Vårdbidrag vid matallergi
Jag tänkte bara kolla om någon har vårdbidrag för att ens barn har matallergi? Vad har era barn för allergier och hur mycket extra tid tar det? Hur har ni uppskattat merkostnaderna?
Jag tänkte bara kolla om någon har vårdbidrag för att ens barn har matallergi? Vad har era barn för allergier och hur mycket extra tid tar det? Hur har ni uppskattat merkostnaderna?
Ingen?
Vi hade när dottern inte tålde mjölk, ägg och sädesslag. Utöver det fick hon inte äta soja eller nötter. Astma, eksem och mycket besvärlig pollenallergi maj - september.
Var ett tag sen, men kostnader Jag kommer ihåg är kostnaden för mjölkfritt (avslag för "glutenfritt"), mediciner och tvätt. Tid ca 10 tim/v. Blev beviljad 1/4 plus merkostnad(som inte var mycket men nog för att godkänna 7tim/v vilket är det viktiga.
När mjölkallergin växte bort fick vi vårdbidrag för dottern och sonen ihop (svår förkylningsastma), men sen sädesslagsallergin växt bort har vi inte sökt.
Vår son tål inte mjölk och ägg. Varit en hel del vändor till både läkare och hudläkare för detta. Laga särskild mat, smörja m.m..... Han har även ganska svår förkylningsastma som innebär mediciner och flera dagar extra med vård av barn.
Men har aldrig hört om vårdbidrag för det?
Hör gärna vad fler har att säga? :)
Och om det går att be om även retroaktivt?
Minifer: om man får vårdbidrag kan man få en liten del av merkostnaderna ersatta, men det är inte mycket.
Vissa barn försäkringar täcker mediciner.
Gullehjärtat: Man kan inte ta ut både vårdbidrag och VAB för sjukt barn, VAB ger bättre ersättning.
Lycka till med ansökan. Tror inte den går igenom.
Jag sökte för mina två barn med förkylningsastma, krupp och ett av barnen har även mjölkallergi.
Inte ens med 2 barn godkände de den.
För min dotter med ett vårdbehov på 13 timmar per dygn i bara matning via knapp och inhalationer fick jag bara 1/4. Det är när hon är sjuk. Är hon frisk är det "bara 5-6 timmar".
Vi har laktos, soja, jordnötter, hasselnötter, mandel, skaldjur, kivi, latex, (korsreaktion mot äpple och päron under pollensäsong), björkpollen, alpollen, timotejpollen, katt, häst, hund, fåglar, dammkvalster, eksem och astma. Två barn med dessa problem.
Daglig medicinering med Aerius och Flutide. Smörjning morgon och kväll med mjukgörare.
Medicinering vid behov med Telfast alt Zyrlex, Zaditen och Ariomir. Smörjning med Locid.
Vi fick inte Vårdbidrag godkänt för varken merjobb eller merkostnader.
Det jag menade ang vård av barn är ju att det blir så himla många dagar om året extra pga av allt och det är ju inte 100% man får tillbaka. Så man förlorar ju en hel del...
Men vi har klarat oss utan vårdbidrag, är mest lite nyfiken på det :) Eftersom jag läste att någon fick pga mjölkallergi..
För oss har det varit mycket vård av barn, och en del extra kostnader för mjölkfritt och mediciner. Men annars tycker jag inte direkt att det tar något extra tid..
Vi får ju ändå reseersättning om läkarbesök varit långt borta, vård av barn (även om det ibland känns surt med bara 80% när det är så ofta) , högkostnadsskydd på mediciner oftast och nu när han går på dagis så får han en lagad rätt utan mjölk och ägg där.
Vi är trots allt ändå tacksamma för det vi får som ersättning och allergierna börjar ändå försvinna nu :)