• Anonym (Måste Veta)

Kan jag vinna vårdnadstvist?

Hej.

Behöver lite råd och stöd.

Jag och mitt ex separerade juli 2011. vi har en dotter tillsammans som fyllde 2år feb 2012.
    Vi va tillsammans i 3år innan vi separerade och jag flyttade då ihop med en ny kille.

Vår dotter står skriven hos honom pga att han vill kunna få bostadsbidrag (för att ha råd att bokvar) samt för hon skulle slippa byta dagis.
    Nu har vi kommit till det läget där vi inte kan diskutera med varandra längre. vi har haft varannan vecka hela tiden.
    Hon har haft samma dagis hela tiden.

Men nu ville jag ha henne varannan vecka på dagis i den kommunen dit jag flyttat för att slippa åka xx Mil i månaden för att hämta och lämna samt för att få mer tid med mig dotter och för att hon även ska få vänner där jag bor. Vi har fått ett platserbjudande och jag bad honom skriva på och la fram varför jag ville detta men han VÄGRAR.
    ALLT ska vara som han vill ha det, det som är bäst för honom, inte för henne.

Så detta va droppen. vi har nu bråkat varje dag i 8månader och detta va droppen. jag vill ha ensam vårdnad men att han ska få ha umgänge med henne självklart.

Hur ska jag gå tillväga?

Anledningen vi separerade va pga:
    Han har/hade alkoholproblem och slog även sönder saker många ggr
    Han prioriterade allt annat framför familjen
    han hade fel umgängeskrets
    slängt ut katten från balkongen
    Han söp sig REDLÖS när han va ensam hemma med henne när jag var och jobbade (deckade strax efter jag kom hem)
    och vi tjaffsade om allt.

Nu efter vi separerat har han mordhotat både mig och min nya.
    hotat att ta livet av sig ett antal ggr.
    hotat att komma över fast vi sagt han inte är välkommen.
    Sagt att han mår för psykiskt dåligt för att ta hand om vår dotter
    Han har inte råd att ha henne egentlgen
    han ger henne ingen mat om hon inte äter det han serverar
    han hotar att lämna henne på dagis och bara dra för att han inte orkar mera
    han gråter hela kvällar så att vår dotter får trösta honom
    Han säger att han inte orkar sätta upp regler för henne för han mår fördåligt
    När dagis säger hon e sjuk och han m¨åste vabba så tar han ist med henne till jobbet för han har inte råd att vara hemma
    Han har tidigare tagit droger
    Han har 2 polisanmälningar mot sig för olaga hot och trackaserier.
    han tar med henne på fotbollsmatcher vilket kan vara väldigt dålig miljö för henne

Har jag någon chans att vinna en vårdnadstvist?

hur lång tid tar det?

Min tanke är att vända mig till socialen för att den vägen säga att jag anser att hon inte bör bo hos honom för det är ingen bra miljö att växa upp i.
    och på så sätt kanske få det att gå fortare?
    Hur mkt kostar en vårdnadstvist ca?

Snälla behöver hjälp

• Svar på tråden Kan jag vinna vårdnadstvist?
  • Anonym

Om vi börjar med dagis så tror jag inte att det är det bästa för er dotter att vara vv på dagis också. Hur tänkte du att det skulle bli när hon börjar 6 års?

Visst verkar pappan labil men det är väldigt svårt när ord står mot ord. Finns det personer runt omkring er som kan vittna angående hans tillstånd? Och då menar jag inte din man, din mamma osv utan tex dagisfröknar?

För mig kostade vårdnadstvisten ca 20000:- om jag minns rätt, men då hade jag rättshjälp som stod för lite mer än hälften.      

• Anonym (Måste Veta)
    Anonym skrev 2012-04-08 22:16:45 följande:
    Om vi börjar med dagis så tror jag inte att det är det bästa för er dotter att vara vv på dagis också. Hur tänkte du att det skulle bli när hon börjar 6 års?

Visst verkar pappan labil men det är väldigt svårt när ord står mot ord. Finns det personer runt omkring er som kan vittna angående hans tillstånd? Och då menar jag inte din man, din mamma osv utan tex dagisfröknar?

För mig kostade vårdnadstvisten ca 20000:- om jag minns rätt, men då hade jag rättshjälp som stod för lite mer än hälften.      
    6års är senare problem som man då när tiden kommer får se hur situationen ser ut för oss båda.
    inget man kan veta hur livet är om 4år

jag har sms från honom där han hotat, sagt han inte klarar av att ta henne, hotar att ta sitt liv, skriver han e dålig pappa etc.
    ang hans alkoholproblem finns det massor med människor som kan intyga detta men om de sedan gör det är annan sak.
    de mesta bevisen jag har är ju vad han skrivit på sms om hur dåligt han mår psykiskt osv.

ok, va de 20000 totalt eller va det va du betalade?
    hur lång tid tog det`?

ska det verkligen behövas mer än detta för att han ska förlora vårdnaden?
  • Anonym

20 000:- var vad jag betalade och det tog nog från början till slut nästan ett helt år.

Det är ju väldigt svårt hur rätten ställer sig i vårdnadsfrågor. Samarbetssvårigheter ska ju göra det lättare att få enskild vårdnad men då igen är det ju ord mot ord. Om du har bevis på hans olämplighet tycker jag du ska ta kontakt med en advokat som är kunnig på vårdnadsfrågor och fråga om du har en "case".

Lycka till! Förstår din oro för barnets välmående hos pappan.     

• Anonym

Jag skulle säga att du har alla möjligheter att vinna. Några råd:

Kontakta en BRA advokat. Kolla runt lite och se vem som rekommenderas i din närhet. Det finns många dåliga. En timmas möte kostar ca 1500kr och kan bakas in i paketet som betalas 80% av din hemförsäkring.

Kolla upp din hemförsäkring. Om separationen är mer än året gammal täcker försäkringen och du får stå för 20% av kostnaderna (if har lite sämre villkor dock) upp till ett visst belopp.

Vad tycker barnet? Mycket viktigt. Kolla med dagis också hur hon är där, deras uppfattning osv. Men lite snyggt... du får inte uppfattas som en för ivrig, curling mamma, det kan ligga dig i fatet i rätten.

Faktum är; så illa som du beskriver att barnet har det med sin pappa så kan det ligga dig i fatet om du fortsätter att skicka dit det! Kolla upp, för sjutton, i god tid så du inte gör dumheter som du får ångra.

Barnet är litet och nån sorts "grundregel" i vårt land är att barn under 3 ska vara hos mamma.... ingen lag men ofta så rätten dömer.

Hoppas råden hjälper dig, ditt barn har det FÖR tufft, jag tycker du ska agera.

• Anonym (Måste Veta)
    Anonym skrev 2012-04-08 22:46:28 följande:
    Jag skulle säga att du har alla möjligheter att vinna. Några råd:

Kontakta en BRA advokat. Kolla runt lite och se vem som rekommenderas i din närhet. Det finns många dåliga. En timmas möte kostar ca 1500kr och kan bakas in i paketet som betalas 80% av din hemförsäkring.

Kolla upp din hemförsäkring. Om separationen är mer än året gammal täcker försäkringen och du får stå för 20% av kostnaderna (if har lite sämre villkor dock) upp till ett visst belopp.

Vad tycker barnet? Mycket viktigt. Kolla med dagis också hur hon är där, deras uppfattning osv. Men lite snyggt... du får inte uppfattas som en för ivrig, curling mamma, det kan ligga dig i fatet i rätten.

Faktum är; så illa som du beskriver att barnet har det med sin pappa så kan det ligga dig i fatet om du fortsätter att skicka dit det! Kolla upp, för sjutton, i god tid så du inte gör dumheter som du får ångra.

Barnet är litet och nån sorts "grundregel" i vårt land är att barn under 3 ska vara hos mamma.... ingen lag men ofta så rätten dömer.

Hoppas råden hjälper dig, ditt barn har det FÖR tufft, jag tycker du ska agera.
    Tack för bra svar.
    DOCK så insåg jag idag om artikeln jag läste stämmer att våran hemförsäkring inte täcker vårdnadstvister alls. Hur ska jag isf göra? byta försäkringsbolag eller?
    Seprationen är inte mer än 1år gammal då vi separerade i slutet av juli 2011, hur ser det ut då?
    Ok så jag måste kontakta advokat innan jag går till socialen och ansöker om ensam vårdnad?

kan du rekomendera nån bra advokat i sthlm norrort. Märstalinjen gärna.

hur ska jag gå tillväga steg för steg för att ha störst chans?
  • Anonym
    Anonym (Måste Veta) skrev 2012-04-08 22:55:31 följande:
    Tack för bra svar.
    DOCK så insåg jag idag om artikeln jag läste stämmer att våran hemförsäkring inte täcker vårdnadstvister alls. Hur ska jag isf göra? byta försäkringsbolag eller?
    Seprationen är inte mer än 1år gammal då vi separerade i slutet av juli 2011, hur ser det ut då?
    Ok så jag måste kontakta advokat innan jag går till socialen och ansöker om ensam vårdnad?

kan du rekomendera nån bra advokat i sthlm norrort. Märstalinjen gärna.

hur ska jag gå tillväga steg för steg för att ha störst chans?
    Jag vet inga advokater i Sthlm-trakten, tyvärr, men lägg ut en tråd vetja

Din hemförsäkring täcker säkert efter ett år men det är lite luddigt skrivet. Kolla villkoren, det brukar stå nåt typ: täcker inte konflikter med den som varit eller är din sambo eller make/maka..... bla bla... men lite längre ner står det att det finns ett undantag; nämligen vårdnadstvister. Kolla upp.

Du kan ringa familjerätten och kolla, det är inte riktigt soc. Eller också ringer du och gör en anmälan om att ditt barn far illa hos soc. Då blir det utredning.

Men kolla allt med advokat först så du inte gör nåt du behöver ångra.

Jag skulle tro att rådet du får blir... ur ekonomisk aspekt, att försöka förhala lite grand, gå på samarbetssamtal, försöka få till ett avtal på fredlig väg... tiden går.... dags för annat. Men jag vet inte.
  • Anonym (pom tideli pom)

Om jag förstår dig rätt så vill du slita upp din dotter från hennes dagis för att du ska slippa åka varannan vecka, men varannan vecka ska hon få fortsätta bo hos pappan? Och nu har ni grälat om det ett tag men du får inte din vilja fram? Så nu tänker du gå till rätten vars uppdrag är att döma utifrån barns bästa och försöka få dem att ge dig vårdnaden så att din vardag ska bli bekvämare?

Ditt ex har troligen också sparat sms och mail. Han kommer visa rätten att du gladeligen låter barnet bo hos honom varannan vecka, men nu när du inte får dubbla dagis så är han helt plötsligt farlig, ger inte barnet mat, osv osv.
    Men du är inte ute efter hela umgänget, vilket skulle förhindra att barnet far illa hos honom, nej då, du vill bara få vårdnaden så du kan dumpa henne på ett dagis nära dig så du ska få sova längre på morgnarna, och därigenom kommer barnet vips få mat hos pappan och han blir en jättebra pappa när hon är där varannan vecka.

Lycka till TS! Klart du ska kämpa för dina sovmorgnar, eller nej, jag menar för ditt barns bästa!! Tomte

• Anonym (Måste Veta)
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-04-09 00:44:19 följande:
    Om jag förstår dig rätt så vill du slita upp din dotter från hennes dagis för att du ska slippa åka varannan vecka, men varannan vecka ska hon få fortsätta bo hos pappan? Och nu har ni grälat om det ett tag men du får inte din vilja fram? Så nu tänker du gå till rätten vars uppdrag är att döma utifrån barns bästa och försöka få dem att ge dig vårdnaden så att din vardag ska bli bekvämare?

Ditt ex har troligen också sparat sms och mail. Han kommer visa rätten att du gladeligen låter barnet bo hos honom varannan vecka, men nu när du inte får dubbla dagis så är han helt plötsligt farlig, ger inte barnet mat, osv osv.
    Men du är inte ute efter hela umgänget, vilket skulle förhindra att barnet far illa hos honom, nej då, du vill bara få vårdnaden så du kan dumpa henne på ett dagis nära dig så du ska få sova längre på morgnarna, och därigenom kommer barnet vips få mat hos pappan och han blir en jättebra pappa när hon är där varannan vecka.

Lycka till TS! Klart du ska kämpa för dina sovmorgnar, eller nej, jag menar för ditt barns bästa!! Tomte
    Men snälla nån är du helt vrång eller?
    jag vill helst inte att han ska ha henne alls och jag har vid flertal tillfällen bett om att han ska skriva på ensam vårdnad iom han själv säger han inte klarar ha henne.

Jag vill inte ha delat dagis heller egentligen MEN det är den smartaste lösningen OM vi båda ska ha henne.

Om jag vinner en vårdnadstvist så kommer hon bo här heltid. där hon mår bra och blir bra behandlad.
    MEN jag kommer ju inte neka pappan umgänge om han får för sig att han vill träffa henne nån gång ibland.

du lyssnar ju inte alls på vad jag skrivit. det är inte pga delat dagis jag vill dra igång en tvist utan för att just denna gång va droppen.

och ja får ingen mer sovmorgon bara för delat dagis däremot kan jag hämta henne 1-1.5h tidigare från dagis varje dag vilket betyder mkt. jag vill ju självklart vara såmycket med min dotter som möjligt.

om du bara ska lägga spydiga kommentarer så dra någon annanstans
    jag försöker få råd och stöd i en jobbig sits.
  • Anonym

Vad som sagts och gjorts tidigare spelar inte så stor roll i en tvist. Är han dömd för olaga hot och trakasserier och vad blev straffet?

Vill han själv sluta ha växelvis boende?

• Anonym (Måste Veta)
    Anonym skrev 2012-04-09 08:43:39 följande:
    Vad som sagts och gjorts tidigare spelar inte så stor roll i en tvist. Är han dömd för olaga hot och trakasserier och vad blev straffet?

Vill han själv sluta ha växelvis boende?
    anmälningarna mot honom är fortfarande under utredning så inget är klart där än fast det snart gått 1år.

nej han vill vi ska ha växelvis boende. och gemensam vårdnad men allt ska vara på hans villkor bara för han har det sämre ställt och för att han inte har körkort och bil.
Svar på tråden Kan jag vinna vårdnadstvist?