• Anonym (Skuldsatt)

Kan kronofogden mäta ut utomlands/Norge?

Hejsan

Har skulder, och ska betala dem, har löneutmätning idag.

Jag har fått erbjudande om att arbeta i Norge, och skulle få mycket bättre lön. Jag har inget som binder mig till Sverige längre och jag undrar hur det skulle gå till rent praktiskt. Det är inga a-mål utan enbart e-mål.

Helst vill jag slippa löneutmätning och istället betala in själv (efter överrenskommelse med de jag är skyldig pengar)

Hur funkar det rent praktiskt? Här i Sverige är man ju "brännmärkt" kommer jag inte kunna teckna ex mobilabbonemang, eller bostadskontrakt?

Inga påhopp tack, utan bara en stilla fråga.. 

• Svar på tråden Kan kronofogden mäta ut utomlands/Norge?
  • Ms H

Ska du "bli norrman" och skatta o så där, eller gör du det i Sverige?

• Anonym

Så du har ett jobb i Norge?

Nu får nån rätta mig om jag har fel här men jag har för mig att Norge och Sveriges myndigheter samarbetar, så det är mycket möjligt att kk kan gå in och plocka av din lön. Hur det funkar det här med kk har jag ingen erfarenhet av.

Men mitt råd är att ringa upp dina instanser du är skyldig pengar och vara seriös med en avbetalningsplan direkt till dom, så kan dom dra tillbaka sina ärenden hos kk.
    Dessutom försvinner dina prickar hos kk 3år efter att skulden tagits tillbaka av aktören trots att du betalar av efter 3år på dina skulder.
    Så den kan vara en ide att göra. Då kan du ta ett summerat banklån och betala mindre per månad till bättre ränta och göra dig omg skuldfråg hos aktörerna.

• Anonym (Skuldsatt)

Tänkte mig att bli "Norrman" dvs vara skriven där å så

Norge och Sveriges myndigheter kan samarbeta, men jag har fått uppfattningen att man enbart gör det vid skatteskulder mfl (statliga sk. a-mål)

Jag har bara e-mål.  

• Anonym

Dom har inte kronofogd i norge så vettetusan hur de funkar då.
    du kan ju ringa kf anonymt och fråga så vet du säkert. 

bästa är ju en avbetalningsplan, men har du utmätning på din lön får du ju behålla pengar så du klarar dig, och bor du t ex i sverige så du får traktamente osv så är de pengar du får behålla då de inte gills som lön. 

• JAG är BÄST
    Anonym skrev 2012-04-08 22:41:15 följande:
    Dom har inte kronofogd i norge så vettetusan hur de funkar då.
    du kan ju ringa kf anonymt och fråga så vet du säkert. 

bästa är ju en avbetalningsplan, men har du utmätning på din lön får du ju behålla pengar så du klarar dig, och bor du t ex i sverige så du får traktamente osv så är de pengar du får behålla då de inte gills som lön. 

Räknas inte traktamente som lön???Obestämd det är ju en inkomst ju.
  • Anonym (#4)

Nej det gör de inte, det får du betalt för att kunna jobba. är dessutom skattefritt.
    jag har införsel men traktamentet gills inte som lön, för utan det skulle jag inte kunna åka till och från jobbet osv och då kan jag inte jobba och då får dom inga pengar alls. 

• Anonym (Skuldsatt)

de har ju något som liknar kronofogde, statens innkrevningssentral eller liknande..

Någon som vet? 

• JAG är BÄST
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2012-04-08 23:56:32 följande:
    de har ju något som liknar kronofogde, statens innkrevningssentral eller liknande..

Någon som vet? 
    Det är väl det jag pratar om då frågan varit uppe tidigre på FL....
  • Anonym (Skuldsatt)
    JAG är BÄST skrev 2012-04-09 00:09:56 följande:
    Det är väl det jag pratar om då frågan varit uppe tidigre på FL....
    Fast du har ju inte svarat på frågan?

Så vad pratar du om?  
  • JAG är BÄST

Skulden i sig slipper du inte bara för att du flyttar utomlands,,,,,utan det läggs bara på ränta när du väl kommer hem så att säga å då svider det mer.

Men kolla upp saken vad som gäller från Norgets sida är mitt råd.

Sedan ett tips så kan du alltid ringa bliande jurister gratis om en fråga (på deras´linje,,alltid någon som tar sig ann din fråga),,, dom får ha dessa som underlag då dom redovisar juridiska "fall2 från början till slut, dessutom är det ju deras uppgift att få dig "fri" å oftatst så jobbar dom hårdare/strider hårdare än "vanliga" advokater om jag säger så.

Tänk på det.

Svar på tråden Kan kronofogden mäta ut utomlands/Norge?