• Kodia

Hänga tyg på vägg?

Vi har målat väggarna runt trappan vita, och nu skulle vi vilja ha något typ på dem. Det är en U-trappa, med fönster på mittväggen, så jag skulle vilja ha något på de två andra. har ni något tips på hur man kan göra? En träribba uppe och nere, eller ram runt om? Vilken typ av tyg ska man välja/undvika? har någon till och med något tyg att tipsa om? Har ni gjort något liknande?

Tacksam för alla tips och idéer!

• Svar på tråden Hänga tyg på vägg?
  • MammaPappaBarn

Tycker blir snyggast med någon form av ram som man spänner upp tyget på. Vilken form av ram beror på storleken på tyget. Vid större tyg passar det bättre att bygga ramen själv. Mindre tyger går bra att spänna över spännramar som man i sin tur satt ihop för lagom storlek.
    Lycka till!

• Kodia
    MammaPappaBarn skrev 2012-04-09 22:52:07 följande:
    Tycker blir snyggast med någon form av ram som man spänner upp tyget på. Vilken form av ram beror på storleken på tyget. Vid större tyg passar det bättre att bygga ramen själv. Mindre tyger går bra att spänna över spännramar som man i sin tur satt ihop för lagom storlek.
    Lycka till!
    Jag hade tänkt mig två ganska stora tygstycken, så då får jag nog snickra själv! Har du tips på material?
  • Mynta

Egenbyggd träram tycker jag fungerar bra för ändamålet. Tyg utan stretch är nog bäst, jag tycker att IKEA har flera fina som lämpar sig väldigt bra för ändamålet! En kompis gjorde med vaxduk, rätt fränt det också men inte riktigt min stil.

• Mynta

Angående material, på byggvaruhus finns tunnare ribbor i trä, vet inte om de heter något speciellt. Enklast är att fästa tyget med häftpistol.

• Joonas

Behöver bara en häftpistol, så skjuter du fast tyget direkt på väggen ända uppe där vägg möter tak och i hörnen. Skulle kunna tänka mig att du klär in fönsterväggen istället, täck hela med tyg rakt på väggen. Joseph Franck har gjort massor av vackra tyger, men det beror ju på vad ni har för stil, Ikea, Åhléns har ju klart mkt bättre priser förstås. Vi har själv gjort en hel del fondväggar/delar av väggar så här, enkelt att byta ut och riktigt effektfullt!

• Kodia
    Joonas skrev 2012-04-09 23:33:33 följande:
    Behöver bara en häftpistol, så skjuter du fast tyget direkt på väggen ända uppe där vägg möter tak och i hörnen. Skulle kunna tänka mig att du klär in fönsterväggen istället, täck hela med tyg rakt på väggen. Joseph Franck har gjort massor av vackra tyger, men det beror ju på vad ni har för stil, Ikea, Åhléns har ju klart mkt bättre priser förstås. Vi har själv gjort en hel del fondväggar/delar av väggar så här, enkelt att byta ut och riktigt effektfullt!
    Jag hade nog inte tänkt klä hela väggen, utan mer så det ser ut som en tavla, eller väggbonad. Om jag häftar direkt tror jag att det kommer att synas var häftklamrarna sitter, och det vill jag inte. Ska kolla Åhléns också!
  • Kodia
    Mynta skrev 2012-04-09 22:57:23 följande:
    Egenbyggd träram tycker jag fungerar bra för ändamålet. Tyg utan stretch är nog bäst, jag tycker att IKEA har flera fina som lämpar sig väldigt bra för ändamålet! En kompis gjorde med vaxduk, rätt fränt det också men inte riktigt min stil.
    Jag hittade ett tänkbart alternativ på Ikea! www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80175147/

Vad tycker ni?
Svar på tråden Hänga tyg på vägg?