Varför gör katten så? :-(
katten: Kastrerad hankatt, ca 9 månader gammal, innekatt. vanlig huskatt (med skogskatt i)
Problemet:
Våran katt Samson är egentligen en jätte snäll katt. Vi fick honom när han var pytteliten (troligtvis för liten egentligen) och han är vääääääldigt präglad på oss, mer som en hund. Han följer efter en vart man än går och är jämt med och ja, supersocial (på gränsen till störande för han ska jämt vara i ansiktet på en)
MEN
senaste veckan har jag märkt att han är elak mot vår 14 månaders son. VARFÖR?
Vi har 2 pojkar hemma, en 3 åring och så minstingen på 14 månader. 3 åringen är väl den vi har varit mest på att låta katten vara för han har stundvis varit väldigt på katten och lyft och dragit i honom, medan lillkillen verkligen har varit SNÄLL mot katten. Bara klappar fin och "leker" med katten (viftar med nått framför som gör att katten leker tillbaka)
Men nu har katten börjat att attackerat minstingen! Varför gör katten så? Lilla sonen kan sitta mitt på golvet och leka och så typ smyger katten på honom och hoppar på honom och rivs! eller sonen sitter och leker och katten smyger på honom och attackerar händerna. en gång har jag sett hur katten kom springandes och hoppade på sonen för att studsa vidare åt motsatt hål....ur tomma intet! Nu har sonen stort rivmärke på ryggen, på kinden och båda händerna
Känns så himla olustigt för katten är som sagt supersocial. Han har hela huset att röra sig i och ändå är han alltid där jag eller barnen är...men det känns ju inte som jag kan lita på katten just nu när han gör såhär.
Varför gör katten såhär? Är det ett tonårsbeteende som försvinner igen? Har katten tråkigt? Är katten arg? Dålig humor?
Ja, ni som kan det här...hjälp?
(kan lägga till att Samson är innekatt för att vi vågar inte släppa ut honom ännu. Grannens katt är enorm och jagar hare och det finns varg här, så vi tänkte att samson får gå ut när han vuxit till sig lite så han inte blir typ uppäten för han är totalt orädd och kaxig av sig)