• Anonym (fundersam)

Kan klamydia smitta utan samlag?

Hur lätt smittar klamydia egentligen? Jag hade det för ett tag sedan men är nu frisk feån det efter antibiotikakur. Kan det smitta genom kläder, om jag har tex bikini på och har mitt barn i knät, kan det smitta så? Behöver jag oroa mig? Smittar det via duschmunstycke? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan klamydia smitta utan samlag?
  • Sandra 02

Det smittar inte genom kläder, toalettbesök mm! Det är jag säker på till 110%. Utanför kroppen dör bakterien.

• Anonym (fundersam)
    Sandra 02 skrev 2012-04-09 11:10:33 följande:
    Det smittar inte genom kläder, toalettbesök mm! Det är jag säker på till 110%. Utanför kroppen dör bakterien.

Det stämmer inte! Klamydia smittar vid tex perrongen, och då har bakterien varit utanför kroppen.
  • Anonym

Perrongen?? Vad är det? Klamydia smittar vid oralsex oxå

• Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-04-09 14:55:56 följande:
    Perrongen?? Vad är det? Klamydia smittar vid oralsex oxå

Oj, petting ska det stå. ;)
  • Sandra 02

"Klamydia smittar inte via kläder, handdukar eller på toaletter, eftersom bakterien inte överlever ute i fria luften." Taget direkt ifrån umo:s hemsida. Men dom kanske har fel ;)

• Sandra 02

1177.se står det också klart och tydligt att det inte kan smitta via kläder mm. Jag kan hitta tusen sidor till där man konstaterar detta

• MammaHela
    Anonym (fundersam) skrev 2012-04-09 14:43:45 följande:
    Det stämmer inte! Klamydia smittar vid tex perrongen, och då har bakterien varit utanför kroppen.
    då får jag sluta åka tåg då... inte kul att få könssjukdomar
  • Anonym (fundersam)
    Sandra 02 skrev 2012-04-09 22:30:42 följande:
    1177.se står det också klart och tydligt att det inte kan smitta via kläder mm. Jag kan hitta tusen sidor till där man konstaterar detta

Jo jag har också läst där. Men hur kan det smitta via petting då? Då är ju bakterien på fingrarna utanför kroppen.
  • mikroE
    Anonym (fundersam) skrev 2012-04-10 13:54:38 följande:

Jo jag har också läst där. Men hur kan det smitta via petting då? Då är ju bakterien på fingrarna utanför kroppen.

Jag tror att det är bara om du har maximal otur som det smittar vid petting och troligen mest om man 'gnuggar' sig mot den andras kön. Du kan säkert få lite sekret på fingrarna och om du är nog snabb att gnida det mot den andra kan det nog smitta men inte igenom en bikini och igenom en annans persons byxor, det är för lång och besvärlig väg.
Svar på tråden Kan klamydia smitta utan samlag?