• lovely storm

Bilbarnstol vid cp-skada?

Min dotter är 3 år och sitter fortfarande bakåtvänd i sin bilstol.. nu börjar det bli trångt om benen så vi skall vända stolen.
    Hon har ingen bålstabilitet och behöver därför 5-punktsbälte.
    Vad har ni för barnstolar till era barn?

• Svar på tråden Bilbarnstol vid cp-skada?
  • Philippa

1 Tycker ni inte ska vända henne så snart... vänta så länge det bara går med tanke på hennes skada...strunta i att det är trångt om benen... så länge hon inte är van att sitta på annat sätt i bilen så vet hon inte att det är trångt...
    2. Habiliteringen brukar ha bra lösningar på såna problem.... 

• Bellsiii

Hej det finns spec gjutna bilstolar , om ni har en arbets terapeut så vänd er dit .

• Cecci78

åh, snälla, vänd inte en så liten! Hon är bara 3 år o alldeles för liten för att nacken ska klara en olycka om hon åker framåtvänt. Vad har ni för bil och stol? Min pojk satt bakåt i en Britax Two Way till han var 128 cm/7 år i en volvo v70 som inte är någon jättebil i baksätet

• Cecci78

att välja en annan stol kan göra väldigt mycket på utrymmet för benen

• Kodia

Mina barn har använt en Britax Twoway bakåtvänd tills de var närmare 120 cm långa utan problem. Det kanske kan vara ett alternativ om det är en mindre stol som ni har nu?

• Cecci78

om du behöver en specialstol även bakåt så vet jag en i bilstolstråden som vet ett barn med cp-skada och specialstol bakåtvänt, men jag gissar att ni haft en vanlig stol nu?

• lovely storm

Tusen tack för era svar.
    Jag pratade med sjukgymnasten på HAB och hon tyckte att vi kunde prova att vända henne ( hon sitter bra med mkt stöd).
    Men givetvis känns det ju bättre att hon sitter bakvänt om det finns bilstolar som ger henne den möjligheten =)
    Måste in och kolla britax two way!

• vi och pyret

Vad är det som gör att det är för trångt? Protesterar dottern eller är det tex spasticitet som gör det svårt att få henne på plats?
    Vilken kunskap inom detta område (bilsäkerhet) har er sjukgymnast? Jag skulle inte rekommendera att vända ett så litet barn som dessutom har svag bålstabilitet.

• Lantani

Vi har också two way till vår son och han har jättebra med plats, han är 3,5 år och lite över metern lång och där kommer han kunna sitta lääänge till. Så se till att kika på en sådan istället!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • vännen

man kan få anpassade stolar via bilanpassningsbidrag.
    hör med försäkringskassan. 

• lovely storm

Det som är trångt för min dotter är att hon sitter med böjda ben och kan inte sträcka på dom om hon behöver det.
    Skall kolla upp med försäkringskassan oxå innan vi köper en ny stol.

• Cecci78
    lovely storm skrev 2012-04-10 17:17:53 följande:

Det som är trångt för min dotter är att hon sitter med böjda ben och kan inte sträcka på dom om hon behöver det.

fast barn sitter ju naturlight väldigt ofta med böjda ben, man behöver inte sträcka på dem just i bilen. min 7-åring har väldigt långa ben och har suttit bra bakåt tills för ett halvår sedan, såg ut så här när han var 7 i britax two way, just på denna bilden är stolen urvuxen pga att huvudet sticker upp mer än 1/3.

• Kodia
    lovely storm skrev 2012-04-10 17:17:53 följande:

Men om ni vänder henne framåt kommer hon ju inte heller att kunna sitta med benen rakt ut... (Det gör ju inte vuxna heller när de åker bil)
  • Maline
    Cecci78 skrev 2012-04-10 19:55:54 följande:
    fast barn sitter ju naturlight väldigt ofta med böjda ben, man behöver inte sträcka på dem just i bilen. min 7-åring har väldigt långa ben och har suttit bra bakåt tills för ett halvår sedan, såg ut så här när han var 7 i britax two way, just på denna bilden är stolen urvuxen pga att huvudet sticker upp mer än 1/3.

Fast om man har spacticitet i kroppen kan läget vara annorlunda och man kan behöva kunna sträcka ut benen för att inte få tokont...TS  jag såg att du redan fått rådet om bilanpassningsbidrag, kolla upp det!
Svar på tråden Bilbarnstol vid cp-skada?