• annahoj87

Vårdbidrag vid matallergi

Jag tänkte bara kolla om någon har vårdbidrag för att ens barn har matallergi? Vad har era barn för allergier och hur mycket extra tid tar det? Hur har ni uppskattat merkostnaderna?

• Svar på tråden Vårdbidrag vid matallergi
  • SockerStinn

Vi hade när dottern inte tålde mjölk, ägg och sädesslag. Utöver det fick hon inte äta soja eller nötter. Astma, eksem och mycket besvärlig pollenallergi maj - september.

Var ett tag sen, men kostnader Jag kommer ihåg är kostnaden för mjölkfritt (avslag för "glutenfritt"), mediciner och tvätt. Tid ca 10 tim/v. Blev beviljad 1/4 plus merkostnad(som inte var mycket men nog för att godkänna 7tim/v vilket är det viktiga.

När mjölkallergin växte bort fick vi vårdbidrag för dottern och sonen ihop (svår förkylningsastma), men sen sädesslagsallergin växt bort har vi inte sökt.

• annahoj87
    SockerStinn skrev 2012-04-08 22:11:45 följande:
    Vi hade när dottern inte tålde mjölk, ägg och sädesslag. Utöver det fick hon inte äta soja eller nötter. Astma, eksem och mycket besvärlig pollenallergi maj - september.
    Var ett tag sen, men kostnader Jag kommer ihåg är kostnaden för mjölkfritt (avslag för "glutenfritt"), mediciner och tvätt. Tid ca 10 tim/v. Blev beviljad 1/4 plus merkostnad(som inte var mycket men nog för att godkänna 7tim/v vilket är det viktiga.
    När mjölkallergin växte bort fick vi vårdbidrag för dottern och sonen ihop (svår förkylningsastma), men sen sädesslagsallergin växt bort har vi inte sökt.
    Okej, för min son tål inte mjölk och ägg. Och det tar ju mycket tid att hela tiden smörja in honom med krämer osv, hans hud har blivit väldigt känslig) Hur menar du med tvätt?
  • gullehjärtat

Vår son tål inte mjölk och ägg. Varit en hel del vändor till både läkare och hudläkare för detta. Laga särskild mat, smörja m.m..... Han har även ganska svår förkylningsastma som innebär mediciner och flera dagar extra med vård av barn.
    Men har aldrig hört om vårdbidrag för det?
    Hör gärna vad fler har att säga? :)
    Och om det går att be om även retroaktivt?

• Minifer
    gullehjärtat skrev 2012-04-08 23:38:22 följande:
    Vår son tål inte mjölk och ägg. Varit en hel del vändor till både läkare och hudläkare för detta. Laga särskild mat, smörja m.m..... Han har även ganska svår förkylningsastma som innebär mediciner och flera dagar extra med vård av barn.
    Samma här med sonen. Han har förkylningsastma också. Men vi har aldrig lagat särskild mat till honom, vi käkar bara sådant han också kan äta, och att smörja...TS: alltså hur mycket smörjer du? Vi smorde sonen morgon och kväll samt efter han badat (typ en gång i veckan pga känsliga huden), och att smörja med locoid och miniderm över hela kroppen tog kanske tio minuter i anspråk per dag?

Öh.. kan man få bidrag för alla mediciner??
  • SockerStinn
    annahoj87 skrev 2012-04-08 22:27:28 följande:
    Okej, för min son tål inte mjölk och ägg. Och det tar ju mycket tid att hela tiden smörja in honom med krämer osv, hans hud har blivit väldigt känslig) Hur menar du med tvätt?

För mjölk och ägg enbart räknar fk pytte mertid, på sädesslag blir det extra för man måste baka allt matbröd och fikabröd. Utöver maten då. Extra för tvätt är pollen: flera byten kläder per dag plus byta sängkläder i dotterns plus vår säng dagligen. Extra tid också för att under pollensäsong skura alla golv dagligen.
  • SockerStinn

Minifer: om man får vårdbidrag kan man få en liten del av merkostnaderna ersatta, men det är inte mycket.

Vissa barn försäkringar täcker mediciner.

• Aprikos
    gullehjärtat skrev 2012-04-08 23:38:22 följande:

man kan inte få vårdbidrag retroaktivt. däremot får du vid din första utbetalning en klumpsumma som gäller från första dagen du skickat in ansökan till den dag då det godkänns, altså "väntetiden" eller vad jag ska kalla det.
  • SockerStinn

Gullehjärtat: Man kan inte ta ut både vårdbidrag och VAB för sjukt barn, VAB ger bättre ersättning.

• Aprikos
    SockerStinn skrev 2012-04-09 09:41:36 följande:
    Gullehjärtat: Man kan inte ta ut både vårdbidrag och VAB för sjukt barn, VAB ger bättre ersättning.

Självklart kan man vabba när man har vårdbidrag. Vårdbidrage r en ersättning för merarbete. Tänker du kanske på vårdnadsbidrag? Det är olika saker.
  • 060810

Lycka till med ansökan. Tror inte den går igenom.
    Jag sökte för mina två barn med förkylningsastma, krupp och ett av barnen har även mjölkallergi.
    Inte ens med 2 barn godkände de den.

För min dotter med ett vårdbehov på 13 timmar per dygn i bara matning via knapp och inhalationer fick jag bara 1/4. Det är när hon är sjuk. Är hon frisk är det "bara 5-6 timmar".

• SockerStinn
    Aprikos skrev 2012-04-09 09:43:55 följande:
    Självklart kan man vabba när man har vårdbidrag. Vårdbidrage r en ersättning för merarbete. Tänker du kanske på vårdnadsbidrag? Det är olika saker.

Nu läste du inte mitt svar ordentligt, man kan ta VAB om man har vb, men inte om man får vb för sjuka barn. Tar du med i vb-ansökan tid och kostnad för att du är hemma från jobbet med sjuka barn så förhandlar du bort din rätt att VABa. Tar du inte med den tiden och kostnaden kan du fortsätta VABa. Vid VAB får man ersättning från fk, man kan inte få dubbla bidrag för samma frånvaro.
  • Aprikos
    SockerStinn skrev 2012-04-09 10:20:20 följande:

Nu läste du inte mitt svar ordentligt, man kan ta VAB om man har vb, men inte om man får vb för sjuka barn. Tar du med i vb-ansökan tid och kostnad för att du är hemma från jobbet med sjuka barn så förhandlar du bort din rätt att VABa. Tar du inte med den tiden och kostnaden kan du fortsätta VABa. Vid VAB får man ersättning från fk, man kan inte få dubbla bidrag för samma frånvaro.

Fast du får inte VB för att du förlorar arbetsinkomst när barnen är sjuka. Vårdbidrag är för MERARBETE inte förlorad inkomst. Vi har fullt VB och har med i ansökan att barnet är sjukt ofta och att vi därför behöver vara hemma mer. Jag vabbar som vanligt ändå, vilket vi diskuterade med vår handläggare vid ansökan. Så...
  • Dr Mupp

Vi har laktos, soja, jordnötter, hasselnötter, mandel, skaldjur, kivi, latex, (korsreaktion mot äpple och päron under pollensäsong), björkpollen, alpollen, timotejpollen, katt, häst, hund, fåglar, dammkvalster, eksem och astma. Två barn med dessa problem.

Daglig medicinering med Aerius och Flutide. Smörjning morgon och kväll med mjukgörare. 
    Medicinering vid behov med Telfast alt Zyrlex, Zaditen och Ariomir. Smörjning med Locid.

Vi fick inte Vårdbidrag godkänt för varken merjobb eller merkostnader. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • gullehjärtat

Det jag menade ang vård av barn är ju att det blir så himla många dagar om året extra pga av allt och det är ju inte 100% man får tillbaka. Så man förlorar ju en hel del...

Men vi har klarat oss utan vårdbidrag, är mest lite nyfiken på det :) Eftersom jag läste att någon fick pga mjölkallergi..

För oss har det varit mycket vård av barn, och en del extra kostnader för mjölkfritt och mediciner. Men annars tycker jag inte direkt att det tar något extra tid..

Vi får ju ändå reseersättning om läkarbesök varit långt borta, vård av barn (även om det ibland känns surt med bara 80% när det är så ofta) , högkostnadsskydd på mediciner oftast och nu när han går på dagis så får han en lagad rätt utan mjölk och ägg där.

Vi är trots allt ändå tacksamma för det vi får som ersättning och allergierna börjar ändå försvinna nu :)

Svar på tråden Vårdbidrag vid matallergi