• Pelle 7210

Handels EV strejk

hej någon som är insatt  vad man får för ersättning om man  blir uttagen i strejk.

• Svar på tråden Handels EV strejk
  • Isnogood

FAKTA / Det här gäller vid en strejk

… för strejkande • Medlemmar i Handels får konfliktersättning som motsvarar lönen efter skatt. För att få ersättning ska medlemmen fylla i och lämna en konfliktanmälan till facket under varseltiden. Under strejken ska antalet missade dagar och timmar fyllas i på konfliktkort som lämnas till facket. • De strejkande måste också anmäla sig till arbetsförmedlingen när strejken startar. • De som inte är med i facket riskerar att bli utan ersättning och lön. Många arbetsgivare i en konflikt svarar med en lockout för personalen som inte strejkar. Det innebär att de inte får göra sitt arbete och inte heller får någon lön. • Den som går med i facket och betalar medlemsavgiften innan strejken bryter ut får strejkersättning. Källa: Handels

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Pelle 7210

frågan är ju  om det är på grund lönen eller ackordslönen . jag har hört att det skall vara sammaersättning som stämpling på A-kassa . har frågat  på jobbet men inte fått något klart svar

• Isnogood

Det frågade du inte från början Obestämd

-Har möjlighet att googla på min dator ( ) men kan bara finna kommunals uträkning på sina strejkersättningar dock.  

• Pelle 7210

Jag har googlat men inte hittat något därför frågade jag här .
    Nja det blev nog mer en följdfråga där :).
    personligen tror jag  man bara är förlorare  på att strejka ( ialla fall  vadgällande  lönelyft )

• Isnogood

Fackklubb på arbetsplatsen..?

De ska kunna ge besked om vad som gäller och hur ersättningarna ser ut.
    Annars så finns det ju faktiskt ett helt förbund i ryggen på den lokala klubben, så får du inget bra svar lokalt så ta kontakt med förbundet.  

• Pelle 7210

Jo då vi har fack klubb på jobbet och skall ha möte på onsdag jag hoppas på många svar då .vela bara höra om det fans någon insatt här .

• Isnogood

När det gäller Handels o deras regler så är jag inte så insatt som du så fint syftar på.

Jag är ordförande i Livsklubb. 

• Pelle 7210

tycker nog att du ser ut att veta vad du pratar om .
    Jag är kluven vad gäller  en strejk .jag tycker det är bra på ett vis att  vi kan visa att  vi kan vara starka.
    och  att det kanske blir ett uppsving efter strejken med fler medlemar.
    samtidigt som jag tror  att ekonomiskt så är det inte bra med en strejk.

• 20110209

Hej,

Gå in på Lön för Mödan www.lonformodan.se och följ avtalsrörelsen. Nu har byggfacket varslat om sympatistrejk till förmån för Handels.

• Pelle 7210

Nu har jag fått svar på ersättnings frågan .
    man får full lön . och dom går efter den  lön man uppget till facket .

Svar på tråden Handels EV strejk