• Anonym

sambon gav dottern ljummet vatten från kranen utan att koka. ok?

jag kokar alltid vattnet till dotterns flaska/gröt o låter sedan svalna (alternativt tar iskallt vatten från kranen o micrar då...)
    när  sambon skulle ge henne lite vatten i flaska till gröten igår, tog han ljummet vatten från kranen. när jag poängterar detta blir han sur och säger nått i stil med "men herregud...om man ska va så petig kommer hon ju bli jättekänslig mot allt...".
    efter detta blev hon väldigt lös i magen. säger inte att det prompt berodde på det ljumna vattnet, men skulle ju kunna vara?
    jag är absolut inte överdrivet känslig, lite skit har väl ingen dött av.... men just att man inte tar ljummet/varmt vatten från kranen o dricker är väl allmänt kännt?
    nä, sambon tyckte jag var löjlig. är jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-10 09:27
    dottern är ett halvår.
    nu var det inte varmvatten, utan ljummet - men fortfarande inte helt ok anser jag?
    frågade sambon om han själv skulle dricka ljummet vatten från kranen?....han svarade ja.

• Svar på tråden sambon gav dottern ljummet vatten från kranen utan att koka. ok?
  • 20120419

Beror ju på var vattnet kommer ifrån.

• Zombie

Oj

Det kan finnas beläggningar i varmvatten rören av koppar tror jag som inte är bra , därför ska man inte ge barn varmvatten utan kallt som runnit ett tag

• Anonym

Man ska aldrig använda annat än kallt vatten till mat och dryck. Ska drycken vara varm ska den värmas.

• Anonym

Du är inte löjlig, det är verkligen inte hälsosamt! Fy fan vad förbannad jag hade blivit, jag skulle inte lita på nån med så dåligt omdöme. Som om barn blir mindre infektionskänsliga av en sån sak, det är okunskap på hög nivå.

• ruthsmaavikrosten

Åh. Vi har egen brunn och jag har aldrig kokat vattnet (förutom någon gång i vattenkokare, men dock blandat med kallt från kran) när jag gör välling eller gröt. Har aldrig märkt att han blivit dålig av det..

• DetLillaÄcklet
    ruthsmaavikrosten skrev 2012-04-09 21:43:19 följande:
    Åh. Vi har egen brunn och jag har aldrig kokat vattnet (förutom någon gång i vattenkokare, men dock blandat med kallt från kran) när jag gör välling eller gröt. Har aldrig märkt att han blivit dålig av det..
    Jo, men det är ju kallt vatten (antar jag) du använt. Man kan vara säker på att man inte behöver koka kommunalt vatten eftersom det är kontrollerat vatten och ska vara rent (till skillnad från egna brunnar där det inte är samma kontroll). Fast det finns ju alltid undantag med kommunalt vatten också (som när folk blev sjuka i Östersund). Vill man vara helt säker måste man koka vattnet.
Svar på tråden sambon gav dottern ljummet vatten från kranen utan att koka. ok?