• Anonym (fialotta har ont)

    värk i bihålorna samt tryckkänsla i dem, utan att vara förkyld?

    har under senaste tiden periodvis besvär från bihålorna där jag får värk samt tryckkänsla i bihålorna, det trycker i kindbenen samt över ögonen...
    även rejäl huvudvärk samt nackvärk!!!

    jag har nasonex som jag tar i dessa perioder då det är såhär..
    tar även värktabletter som inte riktigt hjälper, måste ta högre doser och blanda olika preparat för att det ens ska hjälpa.

    är väldigt jobbigt!!!! :(
    känns som jag är förkyld utan att ha något snor, halsont eller ens feber..

    (ja jag är pollenallergisk men har inte upplevt varken ögonbesvär eller rinnsnuva ännu)..

    bör man kontakta läkaren för vidare undersökning av bihålorna, eller?

    jag fick ett rejält migränanfall i onsdags förra veckan, och har haft ont i huvudet sedan dess med tryck i bihålorna.. :/ tar iprén, panodil osv men inget hjälper.. :(
     

  • Svar på tråden värk i bihålorna samt tryckkänsla i dem, utan att vara förkyld?
  • Anonym (Same same)

    Läste precis detta, några år senare, och upplever precis samma sak..! :(

    Hur gick det för dig?

  • Anonym (Mirre har ONT)

    Jag har med samma problem i bihålorna. Minsta lilla slemhinna som ökar när jag ligger så kommer smärtan. Så just nu har jag haft ont i 6 veckor. Smärtan är så kraftig, ligger och vrider mig av smärta. Ont i hela huvet, nackrot, ansikte är het och röd i ansiktet av smärtan. Bakom ögonen och runt om, pannan upp på huvudet. Har just varit på akuten. Nevrologen sa till mig att detta är inget som är en akut åkomma (han kände runt på huvet och sa att jag var så spänd i nackmusklerna och behövde rehab träning för nacken nu så fick jag muskelavslappnande tabletter.) För mig är det de när jag har så ont dygnet runt och inte kan sova mera en ca 20-30 min, vaknar av paniksmärta i ansikte och huvet. De sa till mig att jag skulle få smärtlindring så jag behövde inte vara orolig och behöva åka därifrån med denna smärta.

    De gav mig en kompott av olika tab. och även en halv narkotikaklassad tab. Tog nog ca 20 min till jag somna, sov ca 20 min vakna i panik av smärtan igen :(( .

    Jag fick alltså åka därifrån MED SMÄRTA. Fick INGEN HJÄLP DÄR. Kom tillbaka på morgonen till röntgen. Då hade jag under dessa timmar försökt snörvla ut, tog nässpray försökt snuta ut. Det var nog så gott som tomt i bihålorna. Inser nu att det var nog extremt dumt gjort. Men har man sådan smärta så försöker man med allt.

    De gjorde en CT-röntgen. Inget farligt visade sig där. Bihålorna var det fritt i.

    Jag kan säga att jag har aldrig tidigare haft så här ont och så här länge.

    De var 2 läkare som kom och tala om vad CT-röntgen visa. Nevrolog och en öra,näsa,hals läkare. Läkare nr.2 kände och tryckte runt i ansikte och i munnen.

    Utlåtande: Du behöver en bettskena, det är troligt det som triggar igång nacksmärta och de bakre tuggtändernas rötter når säkert kindbihålorna som triggar igång det. Så typ: gå till tandläkaren.

    Men inget som kan just nu hjälpa mig med den smärta jag har nu.

    Du får gå till din vårdcentral. Där springer jag mycket och även innan detta och har inte fått något som hjälper. Jag upplever mig som ett försöksdjur där. De har ingen aning vad de ska göra med mig.

    Jag orkade bara inte vara försöksdjur längre när smärtan blir såå ohanterbar för mig.

    Jag har en familj och nu är jag helt sängliggande med en enorm smärta.

    Så för mig ÄR DETTA ETT AKUT LÄGE. Jag orkar inte leva med denna smärta.

    Var till vårdcentralen dagen efter (jag hade tid hos en relativt ny läkare där.).

    Hon sa till mig att hon inte tyckte jag behövde nackträning hos rehab, hon lyssna inte på mig och så säger hon.

    Du har ett läkemedelsberoende, därför reagerar din kropp så här.

    Hon strök all medicin utom 1 "citodon" (som jag inte tar så mycket av och inte varje dag.

    Den fick jag en nedtrappningsplan på.

    Det är denna läkare som håller på med mig som om jag vore ett försöksdjur.

    Fick inget jag kan döva bihålesmärtan med.

    Jag vet inte vad jag ska göra nu. Har såå j-vla ONT.

    FINNS DET NÅGON ANNAN SOM FÅTT NÅGON HJÄLP?

  • Anonym (Mia)

    Har samma problem och haft det nu i 2 år...Jag är pollenallergiker men det har blivit bättre med åren, men nu så kommer det här istället...

    Jag reagerar på kemikalier typ parfymer och på pollen och kanske annat jag inte kommit på ännu med tryck i bihålorna men ingen snuva. Vid undersökning syns att det är svullet "men det är bara att vänta ut, fortsätt med nadonex ett tag till " säger läkarna, är två år ett tag ?

    Jag blir som sagt sämre av kraftiga dofter, något jag aldrig känt av förut, och pollenallergi förut var kliande ögon och rinnande näsa, men nu är det tryckande bihålor. Läkarna har ingen förklaring. Jag sköljer ibland näsa och bihålor med saltvatten, det hjälper lite, för övrigt är det bara att stå ut

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mirre har ONT) skrev 2017-06-02 11:51:47 följande:

    Jag har med samma problem i bihålorna. Minsta lilla slemhinna som ökar när jag ligger så kommer smärtan. Så just nu har jag haft ont i 6 veckor. Smärtan är så kraftig, ligger och vrider mig av smärta. Ont i hela huvet, nackrot, ansikte är het och röd i ansiktet av smärtan. Bakom ögonen och runt om, pannan upp på huvudet. Har just varit på akuten. Nevrologen sa till mig att detta är inget som är en akut åkomma (han kände runt på huvet och sa att jag var så spänd i nackmusklerna och behövde rehab träning för nacken nu så fick jag muskelavslappnande tabletter.) För mig är det de när jag har så ont dygnet runt och inte kan sova mera en ca 20-30 min, vaknar av paniksmärta i ansikte och huvet. De sa till mig att jag skulle få smärtlindring så jag behövde inte vara orolig och behöva åka därifrån med denna smärta.

    De gav mig en kompott av olika tab. och även en halv narkotikaklassad tab. Tog nog ca 20 min till jag somna, sov ca 20 min vakna i panik av smärtan igen :(( .

    Jag fick alltså åka därifrån MED SMÄRTA. Fick INGEN HJÄLP DÄR. Kom tillbaka på morgonen till röntgen. Då hade jag under dessa timmar försökt snörvla ut, tog nässpray försökt snuta ut. Det var nog så gott som tomt i bihålorna. Inser nu att det var nog extremt dumt gjort. Men har man sådan smärta så försöker man med allt.

    De gjorde en CT-röntgen. Inget farligt visade sig där. Bihålorna var det fritt i.

    Jag kan säga att jag har aldrig tidigare haft så här ont och så här länge.

    De var 2 läkare som kom och tala om vad CT-röntgen visa. Nevrolog och en öra,näsa,hals läkare. Läkare nr.2 kände och tryckte runt i ansikte och i munnen.

    Utlåtande: Du behöver en bettskena, det är troligt det som triggar igång nacksmärta och de bakre tuggtändernas rötter når säkert kindbihålorna som triggar igång det. Så typ: gå till tandläkaren.

    Men inget som kan just nu hjälpa mig med den smärta jag har nu.

    Du får gå till din vårdcentral. Där springer jag mycket och även innan detta och har inte fått något som hjälper. Jag upplever mig som ett försöksdjur där. De har ingen aning vad de ska göra med mig.

    Jag orkade bara inte vara försöksdjur längre när smärtan blir såå ohanterbar för mig.

    Jag har en familj och nu är jag helt sängliggande med en enorm smärta.

    Så för mig ÄR DETTA ETT AKUT LÄGE. Jag orkar inte leva med denna smärta.

    Var till vårdcentralen dagen efter (jag hade tid hos en relativt ny läkare där.).

    Hon sa till mig att hon inte tyckte jag behövde nackträning hos rehab, hon lyssna inte på mig och så säger hon.

    Du har ett läkemedelsberoende, därför reagerar din kropp så här.

    Hon strök all medicin utom 1 "citodon" (som jag inte tar så mycket av och inte varje dag.

    Den fick jag en nedtrappningsplan på.

    Det är denna läkare som håller på med mig som om jag vore ett försöksdjur.

    Fick inget jag kan döva bihålesmärtan med.

    Jag vet inte vad jag ska göra nu. Har såå j-vla ONT.

    FINNS DET NÅGON ANNAN SOM FÅTT NÅGON HJÄLP?


    Hej, hur har det gått för er? Jag har samma problem och känner igen mig i din beskrivning, särskilt i kontakten med sjukvården. Jag får periodvis väldigt ont i näsan, pannan, kinderna och en smärta som strålar ner till tänderna. Det kommer oftare och oftare och senaste tiden har jag haft det nästan dagligen. Jag får ofta ont på eftermiddagen och det sitter i hela kvällen och ibland även på natten. Är gravid också vilket gör att jag inte kan ta smärtstillande i samma utsträckning, tar någon alvedon ibland när smärtan vägrar ge sig. Jag jobbar men blir ofta sängliggande när jag kommer hem och ibland hela helgerna pga. värken.


    Jag har varit hos flera öron-näsa-hals läkare och har precis som du fått höra att de inte kan se något som är fel och blivit hänvisad till tandläkaren. Tandläkaren kunde såklart inte göra något åt det heller så jag fick gå till öron-näsa-hals igen. De råden jag har fått är att skölja med koksaltlösning två gånger om dagen och använda kortisonspray, vilket jag gör. Har även fått tabletter, rinexin, som ska vara avsvällande. Trots det så verkar problemen bara bli värre.

    Jag känner mig uppgiven och blir deprimerad av detta. Om någon kan komma med något mer råd om vad jag kan göra åt detta så vore jag tacksam.


     

  • Anonym (Mia)

    För min del är det parfymer, schampon, hårsprejer, sköljmedel och andra kemiska ämnen som folk envisas med som numera ger mig tryck över bihålorna och huvudvärk. Jag har bytt ut allt tvättmedel, diskmedel, schampo, krämer etc mot parfymfritt, så hemma är jag nuförtiden i princip symptomfri. Men jag åker ju buss varje dag, och där finns många dofter, och på jobbet likaså, så fram på dagen blir det alltid sämre.

    Pollenallergin som förut var vanlig snuva och kli i ögonen är numera mest tryck i bihålorna, så hela våren är jag sämre och ännu mer känslig mot parfym.

    Så mitt råd är att rensa hemnet från doftande kemikalier!

  • Anonym (Mirre har ONT)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-24 20:03:38 följande:

    Hej, hur har det gått för er? Jag har samma problem och känner igen mig i din beskrivning, särskilt i kontakten med sjukvården. Jag får periodvis väldigt ont i näsan, pannan, kinderna och en smärta som strålar ner till tänderna. Det kommer oftare och oftare och senaste tiden har jag haft det nästan dagligen. Jag får ofta ont på eftermiddagen och det sitter i hela kvällen och ibland även på natten. Är gravid också vilket gör att jag inte kan ta smärtstillande i samma utsträckning, tar någon alvedon ibland när smärtan vägrar ge sig. Jag jobbar men blir ofta sängliggande när jag kommer hem och ibland hela helgerna pga. värken.

    Jag har varit hos flera öron-näsa-hals läkare och har precis som du fått höra att de inte kan se något som är fel och blivit hänvisad till tandläkaren. Tandläkaren kunde såklart inte göra något åt det heller så jag fick gå till öron-näsa-hals igen. De råden jag har fått är att skölja med koksaltlösning två gånger om dagen och använda kortisonspray, vilket jag gör. Har även fått tabletter, rinexin, som ska vara avsvällande. Trots det så verkar problemen bara bli värre.

    Jag känner mig uppgiven och blir deprimerad av detta. Om någon kan komma med något mer råd om vad jag kan göra åt detta så vore jag tacksam.

     


    Hej Anonym(Anna).

    Tyvärr så har jag inte blivit hjälp ännu ????.

    Söker fortfarande hjälp överallt.

    Svårt att veta vart man skall vända sig för att få rätt hjälp.

    Hur har det gått för dig?

    Har du kommit längre en mig?

    Jag hoppas verkligen att du blivit hjälp ????

    /Mirre har ONT
  • Anonym (A)
    Anonym (Mirre har ONT) skrev 2019-12-19 11:54:12 följande:
    Hej Anonym(Anna).
    Tyvärr så har jag inte blivit hjälp ännu ????.
    Söker fortfarande hjälp överallt.
    Svårt att veta vart man skall vända sig för att få rätt hjälp.
    Hur har det gått för dig?
    Har du kommit längre en mig?
    Jag hoppas verkligen att du blivit hjälp ????
    /Mirre har ONT
    Oj, vad jobbigt
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Mirre har ONT) skrev 2019-12-19 11:54:12 följande:

    Hej Anonym(Anna).

    Tyvärr så har jag inte blivit hjälp ännu ????.

    Söker fortfarande hjälp överallt.

    Svårt att veta vart man skall vända sig för att få rätt hjälp.

    Hur har det gått för dig?

    Har du kommit längre en mig?

    Jag hoppas verkligen att du blivit hjälp ????

    /Mirre har ONT


    Jag skulle råda dig att ta borreliaprov. Känner till flera som haft dina symtom, där man upptäckt borrelia. Då har man ofta haft det ett bra tag. Har du andra symtom? Tyvärr kan läkare ibland tolka testvärdena som för svaga, men stå på dig. Det finns en förening där man kan få hjälp med vart man vänder sig, med facebookgrupp mm. Lycka till!
Svar på tråden värk i bihålorna samt tryckkänsla i dem, utan att vara förkyld?