• Mirris

Ny vedpanna... vilken ska man köpa?

Enligt min "käre" rörmokare så vore en ny panna nåt att satsa på :) Min gamla är tydligen extremt oeffektiv och GAMMAL och nu ska det äntligen installeras ett par ackumulatortankar så vämen räcker längre än 2 timmar!

Han tipsade om Nibe, och dom har 2 st.. skiljer väl inte så mycket i pris, men kanske skiljer det mycket på effektiviteten? Den dyrare är nåt så fint som Fläktstyrd vedpanna... va är det ?

http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/Produktsortiment/VEDEX-1000/  för 26500:-

http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/Produktsortiment/VEDEX-3300/  för 34500:-

Till den här nya pannan ska det även kopplas/sättas dit/eller va dom nu gör, en pelletsbrännare till ålderns höst *hehe*

Nån här som har nån av dom här...eller vet vad ni pratar om när ni ger ett bra tips ;) ? 

Fråga rörmokaren om vilken som var bäst... "Det får du bestämma själv" svarar karln.. jomen tjena. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-09 18:05
    Eller har ni nåt annat tips på bra vedpanna?

• Svar på tråden Ny vedpanna... vilken ska man köpa?
  • Lena

Jag hade aldrig bytt panna om den inte hade gått sönder, däremot hade jag installerat accumulatortankar och solvärme för att slippa elda halva året och kunna elda effektivt resten av året. Ju fler accumulatortankar desto bättre. Detta även om pannan var över 30 år gammal.

CTC har mycket bra rykte på pannor.

Sen installera inte pelletsbrännare nu om det inte är aktuellt de närmaste fem åren. Tekniken går mycket frammåt och priser går ner.

• Mirris
    Lena skrev 2012-04-09 18:10:41 följande:
    Jag hade aldrig bytt panna om den inte hade gått sönder, däremot hade jag installerat accumulatortankar och solvärme för att slippa elda halva året och kunna elda effektivt resten av året. Ju fler accumulatortankar desto bättre. Detta även om pannan var över 30 år gammal.

CTC har mycket bra rykte på pannor.

Sen installera inte pelletsbrännare nu om det inte är aktuellt de närmaste fem åren. Tekniken går mycket frammåt och priser går ner.
    Det är det jag är rädd för, att pannan ska gå sönder mitt i vintern (använd året runt sen 1982) ... och nu när allt annat ska bli nytt så vore det sinnesfrid att ha även en ny panna!

Äntligen ska expansionskärlet ner från vinden och äntligen ska jag få ha värmen kvar lite längre :) ... och då vore det så skönt med en panna som inte "drar" så mycket pinnar. Gör lätt av med 14 kubik på en vinter som det är.. och då fryser vi och svettas omvartannat *haha*

Pelletsbrännare blir det lite längre fram, den måste jag få ihop lite stålar till först.  
  • Lottis77

Jag slår ett slag för Värmebaronens pannor. Vi bytte från olja/el till pellets/olja/el från VB och den har funkat klockrent sedan installationen förra sommaren. Vet att de har vedpannor också. :) Min man jobbar bland annat med distribution av värmepannor, så vi gjorde grundlig inside research innan vårt pannbyte.

• Lena
    Mirris skrev 2012-04-09 18:14:23 följande:
    Det är det jag är rädd för, att pannan ska gå sönder mitt i vintern (använd året runt sen 1982) ... och nu när allt annat ska bli nytt så vore det sinnesfrid att ha även en ny panna!

Äntligen ska expansionskärlet ner från vinden och äntligen ska jag få ha värmen kvar lite längre :) ... och då vore det så skönt med en panna som inte "drar" så mycket pinnar. Gör lätt av med 14 kubik på en vinter som det är.. och då fryser vi och svettas omvartannat *haha*

Pelletsbrännare blir det lite längre fram, den måste jag få ihop lite stålar till först.  
    För sinnesfriden kan det klart vara en ide om man har pengarna över.

Ni vinner mycket på effektivitet med att installera accumulatortankar för då kan ni elda effektivare när ni väl eldar och behöver elda mer sällan. Och dessutom får ni jämnare temperatur.

Köper ni veden eller har ni egen?
  • Lottis77

Kan tillägga att vi kört endast på el då vi avvaktar bättre ekonomi för att koppla på pelletsbrännare. Måste täta skorstenen först... Har ändå haft förhållandevis låga driftskostnader jämfört med gamla pannan.

• Mirris

Jag köper veden.. billigt av en vän!  Men hur billigt det än är, så är ved JOBBIGT att hållas med. Och när man är ensam är det 100000 saker som ska fixas o gräs som ska klippas. Så ju mindre ved jag behöver handskas med, desto bättre!

Jo jag vet, ackumulatortankar är TOPPEN.. om man får dom inkopplade  men det där med tid verkar vara svårt för rörmokare att planera.

Det är mycket akuta fall som måste prioriteras  
    Ringde i somras och första tanken kom en kväll i september.. sen kom en till i oktober.. och för 2 veckor sen kom dom äntligen och bar ner dom i källaren. Så det här kanske händer innan jul *hoppas hoppas*

Har hört ett roligt  "ordspråk"
    "Gud och rörmokarn måste vara samma person.. alla pratar om honom, men ingen har sett honom"!  

Jag blir så sur när inte priserna står på hemsidorna.. varken på CTC eller Värmebaronen.. va ska det va bra för, så ofta ändras väl inte priserna liksom :) !
    Tack för tips, jag kikar vidare

• HexaFlexagon

Om du är orolig för att pannan ska gå sönder mitt i vintern, så kolla läget så du vet vilken panna du vill ha, men vänta med att byta tills det är nödvändigt. Du kanske rent av kan spara ihop lite pengar under tiden. Tror inte det är så väldigt vanligt att vedpannor går sönder. Åtminstone inte de äldre. Har en egen som är sedan 70-talet.

• Mirris
    HexaFlexagon skrev 2012-04-09 18:42:54 följande:
    Om du är orolig för att pannan ska gå sönder mitt i vintern, så kolla läget så du vet vilken panna du vill ha, men vänta med att byta tills det är nödvändigt. Du kanske rent av kan spara ihop lite pengar under tiden. Tror inte det är så väldigt vanligt att vedpannor går sönder. Åtminstone inte de äldre. Har en egen som är sedan 70-talet.
    Det låter klokt...
  • Lena
    Mirris skrev 2012-04-09 18:35:09 följande:
    Jag köper veden.. billigt av en vän!  Men hur billigt det än är, så är ved JOBBIGT att hållas med. Och när man är ensam är det 100000 saker som ska fixas o gräs som ska klippas. Så ju mindre ved jag behöver handskas med, desto bättre!

Jo jag vet, ackumulatortankar är TOPPEN.. om man får dom inkopplade  men det där med tid verkar vara svårt för rörmokare att planera.

Det är mycket akuta fall som måste prioriteras  
    Ringde i somras och första tanken kom en kväll i september.. sen kom en till i oktober.. och för 2 veckor sen kom dom äntligen och bar ner dom i källaren. Så det här kanske händer innan jul *hoppas hoppas*

Har hört ett roligt  "ordspråk"
    "Gud och rörmokarn måste vara samma person.. alla pratar om honom, men ingen har sett honom"!  

Jag blir så sur när inte priserna står på hemsidorna.. varken på CTC eller Värmebaronen.. va ska det va bra för, så ofta ändras väl inte priserna liksom :) !
    Tack för tips, jag kikar vidare

Jag hade bytt rörmokare om det tar närmare ett år att få det installerat...
    För pappa tog det ett halvår och då var det ny pappan, accumultortankar och solpaneler.

Jag hade prioriterat solvärme före ny panna om pannan inte går sönder för att slippa elda halva året. Med billig ved tjänar man inte så mycket men man slipper allt jobb.

När det gäller CTC tror jag det beror på att återförsäljarna sätter priserna.
  • Mirris
    Lena skrev 2012-04-09 18:46:59 följande:
    Jag hade bytt rörmokare om det tar närmare ett år att få det installerat...
    För pappa tog det ett halvår och då var det ny pappan, accumultortankar och solpaneler.

Jag hade prioriterat solvärme före ny panna om pannan inte går sönder för att slippa elda halva året. Med billig ved tjänar man inte så mycket men man slipper allt jobb.

När det gäller CTC tror jag det beror på att återförsäljarna sätter priserna.
    Jag eldar inte på sommaren, har en varmvattenberedare till dusch o varmvatten. Eldar bara för värme!
    Har en luftvärmepump som funkar bra sålänge det inte är kallt. Den blåser värme, men när det är kallt ute så blir det ändå inte tillräckligt. Varma element är trots allt den goaste värmen! 
  • HexaFlexagon
    Mirris skrev 2012-04-09 18:52:05 följande:
    Jag eldar inte på sommaren, har en varmvattenberedare till dusch o varmvatten. Eldar bara för värme!
    Har en luftvärmepump som funkar bra sålänge det inte är kallt. Den blåser värme, men när det är kallt ute så blir det ändå inte tillräckligt. Varma element är trots allt den goaste värmen! 
    Luftvärmepumpar lär bara vara effektiva ner till nollan ungefär. De fungerar ju längre men då drar de lika mycket eller mer än direktverkande el. Om det är sant, vilket jag tror, så är det bara att börja elda under nollan.
  • Mirris

Blev snål.. valde en extra acktank istället! Så nu blir det 3 tankar, ett nytt exspansionskärl, o en laddomat! Hoppas det blir bra. 
    En ny panna får jag spara ihop till så det blir kanske nästa eller nästnästa år. Men då är allt det här andra på plats.. och bara att få ner kärlet från vinden till källaren känns såå bra. Brukar tänka skräcktankar om droppande rör o mögel på vinden :)

• HexaFlexagon
    Mirris skrev 2012-04-10 17:15:26 följande:
    Blev snål.. valde en extra acktank istället! Så nu blir det 3 tankar, ett nytt exspansionskärl, o en laddomat! Hoppas det blir bra. 
    En ny panna får jag spara ihop till så det blir kanske nästa eller nästnästa år. Men då är allt det här andra på plats.. och bara att få ner kärlet från vinden till källaren känns såå bra. Brukar tänka skräcktankar om droppande rör o mögel på vinden :)
    Jag tror det blir bra!
Svar på tråden Ny vedpanna... vilken ska man köpa?