• pingpong

Hur länge behöver barn efterrätts pure?

Hej!

Hur länge behöver skall man ge barn efterrätts pure? Jag har läst någonstans att de behöver frukt efter maten för att ta upp järnen bättre.
    Kan/bör man ersätta med riktigt frukt? Hur länge - Jag tänker att när de börjar dagis så får de ju inte frukt efter maten.?  

• Svar på tråden Hur länge behöver barn efterrätts pure?
  • fågelungarna

Jag har då aldrig gett några av mina barn puré. Däremot minst en frukt dagligen, inte nödvändigtvis i samband med lunchen. Det är ju bara barnmatsindustrin som lurar oss att tro att fruktpuré är något livsviktigt...

• Oneesan

Har aldrig gett puré i samband med mat. Bebisen brukar vara mätt så det räcker.

Arigato
  • tilj75

Mina ungar har aldrig ätit efterrättpuré. Eller frukt efter varje måltid. De mår bra ändå =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • La Lola
    pingpong skrev 2012-04-08 21:36:54 följande:
    Jag tänker att när de börjar dagis så får de ju inte frukt efter maten.?  
    Det har de fått på alla ställen jag jobbat på under åren.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Persimon
    amanda h skrev 2012-04-08 21:40:27 följande:
    Håller med, bättre och nyttigare att ge frukt!

Det är ju av frukt och bär man gör fruktpuré Det är nog inga större skillnader mellan burk och hemlagat även om jag mest körde hemlagat för det är mycket billigare och säkert även mer miljövänligt.

Till ts:
    Frukt och bär efter maten behöver mna väl aldrig sluta med.
  • JanaLiiN

Det är bara en myt att man behöver puréa mat till barn överhuvudtaget. Men frukt är ju nyttigt så kör på. Om det är precis efter maten eller till mellanmål kan nog kvitta.

• Thursday

Mina barn får frukt efter så gott som varje måltid. Det är trevligt och gott med efterrätt, och kompenserar lite de dagar de ätit lite sämre av maten. Bebisen får ju oftast puré, eller rivet äpple/päron beroende på vad vi andra äter, men det byts ju ut successivt allteftersom de blir bättre på att äta.

I reject your reality and substitute my own.
  • IsDimma

Där jag jobbar nu och där jag har jobbat får barnen frukt efter lunchen

• hannis

Jag har aldrig gett fruktpuree utan gett riktig frukt i bitar från start. (ca 6 månaders ålder)

• Natulcien

Fruktpuré har vi aldrig gett efter maten. Däremot äter sonen mycket frukt under dagen. Riktig frukt. Och så använder vi en del grönsaker som innehåller c-vitamin i maten så tar man upp järnet.

• Eris

Vi har aldrig gett fruktpuré utan barnet har fått fruktbitar att äta på sedan han var 6 månader. Han äter inte frukt efter varje måltid utan brukar få det till mellanmål.

• EricaHolmgren

Gav min son tills han va 6mån sen mosade jag frukt och allt eftersom blev det fruktbitar & nu äter han frukten själv utan att jag behöver dela. Men han får det som mellanmål inte som eftersätt. Bara dumt att lära honom äta efter rätt. Då kan det ju bli så att det bli en vana & får han inte det sen så blir han arg i stället. Blir durt & jobbigt om man äter borta.

• La Lola
    EricaHolmgren skrev 2012-04-09 14:51:30 följande:
    Gav min son tills han va 6mån sen mosade jag frukt och allt eftersom blev det fruktbitar & nu äter han frukten själv utan att jag behöver dela. Men han får det som mellanmål inte som eftersätt. Bara dumt att lära honom äta efter rätt. Då kan det ju bli så att det bli en vana & får han inte det sen så blir han arg i stället. Blir durt & jobbigt om man äter borta.
    Aldrig nånsin hört detta argument förut....
    Om han ska gå på förskola och de brukar servera frukt efter maten så kommer han få hoppa över den?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dixie
    EricaHolmgren skrev 2012-04-09 14:51:30 följande:
    fast det är väl ingen dålig vana att man äter frukt efter maten?
  • dripdrop

Tror nog det är lite bättre att ge riktig frukt än puré på burk - brukar ju vara en stor del vatten i de burkarna. Hur ofta äter du själv konserverad mat liksom?

• Thursday
    dripdrop skrev 2012-04-10 09:20:52 följande:
    Tror nog det är lite bättre att ge riktig frukt än puré på burk - brukar ju vara en stor del vatten i de burkarna. Hur ofta äter du själv konserverad mat liksom?
    Man kan ju välja vad man köper. Finns en hel del fruktpuréer som är 100% frukt.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Chica

Har aldrig gett fruktpuré då jag tycker att man ska äta mat tills man är mätt, men frukt äter vi dagligen och har gjort sen ca 6mån och då riktig frukt inte burk...det har vi aldrig provat... På vår förskola får de inte frukt efter maten, just för att man ska äta mat...men som mellis före och efter lunch får dem frukt... Hon får gärna äta frukt, men inte istället för mat... :)

Svar på tråden Hur länge behöver barn efterrätts pure?