• Ninnis75

Sätesförlossning.

Hej...

I stor del av det man kan läsa om förlossning både i böcker och på nätet står lite skrivet om sätesförlossningar.

Det är inte ofta någon föder barn i säte pga flera orsaker och bl.a den ökade risk det faktiskt innebär men jag måste ändå säga att det visst är möjligt. 

Finns någon mer med erfarenhet av sätesförlossning?

Jag vill lyfta fram det positiva med att föda barn även i säte men det innebär också mer kontroll av barnets storlek och kvinnans bäckenmått.

Dumdristig eller ej. vem väljer frivilligt att föda i säte ?

:)

• Svar på tråden Sätesförlossning.
  • Lilla fjunet

Jag känner en tjej som fött 3 barn i säte, hennes livmoder va formad så att alla hennes barn la sig i säte. Det har gått jättebra med alla 3=)

• Me like coffee

Jag födde mitt andra barn i fot- och sätesbjudning. Det var en helt underbar förlossning som jag gärna skulle göra om! I min värld fanns det bara inte att göra ks så jag var helt inställd på vaginal förlossning hela tiden och glad är jag för det! Så länge man har bäckenmått som räcker till så tycker jag absolut att man bör överväga att föda vaginalt även om barnet ligger i säte. Sen tror jag att det viktigaste av allt är att man tror på sig själv att man kan och att man känner dig trygg med sitt val.

• twomore

Jag väntar tvillingar och ettan har legat i säte hela tiden (vecka 36 nu). Jag blev nedstämd över att tvingas göra ett kejsarsnitt och fick för några dagar sedan tala med en läkare på förlossningen som bara rakt av sa "du kan föda dem i säte om du vill". För att jag fött två stora barn tidigare på vars 4100g. Omföderska + stora barn tidigare + tvillingar är lite mindre (för att de är tidigare). 

Jag trodde att det var kört för vaginal förlossning när min etta låg fel. Så nu ska jag röntga bäcken idag och sen invänta antingen igångsättning eller värkar.  Så här ligger de nu

• Ellani
    Me like coffee skrev 2012-04-15 13:14:52 följande:
    Jag födde mitt andra barn i fot- och sätesbjudning. Det var en helt underbar förlossning som jag gärna skulle göra om! I min värld fanns det bara inte att göra ks så jag var helt inställd på vaginal förlossning hela tiden och glad är jag för det! Så länge man har bäckenmått som räcker till så tycker jag absolut att man bör överväga att föda vaginalt även om barnet ligger i säte. Sen tror jag att det viktigaste av allt är att man tror på sig själv att man kan och att man känner dig trygg med sitt val.
    Härligt det låter, och jag håller med dig till fullo med att man ska tro på sig själv och sina krafter och känna sig trygg med sitt val.

Jag hade troligen inte tvekat på att föda nästa barn i säte, då jag har två fina, normala, vaginala förlossningar i bagaget.

Och ett extra stort hejja och grattis till dig som föder dina tvillingar i säte!
    All lycka till! Solig 
  • twomore

Fick just veta igår, dagen innan igångsättning, att de inte alls sätter igång sätesförlossningar :-/

De vill att jag ska komma igång själv för att det krävs egna värkar för att lyckas få ut sätesbebisen. De som induceras är inte lika bra. Så antingen får jag egna värkar eller så snittas jag när jag vill. 

Gjorde hinnsvepning igår och ska göra en ny idag. Vill inte snittas....Men vill heller inte gå i två veckor till och härda ut och sen ändå få snittas 40+0 (=överburen med tvillingar).  

• Ellani
    twomore skrev 2012-05-23 06:22:01 följande:
    Fick just veta igår, dagen innan igångsättning, att de inte alls sätter igång sätesförlossningar :-/

De vill att jag ska komma igång själv för att det krävs egna värkar för att lyckas få ut sätesbebisen. De som induceras är inte lika bra. Så antingen får jag egna värkar eller så snittas jag när jag vill. 

Gjorde hinnsvepning igår och ska göra en ny idag. Vill inte snittas....Men vill heller inte gå i två veckor till och härda ut och sen ändå få snittas 40+0 (=överburen med tvillingar).  
    Hur har det gått för dig?
    Antar att du på ett eller annat sätt fått dina bebisar!  
  • twomore

Ja, förlossningen kom igång efter hinnsvepningen och tvilling ett föddes perfekt i säte. Samma dag som mitt förra meddelande

MEN, sen när tvilling två skulle ut så lade han sig på tvären och hjärtljuden gick ner så jag fick göra snitt för att få ut honom. Så jag fick en kombinerad sätes + (katastrof) kejsarsnittförlossning. :-/ 

Till de som funderar på säte så rekommenderar jag det! Den förlossningen var lättare än mina tidigare vaginala förlossningar. Troligtvis för att hon vägde 2900 istället för 4100 som de förgående två barnen.  Men det var inte svårare, läskigare eller ondare än huvudet först. Önskar bara att tvilling två hade haft vett att lägga sig i säte eller huvud så att han kunde komma ut samma väg. 

Kejsarsnittet tar ju rätt lång tid för att läka och nu drygt två veckor efteråt så har jag ännu ingen känsel på magen runt snittet. + ömhet när man rör vid.  

• twomore

tillägg. Var tvungen att föda i med benstöd á la gynstol. de satte dit de benstöden i sista skedet, när hon var på väg ut.

• abuelita
    twomore skrev 2012-06-09 11:47:49 följande:
    Ja, förlossningen kom igång efter hinnsvepningen och tvilling ett föddes perfekt i säte. Samma dag som mitt förra meddelande

MEN, sen när tvilling två skulle ut så lade han sig på tvären och hjärtljuden gick ner så jag fick göra snitt för att få ut honom. Så jag fick en kombinerad sätes + (katastrof) kejsarsnittförlossning. :-/ 

Till de som funderar på säte så rekommenderar jag det! Den förlossningen var lättare än mina tidigare vaginala förlossningar. Troligtvis för att hon vägde 2900 istället för 4100 som de förgående två barnen.  Men det var inte svårare, läskigare eller ondare än huvudet först. Önskar bara att tvilling två hade haft vett att lägga sig i säte eller huvud så att han kunde komma ut samma väg. 

Kejsarsnittet tar ju rätt lång tid för att läka och nu drygt två veckor efteråt så har jag ännu ingen känsel på magen runt snittet. + ömhet när man rör vid.  
    Grattis till dina tvillingar!

En fråga:  Eftersom jag har  hört att det är viktigt att mamman inte ligger ner efter att tvilling 1 har fötts eftersom  risken då är stor att tvilling 2 hamnar i tvärläge, så undrar jag om du låg ner eller satt upp?
  • twomore

Hej!

Ja, jag kan förtydliga lite först. Tvåan lade sig med armen framför huvudet, så han låg inte riktigt "på tvären". De försökte nypa honom i handen för att han skulle dra den tillbaka men när hjärtljuden gick ner så gav man upp.

När ettan kom ut så höll en läkare tvåan på plats utifrån. Styrde honom rätt så att säga. Läkaren höll honom i läge ända tills han skulle komma ut och han låg därför rätt. Men läkaren kunde ju inte hålla armen rätt...

Jag låg i ryggläge hela tiden. När ettan började förflytta sig nedåt så tillkallades läkare och jag fick lägga upp benen på benstöden (gynställning). Sen hade jag benstöd resten av förlossningen (tills jag sövdes och kanske då med?).  

Man är tvungen att ligga i gynställning för att läkaren ska kunna hjälpa till att få ut barnet som ligger i säte om det fastnar halvvägs. För om navelsträngen kommer i kläm så måste barnet ut på en värk eftersom blodtillförseln är strypt. (7 sekunder tror jag att jag läste någonstans).  

Hoppas att min information är dig (eller någon annan) till hjälp. Fråga mer om du undrar så ska jag svara efter förmåga.  

• abuelita

Tack för att du delade med  dig.    Intressant. 

Vet du hur avnavlingen gick till?

Här är en video med  en helt fantastisk sätesförlossning. Ingen tvillingfödesl dock:

The Frank Breech Home Birth of Eden 

Eftersom man måste logga in på Youtube för att se den här videon så lankade jag nu istället till en Facebook-grupp  om sen avnavling där jag har postat den.

(Edens ammma är svenska men de är bosatta i Israel ) 

• twomore

Läste lite om avnavling innan förlossningen. Men ettan föddes och vattnet gick direkt för tvåan. 7 minuter efter att hon var ute så var jag på väg till operation. Jag har ingen aning om hur avnavlingen gick till då jag var helt inne i lustgasdimman...

Sambon säger nu att när han träffade sonen, 30 sekunder gammal så var navelsträngen klippt, men att han fick klippa närmare barnet. (för sakens skull??) Men sonen är som sagt förlöst med kejsarsnitt. 

Jag önskar att jag hittat mer info om sätesförlossningar innan jag födde. 92% av alla sätesbarn väljer man att förlösa med kejsarsnitt. Med tvillingar är det mer regel än undantag. Men läkaren berättade att nu har man gått igenom gammal forskning och inte kunnat se någon ökad risk och istället ifrågasatt forskningsmetoderna.  

• VeronikaK

Jag födde mitt andra barn i säte men fick inte välja själv. Man upptäckte sätet för sent för att snittas, hon var redna på väg ut... Jag vet inte vad jag hade valt faktskt om jag hade fått välja. Men jag måste faktiskt säga att min sätesförlossning var fruktansvärt smärtsam. Jag vet inte om det berodde på sätet men antagligen, för barn nr 2 var mindre än ettan.Hon låg vikt och kom ut med ben och rumpa samtidigt. Upplevde att utdrivningen var svår och att smärtan var så konstant på ett sätt somd et inte var med ettan. Allt gick bra, och snabbt, men tror inte att jag skulle vilja gå igneom det igen.

• LilaLavendel

Jag födde mitt första barn i säte :) Fick reda på att hon låg så av en ren slump (ultraljud) 6 timmar innan hon kom ut :)

• VeronikaK

Intressant att man kan ha så olika upplevelser. Är det någon som fött i säte på något annat vis än på rygg? Som jag förstod ett inlägg så vill läkare att man ska vara i den ställningen. Jag satt på pall, men det var ju ett odignosiserat säte. Kanske skulle jag inte ha fått det om de hade vetat innan. 

• Sara H

Jag födde mitt första barn i säte för 1,5 år sedan, en snabb och lätt förlossning.

3836 g och 50 cm i v 37+3.

Nu är jag gravid i v 15 med mitt andra barn, och funderar redan väldigt mycket på om detta också blir en sätesbebis.

• LilaLavendel

Vill man veta allt om hur det är att ha ett barn i säte utan att ägna flera timmar på internet eller ockupera barnmorskan en hel helg, så finns det nu en bok som heter Sätesboken! Går att köpa på http://www.satesboken.se  Skriven av en kvinna som har fött två barn i säte, vilket det endast är cirka 300 kvinnor som gör årligen.

Sätesboken tar upp allting från vändningsförsök, hur det är att genomgå ett kejsarsnitt, risker och fördelar med de båda förlossningssätten m.m

Det finns även en grupp på Facebook som heter Sätesförlossningar som samlar kvinnor med erfarenhet av sätesbarn och kvinnor som vill rådfråga dessa. 

Rekommenderas!!

• Matl

Jag födde också min andra dotter i säte 2 veckor före BF. Jag däremot hade ingen aning om innan att hon låg i säte, utan fick veta det på förlossningen när jag hade intensiva värkar och var öppen ca 6 cm. Jag fick lite snabbt där och då bestämma om jag skulle akutsnittas eller prova att föda i säte då jag hade så fint värkarbete och det var andra barnet. Jag valde säte även om jag var livrädd också såklart...men allt gick superbra, hon var ute på en eller två krystvärkar (minns inte riktigt) och hela förlossningen tog ca 3 timmar sammanlagt. Utan bedövning dessutom.   Hon vägde 3156 gram. 
    Nu väntar jag nummer 3 och vi ska hålla lite koll på slutet så inte denna också överraskar mig på förlossningen med samma sak

• Matl

Skrev fel på vikten...3158 gram menar jag och hon var 49 cm lång.

Svar på tråden Sätesförlossning.