hyresgaranti ? vad e det
Hyresgaranti ska tydligen finnas något som heter...
Men vad är det ? finns det i alla komuner?
och kan man få socialen att ställa upp med det om man är bostadslös o har barn?
Hyresgaranti ska tydligen finnas något som heter...
Men vad är det ? finns det i alla komuner?
och kan man få socialen att ställa upp med det om man är bostadslös o har barn?
Nä,socialen kan ställa upp som borgenär(om hyresbolaget tillåter det) men lght måste man fixa själv. Jag fick bo på vandrarhem med mina 3barn.
Det är väl typ som en deposition.. ett "förskott på hyran" som man får tillbaka när man flyttar om man inte förstört eller låtit bli att betala hyran!
http://www.kuluttajavirasto.fi/sv-FI/boende/att-hyra/hyresgaranti/
http://www.bkn.se/Hyresgarantier/
SOcialtjänsten där jag praktiserar ger hyresgaranti. Det är inget som finns i alla kommuner, en del går in som borgenärer istället men det är i princip samma sak. Alltså garanterar dem att om du inte kan betala hyran så går socialtjänsten in, eller att de garanterar att du får pengar som täcker hyran varje månad- lite beroende på hur kommunen arbetar.
I en hel del kommuner kan man ansöka om sk bostadssocial lägenhet vilket innebär att socialtjänsten antingen anvisar ett boende som de redan har ( i "min kommun" har vi EN sådan) eller att socialtjänsten hjälper till att skaffa fram en bostad, men det stora ansvaret ligger hos dig att skaffa fram en bostad själv och så kan de gå in med hyresgaranti eller som borgenär.
Kontakta socialtjänsten i din kommun för att höra hur de arbetar. Det är väldigt olika från kommun till kommun.
Kommunal hyresgaranti innebär att kommunen under en period går in och garanterar att hyran blir betald (dvs om du inte betalar så betalar kommunen). För att få kommunal hyresgaranti måste du själv stå i bostadskö och få erbjudande om en lägenhet samt att du själv behöver kunna klara av att betala hyran. Kommunal hyresgaranti används för personer som bostadsbolagen inte godkänner, t ex pga betalningsanmärkning. Inte alla kommuner ha kommunal hyresgaranti.
Mamita 64
Hej det är där jag står nu,,socialen hade inte hört talas om hyresgaranti enligt min handläggare...
Dom kan inte gå in som borgenär,vilket fastighetsbolaget kräver att jag har en borgenär,eftersom jag har skulder till fogden,dock aldrig en hyres skuld!!men det Spelade ingen roll om soc kunde betala in hyran direkt via dom från mitt försörjnings stöd.
Så just nu kämpar jag mig igenom en helvetes separation..bor hos en vän med mina 2 barn..ena grabben har adhd o behov av rutiner o trygghet, själv samma problematik samt på väg tillbaka till en ny utmattnig. Allt ser svart ut!
Finns det nån lag ,rättighet eller 'r det bara att acceptera läget?
slemtorsk i din bralla
bostadssocial lägenhet är det samma som övergångs lägenhet .
Jag nämde det men dom är till för missbrukare och via missbruks enheten eller om man går under lss.
har kontaktat hur många som hellst!! Inga lediga eller först i juli.
Jag har tidigare varit på kvinnojouren för 3 år sedan man var för svag o gick tillbaka.
Denna gång så lämnade jag själv,och vill inte ge mig eller blanda in kvvinnojouren och kanske måste göra massa anmälnngar..mitt psyke är slut!!
Tycker oxå att dom är väldigt hårda.. pratade med min handläggare om man inte kunde skriva nån form av avtal på 3 månaders kontrakt, så kan man säja upp den samma dag ...och så får man hålla på så tills dom ser att man klarar det!
tack mamita för din omtanke,ser att du e van med sånna fall som jag,, så sant i går kom blommor, besöker varje mig varje dag...spelar på att vi har ett gemensamt barn..bestämmer vart jag o barnen får gå,vilka vänner våran son får besöka....soc vet hur jag har det,,,men enligt dom så finns det inget boende för sånna som oss...min skyldighet att se till att barnen har tak över huvodet i första hans..sen skulle hon höra med barn o familj om det finns nått tips där...har varit tidigare på kvinnojouren men han saknar konsekvens tänkande ..till och med där kom han o ropade i brevlådan..tack o lov var det bara vi där och ingen annan o jag öppnade själv klart inte dörren..han vet vart det ligger och skulle jag ansluta mig dit så e det början på ett helvete!!! därför så söker jag det jag kan ,kollar alla lägenheter och hoppas soc kanske kan komma på en lösning...
tackar för din omtanke
fick ett gl'djande besked i fredags..soc ringde och hade samtalat med barn o familj tror jag..och bestämmt sig för att dom skulle hjälpa mig med lägenhet!!!!:) känns underbart...undra om dom har lägenheter eller om det blir via fastighetsbolaget som nekade mig...men i alla fall så e jag snart hoppas jag i ett eget hem:)
Det tunga nu är när motparten fattade i dag att separationen var ett faktum...och sorgen kom för han, bönandes och lovandes om ett bättre liv...bara jag o barnen kommer hem! Men efter 7 år så vet jag det blir aldrig bättre...
Så nu är det bara att vara stark o sikta mot nya mål..och hoppas han inte blir självdestruktiv eller spårar ur!
Men snart så...:)