• Cinza

Tips på god mjölkfri fika önskas.

Det kommer en liten tjej hem till oss på kalas och hon äter mjölkfritt. Tar gärna emot tips på någon god fika att bjuda på.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Tips på god mjölkfri fika önskas.
  • SockerStinn

Sockerkaka eller småkakor bakta med mjölkfritt margarin. Har du flytande margari hemma kan du kolla om det är utan mjölk i, är ofta det. Funkar kanske inte så bra till småkakor, men fint till sockerkaka eller muffins.

Köpe-fika: Findus kanelbullar, flera av gilles kakor, göteborgkex Waffers mm

• Luna777

Mockarutor!
    5 ägg ta 6 om dom ä små
    3dl farin
    3dl socker
    3-4 tsk vaniljsocker
    3-4 msk kakao
    8dl mjöl
    4tsk bakpulver
    300g smält smör eller flytande margarin ( funkar kanon me mjölkfritt, gula milda culliness är mjölkfri)
    2-2½dl hett vatten    
    1 liten nypa salt
    Blandas som en vanlig sockerkaka,
    Hälles i en ungsform jag brukar alltid ha bakplåtspapper.
    Gräddas 175*C ca 25 min ( till kakan ä torr)

Mockaglasyren!
    150g smör ( mjölkfitt)
    3-4 msk kaffe
    3-4 msk kakao ( vill du ha lite chokladsmak tar du mindre)
    25- 40g mörk choklad ( mjölkfritt, smältes i glasyren)     
    3tsk vaniljsocker
    ca 1 paket florsocker.
    jag brukar även ta i lite kaffepulver, bara nåt kryddmått ( gillar den skarpa choklad/kaffesmaken)
    Blandas i en kastrull ( smält smöret/margarinet först) Låt svalna å tjockna lite.
    När kakan har svalnat brukar jag hälla lite kaffe över kakan så den blir lite fuktig,
    häll sedan på glasyren.
    Ha på strössel, kokos eller bara ha den som den är. Skäres i lagomstora bitar. Blir ca 40-50 bitar.

Sen kan du baka vanliga kanelbullar, ha oatly istället för vanlig mjölk, + ett ägg i degen.
    Milda mjölkfritt ä knaon att ha som fyllning.
    Du kan göra cupcakes eller muffins på flytande margarin ( milda culiness den gula flaskan)
    eller vanlig sockerkaka ( med citron, apelsin, kakao, kanel osv)
    Gör en smulpaj men ha milda mjölkfritt istället, ta oatley i marsansåsen ( måste vara ekströms kokbara, den ä mjölkfri)
    Lycka till de ä bara å fråga om du undrar nåt.

Har en liten tjej som är mjölkallergisk å jag ä laktoskänslig.. ;)        

• view

Finns glass som är mjölkfritt samt kanelbullar

• SockerStinn

Missade ordet "kalas" i ts. Lite smörkräm (på mjölkfritt margarin) på muffins så blir det kalas-bra

Chokladmuffins
     12 st i muffinsform, eller 21 i pappersformar
    recept från Allergisidan

4 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    3 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2½ dl vatten
    3/4 dl Olja / mjölkfritt flytande margarin / 75g smält mjölkfritt margarin

Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i det kalla vattnet och fettet och rör om.
    Grädda i 225ºC
    -ca 15-20 min i muffinsform
    -ca 10 min i pappersformar

Chokladsmörkräm

125 g mjölkfritt margarin, rumstemperatur
    250 florsocker med kakaosmak (alt. 250 g florsocker o 2 msk kakao)
    2 tsk hett vatten.

Glass: Oatly havreglass eller mjölkfri sorbé funkar. Inte tofuline glass om inte föräldrarna sagt att soja funkar, i regel ska små allergiker undvika det.

• Cinza

Tack för bra tips! Ska nog baka en sats med muffins. De är enkla att göra och smaksätta på olika sätt. 

• cyklar

Min lillebror åt mjölkfritt hela vår uppväxt. När vi bakade brukade mamma byta ut mjölk mot vatten i sånt som är som sockerkaka, ex muffins, sockerkaka o sånt. Det smakar jättebra, ingen större skillnad alls. Så mjölkfritt margarin o vatten istället för mjölk funkar jättebra. I sockerkakssmet alltså. 

Om man gör muffins kan man ju slänga i lite allt möjligt eller göra frosting (sån med med florsocker o vatten som bas) så blir det lite roligare.  

Det är mitt enklaste och smidigaste tips  Glad

• seandra82

gå in på allergimat.se o sök recpet

kladdkaka : ersätt mjölken med oatly chokladhavredryck blir lika god som vanlig kladdkaka, gjort den många gånger till min sambo då han är mjölkprotein allergiker ,  

• cyklar

O nu såg jag att du skrivit precis det Tungan ute
    Lycka till med muffinsen!

• Cinza
    cyklar skrev 2012-04-10 17:43:47 följande:
    Min lillebror åt mjölkfritt hela vår uppväxt. När vi bakade brukade mamma byta ut mjölk mot vatten i sånt som är som sockerkaka, ex muffins, sockerkaka o sånt. Det smakar jättebra, ingen större skillnad alls. Så mjölkfritt margarin o vatten istället för mjölk funkar jättebra. I sockerkakssmet alltså. 

Om man gör muffins kan man ju slänga i lite allt möjligt eller göra frosting (sån med med florsocker o vatten som bas) så blir det lite roligare.  

Det är mitt enklaste och smidigaste tips  Glad
    Ja muffins är toppen. Jag vet att hon älskar frukt och bär och det passar ju bra i muffins  
  • Lena

Jag har gjort veganmoussetårtor. Choklad var lättast

• SockerStinn
    Lena skrev 2012-04-10 18:01:54 följande:
    Jag har gjort veganmoussetårtor. Choklad var lättast
    Recept tack Tungan ute
  • Luna777

Cupcakes!
    100g mjölkfritt smör,
    11/2dl socker vispas pösigt ( jag tar 1 dl farin, 1/2 dl vanligt socker mest för jag gillar farinsmaken),
    2 ägg vispas i,
    ca 3 3/4dl mjöl,
    2 tsk bakpulver,
    2 stora tsk v-socker,
    en nypa salt häller jag ner i bunken ( det ska siktas å sånt i boken men jag skiter i de.. ;).. )
    1dl kohett vatten brukar spruta i lite citron ba för skoj.. blanda ihop snabbt med elvispen..
    gör inget om det ä nån liten mjölklump kvar.. 
    blanda ihop blir 12 muffins om du använder muffinsplåten..
    ca 20 min 175grader snäppet nedanför mitten i ugnen...
    Byt ut 3/4dl mjöl mot 4 msk kakao som du blandar med det kokhetta vattnet kan även ha lite starkt kaffe i..

• Cinza
    Luna777 skrev 2012-04-10 18:11:52 följande:

www.mjolkfri.com/

En superbra sida om du vill läsa mer om mjölkallergi.
    Där kan du även hitta mera recept ( inte bara fikabröd utam mat å dryck)Solig  

Tack för tipset
  • Lena
    SockerStinn skrev 2012-04-10 18:06:47 följande:
    Recept tack Tungan ute
    vegania.net/kakor.html

Hade en tunn chokladbotten som botten och sen en hel sats chokladmousse. Rutmönster av smält choklad ovanpå.
  • SockerStinn
    Lena skrev 2012-04-10 18:59:32 följande:
    vegania.net/kakor.html#chmostarta

Hade en tunn chokladbotten som botten och sen en hel sats chokladmousse. Rutmönster av smält choklad ovanpå.
    Ah. Chokladmouse har jag gjort av air & creamy och mörk choklad. Gott, men igen för en lite mjölkallergiker. Har inte testat på havre-visp, tycker inte de är nå goda sen de gjorts om tyvärr. 
    Gjort chokladmouse på mörk choklad och ägg också, det blev ännu godare Bara man har koll så man köper helt mjölkfri choklad och ingen med spår av mjölk.
    Annars är ekströms chokladpudding på havredryck mycket god i tårta

Så jag är väl mest intresserad av bär-mouse om man kan få det gott när det är mjölkfritt. 
  • Myran 08

Någon som skrev om att kolla på flytande margarin där det inte stod mjölkfritt, det KAN finnas spår av mjölkprotein i det så använd det INTE om tjejen är jätte allergisk/överkänslig. Jag har mailat och frågat vår dagmamma sa nämligen samma men vill man veta till helt 100 att det är mjölkfritt så ska det stå mjölkfritt på förpackningen när det gäller margarin. 

• view

Ja körde milda culines tror ja det va det är mjölkfritt

Svar på tråden Tips på god mjölkfri fika önskas.