• Lillalla

Tona över blekta slingor med brun färg?

Historia:
    Våren 2011: Blekte slingor i mitt bruna hår hos frisör.
    Hösten 2011: Fyllde på med blekta slingor, men frisören slingade inte enbart utväxten utan hela håret. Vissa blekta slingor blev alltså blekta igen.

Tillstånd idag:
    Torrt och slitet hår som tovar sig och utväxt på några centimeter. Klippte igenom håret hos frisör för ett par veckor sedan. Blev lite lättare att reda ut efter det...

Önskemål:
    Vill köra billig variant och tona håret mörkare själv. Har köpt en chokladbrun toning från Loreal, Casting creme gloss som ska hålla i 6-8 veckor.

Är det någon som har erfarenhet av att tona över ljusa slingor med en mörkare brun färg? Hur reagerar de blekta slingorna, suger de extra mycket toning? Om man har utväxt ska väl färgen sitta kortast tid där...men om man har ljusa slingor kanske man ska ha färgen längre på utväxten?

Tacksam för tips och råd!
  • Svar på tråden Tona över blekta slingor med brun färg?
  • Perickles

Att tona med brun färg brukar gå vägen, MEN! Jag har jobbat som frisör, det finns vissa risker. Är håret jätteslitet och blonderat så kan den bruna färgen tendera att skifta i en mörkare grönbrun-svart ton.
    För att undvika detta brukar jag i salongen spraya på en röd koppar spray... alltså ett sorts lätt toningvatten som enbart innehåller rött pigment. DÅ brukar inte de bleka topparna bli mörkare än helheten.
    Så kort o gott, det blonda håret mår bättre av att få lite förpigmentering av nån varmröd eller kopparpigment. O när man sen lägger en brun toning ovanpå så sugs färgen jämt över hela håret, blekta som oblekta toppar. Och konstigt nog så skiftar inte håret i rött eller koppar även om de pigmenten finns där under.

Skulle jag enbart ha en enda färgtoning... ja då skulle jag absolut inte välja en toning som går i kalla toner. Inte heller en alltför mörkbrun färg heller. Utan hellre en varm färg.

Grubblar på var en vanlig konsument skulle få tag på "pigment-spray"... Kanske man kan tillverka eget. Har färgat tyger röda och orange med avkok av t.ex. lökskal av gul och rödlök. Där får man rätt färgpigment. Men som frissa har jag alltid förlitat mig på professionella produkter. Men idag experimenterar jag med mer naturliga produkter :)
    Lycka till! 

• Perickles

Och för att svara på din fråga. Nött hår suger åt sig snabbt färgpigment, men inte de varma färgpigmenten som finns i färgmassan. Därför tenderar det nötta håret att bli svart snabbt! Så egentligen ska du INTE ha toningen längre i det nötta håret utan tvärtom! Toningen (det aktiva ämnet som öppnar hårfjällen) ska vara så svag som möjlig. Applicera först på ditt friska hår, sen på det skadade. Kom ihåg, var hellre försiktig, tvätta av för tidigt än för sent. Du kan ALLTID göra håret lite mörkare igen efter nån vecka, men blir topparna svarta så får du det kämpigt! Då blir de o bleka igen! Inte snyggt med svarta glanslösa toppar. 

• Lillalla

Tack så jättemycket för dina utförliga svar! :)
    Jag ska ta mig en funderare på om det inte får bli ett frisörbesök ändå! Kanske säkrast just nu. Och så kan jag använda min inköpta toning senare när frisörfärgningen börjar få utväxt...

Svar på tråden Tona över blekta slingor med brun färg?