Flickvän som flyttar hit
Hj
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-09 16:09
Hej!
Jag och min flickvän har varit tillsammans i ett par år i ett s.k. långdistansförhållande och nu har vi kommit så långt att vi börjar planera för att hon eventuellt ska flytta hit till Sverige. Jag tycker vi har bra koll med alla ansökningar mm rörande uppehållstillstånd, PUT, pass, medborgarskap etc, men det jag undrar mycket över är hur det kommer att se ut på jobbfronten för henne? Hon kommer från Kina och har examen i marknadsföring, bokföring och ekonomi. Hon jobbar även som privatlärare (utan att ha examen inom det område) och funderar på att eventuellt studera till det vid en flytt hit. Om hon nu vill jobba inom det som hon har examen i, hur går hon tillväga för att hitta/söka ett jobb? Är det några speciella saker som gäller för henne då hon kommer från utlandet?
En sista fråga, om hon väljer att studera till lärare, måste hon då lära sig svenska först innan hon kan börja studera? Hon pratar standard Kinesiska (Putonghua), Kantonesiska, förstår mandarin väldigt bra, flytande i engelska, men kan inte ett ord svenska.
Mvh//
Niklas S