• MarcAnd

Din mamma godaste mat?

Vilken är din mammas (eller pappas) godaste mat?

Man hör ofta uttryck i stil med att ”ingen mat är som mammas mat”. Jag skulle därför tycka det var intressant att få veta vad det är för mat som mamma gör som är så god.

Jag har därför startat ett litet skolprojekt där jag skall försöka ta reda på detta, mer precis är frågan:

Vad var den bästa mat som din mamma eller pappa lagade när du bodde hemma (eller lagar om du fortfarande bor hemma)?

För att sammanställa detta har jag gjort en enkät som jag hoppas du kan hjälpa mig och besvara. Det är bara 9 frågor (lite bakgrund + din favoriträtt).

Klicka på den här länken så kommer du till enkäten.

docs.google.com/spreadsheet/viewform

När jag fått tillräckligt med svar så kommer jag att sammanställa en receptsamling som jag kommer ge en länk till i tråden lite längre fram (helt gratis naturligtvis). Men räkna med att det kommer ta några månader.

Men skriv gärna dina favoriträtter här i tråden. Jag börjar:

Den bästa maträtt som min mamma lagade var: Stekt fläsk med löksås och potatis.

Den bästa maträtt min pappa lagade (de gånger han nu lagade) var: Fläskpannkaka (med sjukt mycket ägg).

Ha de gott

Marcus

• Svar på tråden Din mamma godaste mat?
  • Krocko

Pappa gjorde ibland en fantastiskt god köttfärslimpa, ibland med någon fyllning men också en helt vanlig "naturell".
    Mammas mat är också fantastisk! Hennes köttsoppa är svårslagen :)

• cloudberry79

Det blev väldigt konstiga svar från min sida eftersom mina föräldrar separerade när jag var under tre år och jag bodde med min ensamstående mamma... Alltså har aldrig pappa lagat mat i mitt hem, men självklart har han lagat mat i sitt eget.

Sur, grinig och på smällen.
  • MarcAnd
    cloudberry79 skrev 2012-04-10 12:02:05 följande:
    Det blev väldigt konstiga svar från min sida eftersom mina föräldrar separerade när jag var under tre år och jag bodde med min ensamstående mamma... Alltså har aldrig pappa lagat mat i mitt hem, men självklart har han lagat mat i sitt eget.

Tack för en bra kommentar. Måste fundera på om jag behöver förtydliga.

Ville inte krångla till enkäten för mycket. Jag vill fokusera på maten, inte så mycket på vem som lagade. Att jag delar upp det med en mamma och pappa del är för att kunna göra en uppdelning på mat som pappor lagar respektive mat som mammor lagar (som en liten extra knorr), fast fokuset ligger på maten i första hand inte vem som lagar.

Tanken är att du skall svara från ditt perspektiv. Om du vuxit upp med bara en mamma så har du inte ätit din pappas mat och kan därför inte ha någon favoritmat från honom.

Dessutom kan det vara en massa andra konstellationer som inte jag täcker in. Till exempel barn som vuxit upp hos mormor, på barnhem, med två mammor eller två pappor. I vissa fall kanske man ser någon part som ”mamman” eller ”pappan” i andra fall blir frågorna svåra att besvara...

Måste fundera på formuleringen och om den kan göras tydligare. Stort tack för kommentaren.

Mvh
    Marcus

• MarcAnd
    cloudberry79 skrev 2012-04-10 12:02:05 följande:

OK, nu har jag förtydligat det med följande tilläggskommentarer:

Under mamma:

I de fall du vuxit upp utan vare sig mamma eller pappa så kan du välja den vårdnadshavare du anser står närmast som din ”mamma”. Har du vuxit upp med bara din pappa så kan du svara ”0” nedan och gå till pappa-frågan. För alla andra tänkbara konstellationer av vårdnadshavare så välj bara någon som din tänkta ”mamma” och om det är fler än en välj en annan som en tänkt ”pappa”. Jag delar upp det med en mammadel och en pappadel är för att kunna göra en uppdelning på mat som pappor respektive mammor oftast lagar (som en liten extra knorr), fast fokus ligger på maten i första hand inte vem som lagar.

Under pappa:

Har du vuxit upp med bara mamma (utan närvarande ”pappa” – eller motsvarande kan du svara 0 nedan). Tanken är att du skall svara från ditt perspektiv. Om du vuxit upp med bara en mamma så har du inte ätit din pappas mat och kan därför inte ha någon favoritmat från honom. Finns det en andra vårdnadshavare vid sidan om den tidigare angivna ”mamman” så kan du ange honom som ”pappa” oavsett formell titel (eller kön) på denne.

Tacksam för förslag på ytterligare förbättringar

/Marcus     

• Excentriskan

Min pappa och matlagning var i stort sett steka KÖTT. Och då menar jag att min pappa tyckte att bara kött var ibland tillräckligt. Han stekte och kom ibland till och med med kött på gaffel och bara "-Smaka så gott!" Han tyckte det var tråkigt göra tillbehör som sås, sallad eller ens koka potatis. Men steka en köttbit gick bra.

Min mammas löksås (till potatis och fisk). Eller köttsoppa, ärtsoppa. Köttfässås. Och palt förstås. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • annzah

Mina föräldrar gör båda två en kick-ass köttfärssås - dock inte likadana!

Pappa gör väldigt god chili con carne och mamma är bra på fiskgratäng.

• ElectroDiva

Den bästa maträtt som min mamma lagade var: Stekt fläsk med löksås och potatis.  samma som din )

Den bästa maträtt min pappa lagade var: nötrullader med klyftpotatis.

Lagar pappas rullader själv nu när jag flyttat hemifrån :) 

• PolyPond

Generellt lagar jag bättre mat än min mamma, men hennes Lasagne är svår att överträffa.
    En annan favorit sedan barndomen är fläskrullader (med katrinplommon inuti), kokt potatis och gräddsås.

• MarcAnd
    annzah skrev 2012-04-10 15:56:59 följande:
    Mina föräldrar gör båda två en kick-ass köttfärssås - dock inte likadana!

Pappa gör väldigt god chili con carne och mamma är bra på fiskgratäng.

Köttfärssås verkar vara poppis, någon speciell "knorr" på dessa?
Svar på tråden Din mamma godaste mat?