• Babalobar

Tunisien med barn

Är det någon som rest till Tunisien med barn och har några tips eller råd att dela med sig av???
    Jag har bokat en resa till Hammamet, Tunisien, i augusti med vår 2-åriga dotter. 

Är det något särskilt man ska tänka på? (Vaccination har jag koll på ;)
    Hur är maten där nere???  

Tacksam för svar   

• Svar på tråden Tunisien med barn
  • katalysator

Har ni bokat all inclusive-charter så är det klassisk kantin-chartermat. Skittråkig, men helt okej, och absolut barnvänligt. Tänkte ni äta ute på restauranger skulle jag vara mer försiktig: ät bara upphettad mat, drick flaskvatten och undvik sallad, frukt och liknande som troligen är sköljd i lokalvatten. (Inget problem om man är van vid det, men stor risk för magproblem när man kommer som nyanländ turist.)

Och som i andra länder i området så uppskattas det om du (om du är kvinna) inte går lättklädd på stan (på hotellet brukar ingen bry sig). Är du ensam kvinna skulle jag inte gå ute själv sent på kvällen utan sällskap heller, men det kanske inte blir aktuellt med ett så litet barn ändå. Det förväntas också att ni dricksar vid restauranger och alla andra typer av tjänster. Se upp för folk som är snabba som attan att bära era väskor, fotar dig och ditt barn, ger dig nån extra skräppryl när du köper något etc. och sedan förväntar sig dricks. 

• katalysator

Och just det: Om du råkar ha en blond och söt liten tvååring så räkna med att folk kommer ta sig friheten att plocka upp henne, leka med henne, skämta med henne, skojbråka genom att ta hennes leksaker och en massa andra saker som hon kanske inte är van vid och som definitivt kan vara obehagliga när hon inte förstår och inte förstår språket. Samtidigt kommer hon lätt att kunna flirta till sig vad som helst om hon är lite framåt och vågar stå på sig Tungan ute

• anna 88

Hej!
    Jag håller inte med föregående talare i allt men delvis.
    På resturanger är maten bra och man kan välja allt ifrån pizza till traitionell couscous med lamm. Den tunisiska befolkningen äter mycket grönsaker och frukt, samt stark mat. Att avstå från frukt och grönt skulle vara som att avstå från halva måltiden. Jag skulle hellre säga att man ska vara försiktig med buffen på hotellen å den maten varit uppvärmd uner flera timmar och kan orsaka problem vis känslig mage. Drick flaskvatten. Drick inte mjölk om u inte vill bli illamående. Långtidsmjölk som står varmt och smakar enligt mig åligt. Inge fel på mjölken dock men smaken är inte så god. Blöjor som finns att tillgå är Pampers, Tunisiska Libero och Lila. Pampers kostar runt 25 TND, T.Libero kostar runt 8 TND och Lila 8 TND. Pampers är såklart bäst och det är dom som jag kör på på minstingen. På barn över 2 år så funkar T.libero bra om man tänker på priset. Det finns dock svenska libero att tillgå om du skulle vara i sousse. Har inte koll på hammamet. Men priset är runt 50 kr för 16 blöjor så jag vet inte om det är värt priset. Om ditt barn dricker välling så ta med det eftersom att allt som liknar välling här är sockrad och smakar bara socker. Det bästa med Tunisien för barn är nog youghurten. Utbudet är kopiöst och kostar ca 20 kr för ett 6-pack.

Jag bor i Tunisien sen en månad tillbaka så fråga på om du undrar något mer :) 

• Kramardig

Vi har varit i Hammamet en gång men utan barn. Du borde inte gå lättklädd!! Vi gjorde den tabben (vid hotellområdet) och alla taxichaufförer satte sig i grupp och kollade på oss hela tiden.

Nu kommer jag mest troligt aldrig åka dit igen, men skulle det bli så, så skulle jag aldrig besöka marknaden som är där i närheten. Det var endast män på marknaden och de slet i oss för att vi skulle stanna och köpa saker. Väldigt obehagligt!

Det som hände oss kanske inte hände andra, vad vet jag. Men ville bara berätta.

Svar på tråden Tunisien med barn