Freja07 skrev 2012-04-10 07:40:11 följande:
Tack för svar!
Varför är turkisk yoghurt "dåligt" i början? Vad kan man äta då? Filmjölk med grädde eller? Vad har man i filen om man vill äta det som frukostmat? Har hört om ekologiska kokosflingor ska vara bra, stämmer det? Men det kändes ju enformigt me bara kokosflingor.
kokosfett, är det samma hårda man gör ischoklad av? kan man sätta det i kaffe oxå? Hur smakar det?
Hur fungerar det med bär?
Ovanjord grönsaker har jag förstått är ok?
Har beställt Kostrevolutionen enligt order från läkaren jag var hos. Mer tips på böcker?
Matdagboken ska jag kolla upp, lät intressant.
Vid en viktnedgång är så lite mejeriprodukter som möjligt bra - mjölk är a big no no eftersom det innehåller för mycket kolhydrater, och likaså fil och vanlig yoghurt. De mejeriprodukter du KAN äta är: smör, grädde, crème fraiche, smetana och turkisk yoghurt. Men som sagt, i början om man vill ner i vikt är det bra att dra ner på mejerifett och få fettet från annat håll, ex lax, avokado, kokosfett o dylikt.
Som frukost kan du äta ägg i massor, ägg är bra och mättar magen länge. Koka ägg och ät kalla på morgonen med majonäs, eller stek ägg, eller pochera dom och ha hollandaiessås till och lax, t.ex. Men känn efter om du verkligen måste äta frukost, inom LCHF gäller inte de vanliga regler du blivit itutad som liten, ex att frukost är dagens viktigaste mål. Inom LCHF kan det vara så fiffigt att du faktiskt fortfarande är mätt sedan gårdagen, att du inte ens behöver äta frukost, mer än kanske något litet, eller en kopp kaffe med en skvätt grädde i.
Kokosfett är INTE det du köper på ica i silverförpackning - det kokosfettet är härdat och inte alls bra för kroppen. Nyttigt kokosfett hittar du i t.ex. hälsokosten. Det finns ett med smak (till t.ex. bakning) och ett utan smak (till t.ex. stekning). Jag använder mig bara av det utan smak, då man kan använda det till allt. Det rekommenderas att äta ca 1 msk kokosfett/dag, och det fettet kan även hjälpa till med förbränningen och viktnedgången.
Bär är sådär okej, och något man bara unnar sig ibland om man vill vara strikt. Hallon är mest okej, därefter blåbär och därefter jordgubbar. Det är inget man ska äta varje dag, men vill man ha en lite lyxigare frukost på ¨helgen, eller en efterrätt, så ska man försöka hålla sig till hallon.
Grundreglen är att all mat som innehåller max 5kh(kh=kolhydrater)/100 gram produkt är okej. MEN, t.ex. citron och persilja har mer kolhydrater/100 gram produkt men eftersom man använder så lite av detta (det är ju sällan man har 100 gr persilja i en maträtt) så kan det ändå vara okej att använda. Det hela handlar om vad du i slutet av dagen har fått i dig. Generellt sett är ovanjords grönsaker bäst, och framför allt gröna grönsaker, men det betyder inte att man kan häva i sig mängder av grönsaker! Gurka (som man tror inte innehåller mer än vatten) innehåller ex 4 kh/100 gr produkt - vilket ju är ganska högt KH-antal.
Jag har hållt mig ifrån böcker, eftersom jag tycker att dom allihop har samma gamla tråkiga recept (typ ägg o bacon, något fröknäcke, helstekt kyckling - allt det där kan jag komma på själv). Matrevolutionen är väl mer en faktabok, om jag inte har fel? Leta recept på bloggar! De flesta recept kan man göra själv som LCHF, det är bara att ta bort kolhydraterna ifrån rätten (ex pasta, ris, potatis, vetemjöl, bönor osv) och istället lägga till lite mer protein och lite mer fett (ex en god sås, som bea eller aioli eller dylikt). Om du vill ha korv så tänk på att ha minst 70% köttinnehåll, och kolla ändå kh-antalet då det kan variera kraftigt ifrån korv till krov. Ölkorv innehåller bara 0,5 kh/st och är ett bra och gott mellanmål när man är "sugen på något". Andra bra länkar är:
www.lchf.se/
lchfrecept.com/
www.kostdoktorn.se/
airamsmat.webblogg.se/index.html
kolhydrater.ifokus.se/
annajdjacobsson.wordpress.com/
lchfbutiken.se/
www.lowcarbshop.se/
på
www.lchfbutiken.se kan du köpa saker som är okej inom lchf-synpunkt - dom tar inte in produkter som inte är godkända inom dieten, därför har dom ex inte tagit in LCHF-bröd (då det innehåller en liten mängd vetemjöl vilket inte är okej om man är strikt), däremot har
www.lowcarbshop.se tagit in brödet, eftersom dom är lite mer liberala och en skiva innehåller 2,5 kh (om jag inte minns fel), vilket ju då är "okej" att äta eftersom det är under 5kh/100 gr.
Det låter som att det är JÄTTEMYCKET att kunna, men som sagt - jag började grön för 3 veckor sedan och jag har redan stenkoll på vad som är okej för mig att äta och inte. Det går snabbt att lära sig! :)