• Anonym

Dottern gallskriker när hennes pappa ska natta henne.

När min sambo, dotterns pappa, ska natta henne så vill hon inte. Hon gallskriker i ren panik och blir helt tokig. Är jag där inne tillsammans med pappan, så är hon lugn. Går jag ut och hon är själv med pappan, så blir hon helt galen.
    Är hon rädd för honom? Kan han ha gjort något?

Varför kan inte hennes pappa natta henne? Är det fler som har det så?
    Hon är 1 år. 

(Jag blir ju orolig, vill ju så gärna att han också ska kunna natta henne ,även fast han inte visar något intresse, men det känns dumt att dottern bara ska ty sig till ena föräldern.)

Han jobbar iofs hela dagarna, så jag är hemma med dottern.  
    Kan det ha betydelse?

Hjälp. 

• Svar på tråden Dottern gallskriker när hennes pappa ska natta henne.
  • Anonym

Gå hemifrån!! Låt pappan hitta egna rutiner så dottern blir trygg med honom och det kan han bara göra om du inte är i närheten.....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 20:01:17 följande:
    Gå hemifrån!! Låt pappan hitta egna rutiner så dottern blir trygg med honom och det kan han bara göra om du inte är i närheten.....
    Jag har lämnat dottern tillsammans med hennes pappa ett par gånger, men det har alltid slutat med att han ringer hem mig pga hon är helt galen.
  • Acelise

Men herregud! Gå hemifrån?! Det är ju precis det hon INTE behöver!

Uppenbarligen behöver hon sin mamma väldigt mycket JUST NU och då får pappa helt enkelt stå tillbaka ett tag! Du får natta henne och ge henne det hon behöver, först DÅ kan hon sluta kämpa, bli lugn och trygg och SEN kan pappa säkert kliva in igen. Alla barn går igenom sådana här faser. Det är INTE personligt och barnen ska inte lastas för det. Din dotter känner ett starkt behov av dig nu. Kanske sker förändringar i hennes och ert liv? Du börjat jobba? Börjat dagis? Etc.

Ju mer ni går henne till mötes desto tryggare blir hon!

• Anonym (M)

Det är helt och hållet omöjligt att tro att dottern kommer vilja/kunna nattas av nån hon knappt känner. Såklart att hon vill ha sin största trygghet, mamma, där. 
    Jag lovar, det kommer komma en tid då hon kan nattas av sin pappa. Tvinga det inte på henne om ni inte måste. Gör det inte bara för sakens skull alltså, hon skadas inte av att bara hennes mamma nattar henne.  

• Selma1966

Vår son är 4 och har blivit så sista månaderna. Det går utmärkt när jag inte är hemma och sonen vet att han inte kan kräva att jag ska komma in. Det har inte hänt något annat än att han blir överjävligt jobbig tills pappan snedtänder och blir sur (jag hör ju exakt vad som händer). Kommer jag in och avbryter så lugnar sonen ner sig men vill då absolut inte att pappan går heller. Om jag nattar själv är det sång, kramar och gos och somnar snabbt. Ibland vill sonen att pappan ska natta också. Men är han trött så vill han helt klart att jag gör det eftersom han liksom vet att han inte orkar med tjafset med pappan. Dagtid är det pappa som gäller (eftersom det är roligare lekar och mer utelek då) annat än när han blir ledsen och mammig. Även om vår son är äldre (men med funktionshinder och andra behov än andra barn) så tror jag det går i perioder för många barn. Det behöver inte ha HÄNT något. Det är bara så att just den ena föräldern uppfyller ett särskilt behov i just den stunden. Hos oss är jag tröstaren, den gosiga, kramiga mamman som sjunger vilket är perfekt vid nattning men jag är urbota tråkig vid lek

• Anonym
    Acelise skrev 2012-04-08 21:15:15 följande:

Uppenbarligen behöver hon sin mamma väldigt mycket JUST NU och då får pappa helt enkelt stå tillbaka ett tag! Du får natta henne och ge henne det hon behöver, först DÅ kan hon sluta kämpa, bli lugn och trygg och SEN kan pappa säkert kliva in igen. Alla barn går igenom sådana här faser. Det är INTE personligt och barnen ska inte lastas för det. Din dotter känner ett starkt behov av dig nu. Kanske sker förändringar i hennes och ert liv? Du börjat jobba? Börjat dagis? Etc.

Jag tar hand om henne på dagarna och jag nattar henne, varje natt. Sambon vill inte ens prova längre, då hon bara blir galen. 
    Hon blir tokig också om sambon ger mig sovmorgon så han är uppe själv med henne, det går inte det heller.
  • Subtilia

Min son kan också få nåt ryck och att han skriker mer eller mindre panikartat tills hans pappa tar honom, detta är  väldigt sällan dock och jag vet inte varför.

Han är inte rädd för mig och vi har delat mer eller mindre 50/50 på att natta och ta hand om honom den senaste tiden.

Utöver dessa få gånger så är det inga problem för mig att natta honom... vet inte vad det beror på dock, men det stör inte så mycket när det är så sällan heller.

För er är det varje gång som ajg förstår det? Kanske ska låta pappa ta dottern mer på dagarna?

• Anonym
    Subtilia skrev 2012-04-09 12:15:14 följande:
    Min son kan också få nåt ryck och att han skriker mer eller mindre panikartat tills hans pappa tar honom, detta är  väldigt sällan dock och jag vet inte varför.

Han är inte rädd för mig och vi har delat mer eller mindre 50/50 på att natta och ta hand om honom den senaste tiden.

Utöver dessa få gånger så är det inga problem för mig att natta honom... vet inte vad det beror på dock, men det stör inte så mycket när det är så sällan heller.

För er är det varje gång som ajg förstår det? Kanske ska låta pappa ta dottern mer på dagarna?
    Pappan jobbar hela dagarna, så är själv med dottern då. Det är varje gång hon skriker.
  • Subtilia
    Anonym skrev 2012-04-09 12:17:54 följande:
    Pappan jobbar hela dagarna, så är själv med dottern då. Det är varje gång hon skriker.
    Svårt om de inte kan bygga upp en trygg relation övrig tid. som sagt, för våran del är det bara når ryck han får ibland och är pappan hemma så får han helt enkelt ta honom. Men det hade ju varit ohållbart i längden om det var varje nattning. Tror dock på att pappan behöver bygga upp en egen relation till dottern där hon känner sig trygg.
  • Litet My
    Acelise skrev 2012-04-08 21:15:15 följande:

Instämmer till fullo.
  • Anonym
    Subtilia skrev 2012-04-09 12:20:59 följande:
    Svårt om de inte kan bygga upp en trygg relation övrig tid. som sagt, för våran del är det bara når ryck han får ibland och är pappan hemma så får han helt enkelt ta honom. Men det hade ju varit ohållbart i längden om det var varje nattning. Tror dock på att pappan behöver bygga upp en egen relation till dottern där hon känner sig trygg.
    Pappan visar inget intresse av dottern, bara på hans villkor. Han tar knappt något ansvar, vad det än gäller. Jag tar hand om dottern från morgon till kväll, även på helger då pappan är ledig.
    Han kan dock byta någon enstaka blöja när jag ber honom, och busa lite med dottern ibland. Inget mer.
  • Subtilia
    Anonym skrev 2012-04-09 14:06:42 följande:
    Pappan visar inget intresse av dottern, bara på hans villkor. Han tar knappt något ansvar, vad det än gäller. Jag tar hand om dottern från morgon till kväll, även på helger då pappan är ledig.
    Han kan dock byta någon enstaka blöja när jag ber honom, och busa lite med dottern ibland. Inget mer.
    Då är det kanske inte så konstigt att hon inte är bekväm med honom alls. =/
  • Acelise

Då har du nog större problem än nattningen, TS...
    Barnets pappa är ju bara barnets pappa på papper och inte i verkliga livet, låter det som. Självklart känner dottern då inte trygghet med honom! Skulle du göra det med en "främling"? Det mest sårbara tiden på dagen (när man ska sova) vill man väl ha sin tryggaste punkt? Du är uppenbarligen det för dottern och då är det DU som ska lägga henne tills er övriga livssituation rett ut sig och pappan tar ansvar för att VARA med sin dotter, inte bara på pappans egna villkor.

Man förtjänar förtroende, det är ingenting som kommer automatisk bara för att det står "fader" på ett papper... 

• Anonym
    Acelise skrev 2012-04-09 15:23:52 följande:
    Då har du nog större problem än nattningen, TS...
    Barnets pappa är ju bara barnets pappa på papper och inte i verkliga livet, låter det som. Självklart känner dottern då inte trygghet med honom! Skulle du göra det med en "främling"? Det mest sårbara tiden på dagen (när man ska sova) vill man väl ha sin tryggaste punkt? Du är uppenbarligen det för dottern och då är det DU som ska lägga henne tills er övriga livssituation rett ut sig och pappan tar ansvar för att VARA med sin dotter, inte bara på pappans egna villkor.

Man förtjänar förtroende, det är ingenting som kommer automatisk bara för att det står "fader" på ett papper... 
    Jag har ju pratat med honom och försökt få honom att ta sitt ansvar. Men han sitter bara klistrad framför datorn.. 
    Dottern behöver båda sina föräldrar, men hon känner bara tryggheten hos en av oss.
    Pappan kanske har insett det och gett upp? Vad vet jag. 
  • Subtilia
    Anonym skrev 2012-04-09 16:19:59 följande:
    Jag har ju pratat med honom och försökt få honom att ta sitt ansvar. Men han sitter bara klistrad framför datorn.. 
    Dottern behöver båda sina föräldrar, men hon känner bara tryggheten hos en av oss.
    Pappan kanske har insett det och gett upp? Vad vet jag. 
    Fast har han någon gång försökt då? Man kan ju inte bara förvänta sig att barnet ska känna sig trygg hos någon utan att för egen del göra en ansträngning...
  • Acelise

Men om din fråga är varför din dotter skriker när pappa ska natta så har du fått ditt svar: hon känner sig inte trygg med pappa (helg naturligt baserat på det du berättat). Om han någon gång bestämmer sig för att verkligen VARA pappa, så får han i små steg finnas där för sitt barn och kanske kanske kan han längre fram få natta henne. Tills dess tycker jag absolut att du ska natta!

Svar på tråden Dottern gallskriker när hennes pappa ska natta henne.