• Freja07

Hjälp mig med att starta upp med LCHF..Hur gör jag?

Hej!

Var till läkare för några dagar sedan och ville ha hjälp med remiss för GBP operation men läkaren ville jag skulle
    prova lägga om kosten igen. Har tidigare ätit Cambridge, gått ner bra i vikt men ej kunnat behålla vikten. Denna läkare prata mycket positivt om denna kosthållning som jag egentligen är skeptisk mot men det beror väl på allt man tidigare har matats in om fett. Så kan nån hjälpa mig att starta upp? Frukost vad äter man då? Mellis? Lunch? Middag osv.

Ge mig alla tips ni kan, tack på förhand!

Freja 070515 My 081208
  • Svar på tråden Hjälp mig med att starta upp med LCHF..Hur gör jag?
  • Lisastina

Hej ts,

jag är inte en hardcore LCHF-are, och håller även ett litet öga på kaloriräkningen, men har märkt att hungern minskar avsevärt om jag istället för bröd sylt etc
    äter kött, ost, smör och grönsaker till frukost. Jag åt tex överbliven hjortsadel imorse samt kokt ägg, smör och gurka. Men, och det skulle en del säga är fel, jag åt två finn crisp-bitar till detta.  
    I ungefär en vecka har jag annars ätit en skiva stekt fläskkarré och sallad till frukost. Veckan före det var det hårdkokta ägg och konserverad makrill i tomatsås. Inan dess åt jag tonfisk i vatten med kapris, lök och hackade tomater. 

Jag äter det jag gillar, men inte allt jag gillar, om du förstår. Har inte lärt mig laga en massa nya kött-och-fetträtter, utan har gjort ett urval av det jag normalt äter.  Så jag har fått slopa allt mjukt bröd, minimera pastan och potatisen. 

Kött och fisk får sällskap med sallad och kokta grönsaker till lunch och middag.  Isalladen kan man ha saker som osttärningar, bönor osv. 

Kakor, bullar, choklad och juice och andra drycker blir det inget av.  Frukt ytterst måttligt. Sötsaksavdelninen kommer att reglera sig själv efter ett tag,. När man märker hur mycket lugnare och samtidigt piggare man känner sig på något proteinhaltigt så går tankarna alltmer sällan mot smågodis! 

Till mellis är kokt ägg , med majonnäs faktiskt, och lite sallad, perfekt.  Eller turkisk helfet yoghurt med hackade tomater och gurka och dill i. (glöm inte att salta). Köttbullar i en liten burk att ha till kaffet! Förvara en burk av de där konserverade rökta musslorna i skrivbordslådan för nödfall! En bit brieost i handväskan. Brie och mögelost är bra - de skall ju inte ätas kalla, så man kan ha dem med sig i väskan. Behöver inte läggas i kylen tex på jobbet dr de riskerar att glömmas. 

framför tv:n det finns "köttchips"! (vaniga är visserligen feta men kryddblandningarna innehåller massa socker)

Jag finner ju längre jag håller på med bantning att ett av de större hindren är sociala situationer. De där man förväntas hänga på och äta tårta, pommes frites osv. Och nästan inga mellanmål man erbjuds är vettiga ur lchf-synpunkt; det är bröd och kakor i långa banor! I bästa fall frukt, som också ger socker. 

En lunch ute kan man ofta fixa till lite genom att inte äta potatisen, be om extra sallad osv, men vad gör man med en vetelängd som dängs fram på det gemensamma fikabordet? Den är omöjlig att förbättra!  

Så var beredd på att alltid tänka som en polarfarare - allt man behöver måste vara med eller planeras var man kan hitta det. 
    Och så tror jag att man får vara hygglig mot sig själv de dagar då det inte funkar.! För det kommer att gå åt skogen från tid till annan! Så är det bara. 
    Ja, det här var bar alite lösryckta tankar från mig
    Hoppas att det går bra för dig! 

• stjierna

Vill börja med att säga att bönor är no no inom LCHF ;) i början ska man även undvika brödsubstitut, bakverk samt yoghurt (även turkisk) om man vill ner i vikt - tills kroppen litar på att den får bra mat o mer fett igen, så den vågar använda fettet som bränsle.

Leta upp bloggar efter recept o info! 56 kilo skriver BRA om LCHF o har många recept. Jag har precis börjat blogga om lchf också, jag började för tre veckor sedan.

Läs på allt du kommer över så att du kan vad som är ok och inte!

Ska du gå ner i vikt av dieten är tumregeln 100/100/20 - dvs 100 gr protein, 100 gr fett o max 20 kh/dag. Ladda hem en app (ex shapeup), eller använd matdagboken.se o skriv in ALLT du äter o dricker under dagen så får du en bild över hur du ligger till :)

Tänk på att äta tills du känner mättnad och inte äta gigantiska portioner bara för att. Oftast räcker 2-3 mattillfällen/dag för en balanserad LCHF:are.

Lycka till o tveka inte o fråga om det är nått du undrar :)

• Freja07

Tack för svar!

Varför är turkisk yoghurt "dåligt" i början? Vad kan man äta då? Filmjölk med grädde eller? Vad har man i filen om man vill äta det som frukostmat? Har hört om ekologiska kokosflingor ska vara bra, stämmer det? Men det kändes ju enformigt me bara kokosflingor.

kokosfett, är det samma hårda man gör ischoklad av? kan man sätta det i kaffe oxå? Hur smakar det?

Hur fungerar det med bär?

Ovanjord grönsaker har jag förstått är ok?

Har beställt Kostrevolutionen enligt order från läkaren jag var hos. Mer tips på böcker?

Matdagboken ska jag kolla upp, lät intressant.

Freja 070515 My 081208
  • stjierna
    Freja07 skrev 2012-04-10 07:40:11 följande:
    Tack för svar!

Varför är turkisk yoghurt "dåligt" i början? Vad kan man äta då? Filmjölk med grädde eller? Vad har man i filen om man vill äta det som frukostmat? Har hört om ekologiska kokosflingor ska vara bra, stämmer det? Men det kändes ju enformigt me bara kokosflingor.

kokosfett, är det samma hårda man gör ischoklad av? kan man sätta det i kaffe oxå? Hur smakar det?

Hur fungerar det med bär?

Ovanjord grönsaker har jag förstått är ok?

Har beställt Kostrevolutionen enligt order från läkaren jag var hos. Mer tips på böcker?

Matdagboken ska jag kolla upp, lät intressant.
    Vid en viktnedgång är så lite mejeriprodukter som möjligt bra - mjölk är a big no no eftersom det innehåller för mycket kolhydrater, och likaså fil och vanlig yoghurt. De mejeriprodukter du KAN äta är: smör, grädde, crème fraiche, smetana och turkisk yoghurt. Men som sagt, i början om man vill ner i vikt är det bra att dra ner på mejerifett och få fettet från annat håll, ex lax, avokado, kokosfett o dylikt.

Som frukost kan du äta ägg i massor, ägg är bra och mättar magen länge. Koka ägg och ät kalla på morgonen med majonäs, eller stek ägg, eller pochera dom och ha hollandaiessås till och lax, t.ex. Men känn efter om du verkligen måste äta frukost, inom LCHF gäller inte de vanliga regler du blivit itutad som liten, ex att frukost är dagens viktigaste mål. Inom LCHF kan det vara så fiffigt att du faktiskt fortfarande är mätt sedan gårdagen, att du inte ens behöver äta frukost, mer än kanske något litet, eller en kopp kaffe med en skvätt grädde i.

Kokosfett är INTE det du köper på ica i silverförpackning - det kokosfettet är härdat och inte alls bra för kroppen. Nyttigt kokosfett hittar du i t.ex. hälsokosten. Det finns ett med smak (till t.ex. bakning) och ett utan smak (till t.ex. stekning). Jag använder mig bara av det utan smak, då man kan använda det till allt. Det rekommenderas att äta ca 1 msk kokosfett/dag, och det fettet kan även hjälpa till med förbränningen och viktnedgången.

Bär är sådär okej, och något man bara unnar sig ibland om man vill vara strikt. Hallon är mest okej, därefter blåbär och därefter jordgubbar. Det är inget man ska äta varje dag, men vill man ha en lite lyxigare frukost på ¨helgen, eller en efterrätt, så ska man försöka hålla sig till hallon.

Grundreglen är att all mat som innehåller max 5kh(kh=kolhydrater)/100 gram produkt är okej. MEN, t.ex. citron och persilja har mer kolhydrater/100 gram produkt men eftersom man använder så lite av detta (det är ju sällan man har 100 gr persilja i en maträtt) så kan det ändå vara okej att använda. Det hela handlar om vad du i slutet av dagen har fått i dig. Generellt sett är ovanjords grönsaker bäst, och framför allt gröna grönsaker, men det betyder inte att man kan häva i sig mängder av grönsaker! Gurka (som man tror inte innehåller mer än vatten) innehåller ex 4 kh/100 gr produkt - vilket ju är ganska högt KH-antal.

Jag har hållt mig ifrån böcker, eftersom jag tycker att dom allihop har samma gamla tråkiga recept (typ ägg o bacon, något fröknäcke, helstekt kyckling - allt det där kan jag komma på själv). Matrevolutionen är väl mer en faktabok, om jag inte har fel? Leta recept på bloggar! De flesta recept kan man göra själv som LCHF, det är bara att ta bort kolhydraterna ifrån rätten  (ex pasta, ris, potatis, vetemjöl, bönor osv) och istället lägga till lite mer protein och lite mer fett (ex en god sås, som bea eller aioli eller dylikt). Om du vill ha korv så tänk på att ha minst 70% köttinnehåll, och kolla ändå kh-antalet då det kan variera kraftigt ifrån korv till krov. Ölkorv innehåller bara 0,5 kh/st och är ett bra och gott mellanmål när man är "sugen på något". Andra bra länkar är:

www.lchf.se/
    lchfrecept.com/
    www.kostdoktorn.se/
    airamsmat.webblogg.se/index.html
    kolhydrater.ifokus.se/
    annajdjacobsson.wordpress.com/
    lchfbutiken.se/
    www.lowcarbshop.se/ 

www.lchfbutiken.se kan du köpa saker som är okej inom lchf-synpunkt - dom tar inte in produkter som inte är godkända inom dieten, därför har dom ex inte tagit in LCHF-bröd (då det innehåller en liten mängd vetemjöl vilket inte är okej om man är strikt), däremot har www.lowcarbshop.se tagit in brödet, eftersom dom är lite mer liberala och en skiva innehåller 2,5 kh (om jag inte minns fel), vilket ju då är "okej" att äta eftersom det är under 5kh/100 gr.

Det låter som att det är JÄTTEMYCKET att kunna, men som sagt - jag började grön för 3 veckor sedan och jag har redan stenkoll på vad som är okej för mig att äta och inte. Det går snabbt att lära sig! :) 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • Lisastina

hej alla!

och tack Stjierna för påpekanden om bönor och yoghurt! Jag är ju en lite fuskig person så det var bra att du tydligt pekade ut fuskpunkterna! 

Freja: Jag tycker att det inte bara handlar om vad man äter utan om hur! Iaktta dig själv och se hur det går till vid dina måltider! Då kan du säkert få syn på vad det är som stjälper dig trots kunskap och motivation att inte gå upp!

Jag tar ett exempel från mig själv: På mitt jobb äter de flesta kl 12. Men jag jobbar ofta kväll och måste ta lunch vid 14-16 för att inte bli galen av hunger innan kvällen är slut. (och på själva kvällen finns inte tid till paus vid normal middagstid) kl 12-13 pratar man inte jobb utan det finns en tyst överenskommelse om att det är annat som gäller. Men om man sitter i lunchrummet på andra tider då ser kollegerna "att man inte gör något annat "och då är man lovligt byte! Innan jag fattade det här blev jag jättestressad - åt fortare utan att känna smaken och reste mig ofta för att gå till skrivbordet för att hämta almanacka, papper osv. Och om jag inte åt medan jag pratade fick jag kasta i mig maten på några minuter efter att jobbsakerna var avklarade. Resultatet blev att jag ofta åt för mycket, hann inte känna mättnad och att jag var så otillfredsställd mentalt att jag ville ha lagad mat en gång till före läggdags. 

Andra har samma typ av stress hemma istället; eftersom de måste styra upp gastande barn kastar de i sig maten och känner inte efter vad och hur mycket de ätit och behöver efteråt njuta med lite chips för att känna att munnen fått sitt. 

Jag vet en familj där den bantade mamman och pappan turades om att äta med barnen. Den andra fick den dagen inta en balanserad dietmåltid i ro. Under barnens måltid servade den föräldern de övriga lite extra och led inte av att ideligen gå upp och hämta mjölken, torka spill osv, eftersom hon/han redan ätit eller hade sin måltid att se fram emot efteråt. Den förälder som åt med barnen fick hålla sig till dieten så gott det gick i larmet, men eftersom den andre servade så gick det också ganska bra. 

Ja det var alltså lite om vad jag tänker om det här med att banta...
    Skulle vara kul att höra om ni andra har några såna här situationer som är knepiga och hur ni löst dem! 

• yena89

Stjerna sa många bra grejer (förutom det med citronen om man ska vara petig, den innehåller bara 2,2g kolhydrater enligt näringslista) så det får du ta till dig.

Den enklaste regeln är somsagt att äta MAX 20g kolhydrater.
    Många nybörjare gör misstaget att "Åh bär och grädde är okej" så dom äter vispad grädde med bär varje dag och klagar sen att dom inte går ner i vikt.

Ät max 2dl mejerier om dagen exkl smör. Helst mindre.

I början kommer du äta mkt mat eftersom kroppen har ltie svårt att fatta i början.
    Du kommer även må lite dålig i början eftersom kroppen måste ställa om till fettdrift. Huvudvärk, trötthet, illamående och koncentrationssvårigheter är vanliga biverkningar. De flesta blir av med allt inom några dagar, vissa inom några veckor och för ett par få håller det i sig i upp till 6 månader (Även om du blir av med besvär så har kroppen oftast inte ställt om sig helt förrän efter 6-7 månader)
    Själv var jag trött i 7 månader men sen vände det och jag tränade som aldrig för och var piggast i hela världen :)

Har du råd kan jag rekommendera att bli medlem på fettdieten.se eller matdagboken.se dom har näringsberäknade recept. Själv testade jag fettdieten och var mycket nöjd med recepten men kommer inte bli medlem igen eftersom det var svårt att sätta ihop sina matlistor. Jag tror med matdagboken kan man lägga in recept i näringsberäkningen och sidan är dessutom finare.

Så, för matdagbok och mät ALLT du äter. Efter ett tag kommer du veta vilka grönsaker du kan äta mer av och kan räkna det mesta i huvudet.

LCHF är ingen mirakeldiet där du bara äter och går ner i vikt. Man måste läsa på mkt och gör man fel kommer man inte gå ner i vikt.

Sen bör du undvika fuskdagar första halvåret/året. I början gick jag ner mycket i vikt och hade inga fuskdagar, men sen började jag med kolhydratsspäckade fuskdagar och tappade till slut kontrollen och hamnade i sockerträsket igen, har gått upp mina tappade 17kg och har hittils inte lyckats resa mig igen. Gör precis ett nytt försök och hoppas på det bästa :)
    Så inga fuskdagar, däremot kan du tex på söndagen lägga till 10g kolhydrater vilket ger rum för lite vispad grädde med hallon om du vill. Man måste ju få njuta lite också.

Äter du ute så undviker du dom stora kolhydratskällorna dvs, bröd, ris, pasta och potatis. På pizzerian kan du ta en sallad med vitlöksdressing, på MAX kan du ta Lowcarbburgaren, på Donken och BK kan du beställa BigMac/DubbelWhopper utan bröd men extra majonäs (se till att välja fet majonäs på BK, dom har fettfri variant med).
    Är du bjuden på middag kan du fråga i förväg vad det är för mat och tala om att du inte kommer äta av potatis/bröd/ris/pasta. Är det nära vänner kanske dom gör speciell mat till dig men är det folk du inte känner så väl så avstår du bara från kolhydraterna och tar normala mängder av kött, sallad och sås.
    Vet du att det kommer bjudas på efterrätt så avstår du, är det vispgrädde och bär till kan du ta av det och utesluta kakan eller vad det nu är. Om det blir snacks kan du ta med dig tex fläsksvålar om du gillar det (säljs på ÖB tror jag) eller lite nötter, tex Macadamia så du slipper bli sugen. Är det filmkväll kan du ju ta en kopp te med kokosfett innan så du är mätt och belåten och slipper frestas av chips och godis.

Du får dricka Light-läsk men märker du att du blir mer hungrig och sugen av det bör du låta bli.

Motionera om du orkar, i början räcker det med vanliga promenader sen kan du lägga till motion efter några månader och känna efter :)

Mer kommer jag inte på just nu, hoppas det hjälpte.

• Faile
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370.html

En bra tråd med många förslag. Kan dock påpeka att många efter ett tag på lchf äter betydligt mindre än det som står i menyförslagen. I början åt jag dock så mycket om inte ännu mer, men hungern gav med sig efter någon månad för mig.

Nu ser en typisk dag ut ungefär så här,

Frukost: Lchf-knäcke med skinka och smör på.   
    Lunch: Makrill med avocado och ägg.
    Middag: Något kött oftast ( försöker dock ha minst två veggodagar i veckan )  med grönsaker i olika form till.        

Men som sagt, i början var det mycket mer mat samt grädde, ost och lchf-godis som gällde.  Den enda regeln jag följde var max 20 gram kolhydrater om dagen, i övrigt åt jag hur mycket jag ville.   

Sluta jiddra, börja trolla!
  • zoja

ett tips läs anika dahlqvist och airams LCHF kokbok.

och nej varken mjölk,turkisk/rysk youghurt är dumt att äta!

här har vi hela tiden ätit det och sambon har tappat 25kilo

det är ju så att fett LÖSER fett,dvs ju mer fett du äter desto mer fett lossnar från din kropp och du går ner i vikt,JA det är faktiskt jättesant!!!

• stjierna
    zoja skrev 2012-04-12 13:57:52 följande:
    ett tips läs anika dahlqvist och airams LCHF kokbok.

och nej varken mjölk,turkisk/rysk youghurt är dumt att äta!

här har vi hela tiden ätit det och sambon har tappat 25kilo

det är ju så att fett LÖSER fett,dvs ju mer fett du äter desto mer fett lossnar från din kropp och du går ner i vikt,JA det är faktiskt jättesant!!!
    Absolut, fett löser fett, men just turkisk yoghurt och mjölk innehåller väldigt mycket kolhydrater också (3,5 respektive 5/100 gr), och är man kolhydratskänslig (vilket din sambo inte verkar vara!) så kan det stoppa en eventuell viktnedgång av att äta turkisk yoghurt och dricka mjölk varje dag. :)
    Det finns andra bra sätt att få i sig fettet, utan kolhydraterna! 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
Svar på tråden Hjälp mig med att starta upp med LCHF..Hur gör jag?