Första kapitelboken?
Har en blivande 6-åring och tänker att det kanske börjar bli dax att läsa en riktig kapitelbok. Vad har ni för tips? Vad har varit allra bäst och mest spännande?
Har en blivande 6-åring och tänker att det kanske börjar bli dax att läsa en riktig kapitelbok. Vad har ni för tips? Vad har varit allra bäst och mest spännande?
Ska barnet läsa själv eller är det högläsning?
Sandvargen av Åsa Lind! Fristående ganska korta kapitel som tar upp stora frågor som man kan prata mer om Ljuvlig bok!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129665205
Jag har läst boken "Klara Tulpan 6 år" för min blivande sexåring och den var uppskattad. Jag har också läst boken "Hedvig!" och den var ännu mer populär. Annars tycker jag också att det har varit rätt svårt att hitta passande kapitelböcker för barn i den åldern.
Jag ska genast leta rätt på Sandvargen! Tack för tips Pellerbom.
Tack för tips.....jag ska ta mig en titt på dessa!
Siri är nyss fyllda fem och vi läser en kapitelbok nu. (Loranga, Masaring och Dartanjang, inte så långa kapitel)
Om hon gillar böcker med spänning och kan skilja på verklighet och påhitt så är Dalslandsdeckarna av Pia Hagmar helt underbara,
Gillar hon hästar är Vitnos-serien av Marie-Louise Rudolfsson
Annan spänning är böckerna om Nelly Rapp av Martin Widmark
Klassikerna står sig alltid: "Alice i Underlandet", (nästan) valfri Astrid Lindgren eller någon av de tidiga Muminböckerna, t ex "Trollkarlens hatt".
Böckerna om Nelly Rapp är bra, liksom böckerna om Riddarskolan (t ex "Hemske Harald" och "Den vilda galoppen"). LasseMajas detektivbyrå är inte så dumma, de heller. Samma sak med böckerna om Strumpmannen.
Även böckerna om detektiven Emil Waern rekommenderas!!!
Jag ahr precis läst den här för min sexåring:
http://www.bokus.com/bok/9789129664508/rosalie-pa-djupt-vatten/
Den blev mycket uppskattad, Den lilla damen gillar inte läskiga saker....
Hennes två systrar har läst om Fredda, Emil Wärn, hotell gyllene knorren, nelly rapp och lassemaja...
Vi började med Astrid Lindgren böckerna en i taget. min son fick en packe med såna i julklapp för några år sen och de var en bra början då de har olika kapitel men är inte för långa.
Sen gick vi vidare till Gyllene Knorren och andra böcker.
Min son läser numera själv helst då han är snart 10 år gammal men han kryper gärna upp i soffan när jag läser för lillasyster som är nyss fyllda 8. Just nu läser vi en fantaybok av Jo Salmson som heter "Barnen som försvann" en serie som heter "Häxfolket"