• Melan

Katt med känslig mage?

Vad för torrfoder rekommenderar ni till min misse med känslig mage? 

Vi har testat mjau köttgille och RC, inget av det fungerade. RC åt han inte och maju blev magen kass av. Innan dess hade vi friskies som fungerade, men pga att den har för hög natriumhalt och han är kastrerad så vill jag inte fortsätta med den. Om man ser till hans syskon och mamma och hennes syskon så är fel på njurar läskigt vanligt.

Krav
    - Bra för innekatt
    - Bra för njurar och urinvägar
    - Milt eftersom han är känslig
    - Inte för fett då han lagrar enkelt ;)

Och självklart - PRISET. Jag tänker inte betala 300 spänn för 2 kilo. Samma sak som jag skrev om hundmaten, det behöver inte vara billigast, men det får inte vara oförskämt dyrt heller. 

• Svar på tråden Katt med känslig mage?
  • IceJossan

Det du ska leta efter är ett foder med hög kötthalt, högt vatteninnehåll, fritt från konserveringsmedel, färgämnen, fisk och framförallt - fritt från spannmål. Fetthalten ska vara hög eftersom det är kattens främsta energikälla. Det är spannmålet katten i regel blir fet av, eller mager, beroende på individens ämnesomsättning.

Friskies är bland det sämsta man kan ge en katt av de färdiga foder som finns, så bra att du ska byta! Jag rekomenderar blötmat från Mjau, Bozita eller Husse. Blötmat kan göra katten dålig i magen pga ovana, men jag rekomenderar att servera det ändå. Börja med en tesked om dagen. Funkar magen på det så ökar du smått kanske varannan dag tills han äter enbart blötmat. Det är det bästa, eftersom det är ett fullfoder som endast innehåller köttprodukter.

Ska du servera torrfoder rekomenderar jag Eukanuba, Orijen, Olivers, Taste of the Wild, Carnia Lynx, Porta 21 Sensible (det sistnämnda är billigt på www.zoomarknad.se). Dessa har högt köttinnehåll och innehåller endast lite eller inget spannmål.

Du ska även ha i tankarna att ett BRA foder som ger katten allt den behöver men inget mer ÄR dyrare att inhandla, MEN att detta bra foder räcker längre eftersom det går åt mycket mindre av det, samt att foderrelaterade veterinärbesök (pga urinsten m.m.) undviks med bra foder, främst med blötfoder eftersom det innehåller så mycket vätska. Så ett bra foder innebär en friskare katt helt enkelt.

• Melan

Funderar faktiskt på Porta 21, och blötmat äter båda två maju så. Vi testade att ta bort det ett tag men det blev inge bättre. Det kändes så himla hopplöst när vi bytte till maju göttgille (torrfodret) och han blev helkass. Det torrfodret i kombination med blötmaten ska ju vara bra, inte bäst med bra. Jag vill helst ge torrfoder med, annars får han väl problem med tandsten. 

Vi har en hund som är tvärt emot det där med kötthalten. Spannmålsbaserat ska det vara annars rinner det genom honom. Lustigt va? Tog -2-3 år att hitta fodret att han äter nu.

Jag är mycket medveten om att bra foder kostar vad det är värt, sedan finns det vissa foder som kostar med än vad de är värda också. Var mest så jag tänkte.

• IceJossan

Mjau torrfoder är inge vidare faktiskt. Mycket spannmål i det, och även färgämne har jag för mig (inte säker). Det är i samma kvalitétsklass som Royal Canin som är snordyrt och inte heller så bra. Kom ihåg att byta foder låååååångsamt. Är din katt känslig så låt övergången till nytt foder ta minst en vecka. Börja med att bara blanda i några få bitar i skålen med "gamla" maten, sen ett par bitar till för varje dag som går, tills skålen endast innehåller nya maten.

Det finns lite olika preparat som är bra för att stabilisera dåliga magar: FortiFlora, Canicur, DiarSanyl, Stomax m.fl.

• Frökensvensson

Ser att du redan fått bra svar, men ville tipsa om den här http://animail.se/purina-veterinary-diets-feline-fortiflora.html den gav jag till en katt jag hade vars mage inte tålde något! Det var fisk som hade förstört magen för honom, men det här tillskottet var inte dumt alls, det är tydligen väldigt välsmakande med Glad Och han blev bättre i magen med!

Sen är det ju olika från katt till katt, mina vill och kan bara äta RC. Lycka till med din katt!

• Mammalängtan

Våran innekatt (kastrerad hankatt) hade jätte problem med magen och med urinvägarna och vi testa all möjlig mat som olika veterinärer rekommenderade hit och dit, dyra som satan men inget hjälpte då började vi med friskis indoor cat och nu är han jättebra i magen och har inte haft urinvägsinfektion på över ett år, peppar peppar.. Så ibland är de dyraste det bästa lycka till

-_-¨-_- Johanna -_-¨-_-
  • IceJossan
    Mammalängtan skrev 2012-04-09 00:22:27 följande:
    Våran innekatt (kastrerad hankatt) hade jätte problem med magen och med urinvägarna och vi testa all möjlig mat som olika veterinärer rekommenderade hit och dit, dyra som satan men inget hjälpte då började vi med friskis indoor cat och nu är han jättebra i magen och har inte haft urinvägsinfektion på över ett år, peppar peppar.. Så ibland är de dyraste det bästa lycka till

Oj, akta så att inte stackarn får urinsten! Det är vanligt på katter som äter Friskies. Det innehåller nästan inget kött och alldeles för mycket salt, vilket orsakar urinsten.

Jag tipsar gärna om lite sorter, men frågan är vad du testat? Blötmat är bra för katter som har problem med urinvägsinfektioner eftersom det spolar igenom blåsan ordentligt så att risken för återfall minskar, samtidigt som det är bland det mest näringsrika och på så vis bland det bästa man kan ge sin katt.

• Selma1966

Ett par av våra katter har ätit/äter Hills prescription diet (vi blandat i/d och w/d) som bara går att köpa hos veterinären. Den ena är för irriterad tarm och den andra är någon form av diet. Finns flera sorter för olika problem. Började med det när vi hade en Manxkatt med tarmproblem (kom tyvärr med rasen). Ocicatten fick samma för att de inte lät bli varandras foder. Hon undviker all annan mat nu själv trots att vi numera har vanligt foder till hankatten. Hon blir dessutom också dålig av för mycket vanligt foder så det är ju bra att hon föredrar "sitt specialfoder" och att hankatten undviker det som pesten. Det är i alla fall detta märke som veterinärerna brukar rekommendera. Andra märken på vanliga djuraffärer får Ocicatten blod i avföringen av...

• draken86

Ett litet tips, börja BARF:a din katt och hämta B-klass kött från din lokala köttaffär? :) Det gjorde jag, tack vare att min man städar på ett slakteri, så numera äter katterna nötkött, lever, broskben och andra godsaker - och det kostar mindre än den billigaste kattmat!

The dirty fucking hippies were RIGHT!
  • draken86

Det känns ju förstås lite oetiskt, katterna käkar nötlever men barnen i afrika svälter. Men vad ska jag göra då, skicka leverbiten till Afrika? Fråga runt, på alla ställen där det säljs kött så säljs det också kött som antingen är en dag för gammal eller har fel etikett eller liknande, som säljs bort för ingenting. Men marinerat kött är lönlöst att försöka med, inte ens fastän man sköljer bort marinaden duger det enligt våra katter.

• Melan

draken86: Bra tips! men vi har en liten nippertippa här hemma med som inte käkar annat än torrfoder. Har beställt Porta 21 nu och hoppas det fungerar. annars får jag dela på dem och se om man kan få tag i lite slaktavfall!

• draken86

Åh men de vänjer sig fortare än man skulle kunna tro :) Katters mage är gjorda för kött, inte spannmål, och urinsten kommer sig av vätskebrist, vilket man avhjälper genom att slopa torrfodret. Man kunde ju själv pröva på att äta torra makaroner till lunch varje dag och se hur bra man mår sen :)

Svar på tråden Katt med känslig mage?