Åt gravad lax, ajabaja?
Nu har det ju varit påsk och allt och jag är i v.15 och jag tryckte i mig kanske 5-6 skivor gravad lax innan jag kom på att det kanske inte var så himla bra.. den var inte hemmagjord. Är de ok eller bör jag vara orolig?
Nu har det ju varit påsk och allt och jag är i v.15 och jag tryckte i mig kanske 5-6 skivor gravad lax innan jag kom på att det kanske inte var så himla bra.. den var inte hemmagjord. Är de ok eller bör jag vara orolig?
"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.
Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
vad man kan läsa på livsmedelsverkets hemsida bör man som gravid inte äta vakuumförpackade varor, som gravad lax ofta är. gravad lax ska ätas färsk..
men det är väl ovanligt att man överhuvudtaget skulle få bakterier i sig även om det kan hända..
Ja men ska ju som sagt inte äta de igen utan blev max 6 skivor på påskmiddagen, tror ni de är någon fara?
Du hade säkert fått sjukdomssymtom nu om det var dålig fisk.
Listeria är ovanligt att få och det är ju just pga risken för listeria man ej ska äta gravad lax. Och även om man skulle råka få listeria måste inte heller detta betyda att bebisen påverkas så..... nej, jag skulle inte vara orolig! Tror precis som någon skrev tidigare att det säljs dessutom mycket gravad lax till påsk så troligtvis var den relativt nyförpackad!!!
Tror inte det är någon fara. Har själv ätit cognacsmedwurzt pålägg under graviditeten som man inte skall... kom på det efteråt och åt det i någon vecka. min bm trodde inte det var någon fara, bara man undviker resterande tid :)
EttMirakelTack: Om det är listeria i fisken blir man ju sjuk. Vet inte vilka symtomen är riktigt. Du får googla. Det är ju sällan listeriasmitta i fisk och ost men det KAN ju finnas så därför bör man ju undvika det som gravid. Vi vuxna blir lire sjuka men för bebis i magen får det allvarligare konsekvenser. Läste nu att inkubationstiden kan vara upp till 3 veckor men jag tycker inte du ska oroa dig. Nu vid påsk går det mesta åt i butikerna så det var säkert nyförpackat och hur ofta drabbas man av listeria egentligen?
Tråkigt svar, men du kan ju ändå inte göra något nu! De flesta av oss äter ju något under graviditeten som vi inte borde, och det går ju bra för de allra flesta! Försök att inte oroa dig.
Nu fick jag lite panik! Åt lax påskafton
Jag äter inte köpt, gravad lax eftersom man omöjligen kan veta huruvida den är nygjort eller inte.
MEN det finns ju ingen mening i att gå och oroa sig!
En engångsgrej är nog ingen fara :)