + egen el. 
    Eftersom våran lägenhet kommer bli "obeboelig" från och med imorgon och hyresvärden inte vet när han kan betala elräkningen bryter han mot vissa avtal i kontraktet. Så jag undrar om vi kan säga upp lägenheten och få flytta så snabbt som möjligt eftersom vi inte har någonstans att bo längre och kan vi detta utan att behöva betala de tre uppsägningstid-månadernas hyra? 

Tack i förhand

• Purpurbräcka
    Spartacusv skrev 2012-04-09 18:47:58 följande:
    Tänkte låna den här tråden har ett "liknade" problem.

Det är så att vi hyr en lägenhet av en privat hyresvärd och betalar varmhyra. Dock har hyresvärden fått problem att betala elen och fortum kommer att stänga av elen i hela hyreshuset redan imorgon.Hyresvärden planerar på att sätta in en elmätare i varje lägenhet och ändra så att vi betalar kallhyra + egen el. 
    Eftersom våran lägenhet kommer bli "obeboelig" från och med imorgon och hyresvärden inte vet när han kan betala elräkningen bryter han mot vissa avtal i kontraktet. Så jag undrar om vi kan säga upp lägenheten och få flytta så snabbt som möjligt eftersom vi inte har någonstans att bo längre och kan vi detta utan att behöva betala de tre uppsägningstid-månadernas hyra? 

Tack i förhand

Jag vet att man kan begära avdrag på hyran om lägenheten inte är i det skick man betalar för att den ska vara, men hur stor den blir vet jag inte.

Är du med i Hyresgästföreningen så kan det hända att de kan hjälpa dig. 
  • Spartacusv
    Purpurbräcka skrev 2012-04-09 18:55:10 följande:
    Jag vet att man kan begära avdrag på hyran om lägenheten inte är i det skick man betalar för att den ska vara, men hur stor den blir vet jag inte.

Är du med i Hyresgästföreningen så kan det hända att de kan hjälpa dig. 
    Jo det har hänt en gång tidigare att elen stängts av och då fick vi ett avdrag på hyran på ca 6-7% men då var elen avstängd i ett par dagar.

Nu vet vi ju inte hur länge elen kommer vara avstängd, det kan vara från 2 veckor till 4-5 veckor och vi har ju ingen "reservlägenhet" att flytta in i med våra hundar och all mat i frysen osv. 
    Sen undrar jag om vi nu skulle säga upp lägenheten innan han vill skriva nya kontrakt gäller väl det gamla hyreskontraktet väl? 

Nej är ju inte medlem i Hyresgästföreningen tyvärr och därför jag vände mig hit för att se ifall någon kanske är lite mer insatt i sådant här. :) 

Svar på tråden Hyreslag?