• JessiWill

hund med kraftig diarre

Hej!
    Min väns hund har fått en riktigt vattnig diarré sen igår.
    Hennes syster passade hunden ett par timmar då och hade tydligen gett hunden hemmagjorda köttbullar och potatismos.
    Nu ikväll var basket klart nästan precis som vatten.

Nu undrar hon vad man kan göra för att få magen i trim igen? Ris, kokt torsk osv klarar hans mage inte av normalt sett.
    Han äter endast hundmat, inget annat så hans mage ballar ur..

Tips mottages tacksamt av kunnig människa!

William 23/9-2o1o ♥ Bebis bf 19/9-2o12 ♥
  • Svar på tråden hund med kraftig diarre
  • Maximus01

Hej !
    Jag har erfarenhet av dåliga magar på hundar , eftersom min hund har köttallergi så han blir jättedålig i magen om han äter kött . Men iallafall . Om hunden inte tål ris eller torsk så ge han morotspuré ( som finns att köpa till bebisar på burk ) och majsvälling . Om det inte går att få tag i det nu så kanske hon har morötter hemma hon kan koka och mosa . Morötter stoppar lite . Men om han inte blir bättre och han blir slö så får nog hon åka in till veterinären med honom . Det viktigaste är att få i honom vätska . Lycka till och hoppas hunden blir bättre .

• alifewithoutme

Diet vid kräkningar/diarré HUND

Vid kräkningar och/eller diarré är det viktigt att mage och tarm får vila. Ge därför ingen mat under det första dygnet. Fri tillgång till vatten är däremot mycket viktigt. Se till att hunden dricker och får behålla vattnet!

Hunden har normalt ett vätskebehov av en knapp ½ dl per kilo kroppsvikt och dygn. Vid kräkning och/eller diarré kan detta behov öka till det dubbla - dvs 1 dl vätska /kg och dygn. För en hund som väger 10kg innebär det att den måste få i sig - och få behålla - ca 1 liter vätska /dygn.

Det är samtidigt viktigt att hunden hålls helt i stillhet, då även motion och rörelser aktiverar mage och tarm. Kontrollera noga att hunden är pigg och inte har något blod i avföringen eller kräkningarna.

Dag 1. Svält (ingen mat) men fri tillgång till vatten. Det är viktigt att hunden får i sig och får behålla vattnet. Håll den i stillhet, dvs den får endast gå ut för att uträtta sina behov -inte leka eller motionera.

Dag 2. Väl kokt ris + risavkok (vattnet som riset kokat i) i små portioner (skedvis) flera gånger under dagen. Vill inte hunden äta bara ris, kan kokt vit fisk, kokt kyckling eller kokt mager köttfärs blandas in. Proportionerna bör vara: 3-4 delar ris till 1 del fisk/kyckling/kött. Koka riset i dubbelt så mycket vatten, dubbelt så lång tid som normalt.

Dag 3. Väl kokt ris + kokt vit fisk/kyckling/köttfärs (enligt ovan) i flera små portioner, 5-7 mål/dag.

Dag 4. Som dag 3, men större portioner.

Dag 5+6. Fortsätt öka portionernas storlek och minska antalet mål successivt.

Dag 7. Dietmaten blandas upp med hundens vanliga foder. Gör en försiktig övergång under minst 3 dagar. Minska dietmaten i den takt den vanliga kosten ökas. För snabb återgång till normalkost kan medföra återfall.

Observera att hunden hela tiden måste ha fri tillgång till vatten!

(Källa: http://hvp.se/tips-rad/krakning-och-diarre.html (hässelby veterinärpraktik).
  • Maximus01

Det där är lite olika . Av veterinärer har jag fått det rådet som jag fick nu . Beror ju helt på hur åldern är på hunden , om den har några sjukdomar så den inte kan fasta .

Svar på tråden hund med kraftig diarre