• Anonym (Hästentusiast)

Ok med maxvikt på ridskola?

Jag har haft ridning som hobby i många år och mitt stall har en maxvikt på 85 kg på ryttarna. Eftersom jag är van vid detta är det ingenting som jag ens reflekterat över tills jag flyttade och bytte stall. Råkade vid något tillfälle nämna detta på nya stallet och det verkade enormt känsligt där. Dom tyckte man diskriminerade folk medan jag tyckte man värnade om hästarna. Dom ville ha det till att 85 kg inte var någon vikt för en man vilket jag tyckte var ett fjompigt resonemang med tanke på det manliga klientelet (korta spensliga gubbar) och misstänker snarare att dom inte vill diskriminera överviktiga kvinnor. 

Jag tycker det är en förmån att få rida runt på en häst och ingenting jag har "rätt till" ifall jag skulle svälla upp som en ballong. Vad tycker ni andra?  

• Svar på tråden Ok med maxvikt på ridskola?
  • Majsan70

På ridskolan där mina barn går så har de olika maxvikter för de olika hästarna beroende på ålder och storlek samt utbildning. Mycket bra anser jag. Vill jag rida får ja se till att hålla mig inom de vikterna som är satta.

• Hannah76

Man har ju ite en maxvikt för att vara taskig utan för att man är rädd om hästarna, de är inga maskiner.

• Angels

Absolut, utan tvekan! Om hästarna går ett ridpass om dagen och ryttaren är tung, eller om det är någon gång då och då, så är det väl en sak, men ridskolehästar slits ändå, även om ryttarna är lätta. Dessutom måste de ju sätta gränsen någonstans. Vill man som "tungviktare" rida får man söka sig till en ridskola med arbetshästar.

• Anonym

#2 verkar vara en klok ridskola!!

man skall tänka på hästarna! 

• StarStruck

Dom måste väll ha olika maxvikt på olika hästar?
    Såklart hästarn alltid går först.
    Jag är överviktig och skulle aldrig få för mig att sätta mig på en häst även om jag visste att den skulle klara av det.

• MrsKnapa

Som någon skrivit bör de vara olika beroende på häst etc. 85 kg på shettis är inte möjligt samtidigt som 85kg på en ardenner inte är något alls!! Men de ska såklart finnas gränser för den olika strl

• sextiotalist

Jag ser inga problem med detta. De är väl rädda om hästarna.

• MajaVira

Jag har ingen erfarenhet av hästar, men tycker att det låter helt rimligt med en maxvikt.

Det är väl ingen som skulle komma på tanken att en person som väger 100 kr få rida på en ponny (där går väl gränsen vid 40-50 kg?), så är fullt förståeligt med gränser även för större hästar.

• Fia 28

Hmm. Jag kan tycka det är lite diskriminerande för alla som väger över 85kg, män som kvinnor. Men ändå förstår jag ju att man måste vara rädd om hästarna.
    Gäller denna gräns endast för inbitna ridare eller får ingen över 85kg ens testa att rida en häst i några minuter?

Svar på tråden Ok med maxvikt på ridskola?