• Anonym (TS)

Hur länge ammar nyfödda varje gång?

Fick sonen i tisdags och ammar var 3-4 timme (ibland, om han vill, 1,5 h mellanrum) och undrar hur länge de "brukar" amma? Han ammar minst 20+20 min (byter bröst), kortaste har varit 30 min (bara ena).

• Svar på tråden Hur länge ammar nyfödda varje gång?
  • Dimitra

Grattis till bebisen!

Mina barn har ammats ungefär på samma vis som ditt barn när de var nya

The Dimitra universe.
  • Dixie

det är väldigt individuellt - mina barn har alltid varit "snabb-ammade", tror de tar den tid de behöver!

• hannis

Min son ammade ungefär som din i början. 30 min på ena bröstet, blöjbyte och sen 20-30 minuter på andra bröstet. I bland blev det ytterligare 10 minuter på första bröstet igen också.

Efter några månader gick amningen lite fortare och så småningom var de flesta amningarna nere på under 5 minuter.

• vi och pyret

1:an varannan timme minst 30 min ( Sen avbröt vi, annars hade han nog fortfarande legat där......)
    2:an ca 10 min varannan timme.

• Spartacus

beror ju både på mjölkmängd (mjölkfett) och glupsk bebis

mina har tagit ett bröst per amningstillfälle och ca 3 timmar mellan gångerna...  

• Lumo

Min bäbis är två veckor o ammar ett bröst per tillfälle och endast 5 min. Jag har rätt hårt tryck dessutom... Ibland kan hon få för sig att ligga lite längre men oftast inte.

• Anonym

15-30 minuter brukade det ta för mina och då ammade de bara på ett bröst åt gången (hade mycket mjölk i början så de var nöjda efter ett). Hur ofta de ammade var olika, ettan och tvåan ammade exakt var tredje timme medan trean var mer oregelbunden.

• Anonym (TS)

Tack för svar! Skönt att höra att det varierar och det mesta är normalt!

• Mimmi77

Mina har ätit i Max 5-10 min men väldigt ofta istället! Kan bli upp till 10-15 ggr per dag! Äter dock endast en gång per natt så dagarna är ganska intensiva för tuttarna!

• Oförglömlig

När jag fick sonen åt han var tredje timma och tog 1 timme å amma i början, han hade svårt å Ta bröstet fick jobba en vecka med det och sedan hade han svårt å hålls kvar samt han va ej glupsk. Tog det lugnt hade all tid i världen:) Hoppas nr 2 är lite lättare om inte annat har jag lite vana denna gången:)

• lelodi

När plutten var så liten så somnade han HELA tiden vid bröstet. Kunde äta typ 2 minuter och sen somna.  Så jag fick killa honom i nacken, på fotsulorna osv för att han skulle äta i alla fall i 10 minuter
    Å andra sidan åt han väldigt ofta. Ett bröst i taget men kanske varje halvtimme.
    Nu är han 14 veckor och äter ca 15 minuter var annan timme. 2-3 ggr/natt. 

• Egendomligt

I början var det nog inte ovanligt att det tog omkring 45 minuter att amma honom. Han somnade ofta vid bröstet, så ibland var det svårt att avgöra när han egentligen hade ätit klart.

Svar på tråden Hur länge ammar nyfödda varje gång?