Beräkning av SGI för anställd i eget aktiebolag
Hej,
Jag är anställd i mitt eget aktiebolag. Jag har haft en lön under föregående år som legat på 20.000 SEK/månad och som ökat till 37.000 SEK/månad. P.g.a. att min sambo haft det jobbigt mot slutet av graviditeten tog jag ut ej betald semester under en månad vilket fick till följd att min lön för just den månaden hamnade på ca 8.000 SEK.
När jag sedan ansökte om tillfällig föräldrapenning uppgav jag att min nuvarande lön låg på 37.000 SEK/månad. I och med att jag är anställd i mitt eget aktiebolag krävdes lönespecifikationer bakåt i tiden. Jag lämnade då in lönespecifikationer för 9 månader bakåt i tiden. I dessa lönespecifikationer ser man klart och tydligt att min lön ökat förutom just den månaden som jag tog ut semester.
Min SGI beräknades av försäkringskassan till den sammanlagda inkomsten för dessa 9 månader p.g.a. att jag ansåg ha en oregelbunden inkomst då jag tagit ut 8000 SEK för den månad som jag var ledig för att hjälpa min sambo.
Problemet enligt försäkringskassan var även att jag behövde någon opartisk person som exempelvis min revisor som kunde gå i god för att jag tog ut en nuvarande lön på 37.000 SEK/månad och att bolaget kunde bära denna lön.
Min revisor skrev i hop detta dokument där han intygade detta och jag bifogade detta dokument i mitt andra överklagande.
Trots detta fick jag avslag på mitt andra överklagande. Personen som tog ett beslut i detta andra överklagande skrev att man inte tog hänsyn till dokumentet som jag bifogat från min revisor för att styrka min nuvarande lön.
Personen som bedömde mitt andra överklagandet skriver sedan att "Det är svårt att se hur ditt löneuttag kommer att se ut i framåt i tiden. Istället kan ledning sökas bakåt i tiden gällande hur ditt faktiska löneuttag har sett ut".
Personen beräknade sedan en ny SGI baserat på något typ av medelbelopp beräknat enligt följande: Total inkomst under 9 månader / 9 månader * 12 månader = SGI.
Mina frågor angående detta:
1. Varför straffas jag för att jag tog ut ej betald semester under den månad då jag hjälpte min sambo genom graviditeten, d.v.s att min totala lön anses oregelbunden p.g.a denna månad?
2. Varför tar man inte hänsyn till att min revisor gått i god för att jag tar ut denna lön, dvs på samma sätt som en ekonomiansvarig för löneutbetalningar kan gå i god för att en VD för aktiebolaget tar ut en viss lön?
3. I och med att jag lämnade in lönespecifikationer för 9 månader så görs medeltalsberäkningen på dessa 9 månader. Varför gör man beräkningen baserat på 9 månader bakåt i tiden och inte 6 månader bakåt i tiden?
Jag borde uppenbarligen istället enbart lämnat lönespecifikationer för 6 månader bakåt i tiden då min lön varit högre de senaste 6 månaderna i relation till 9 månaders lön, i medeltal.
I dag betalar jag kontinuerligt in en arbetsgivaravgift baserat på en lön på 37.000 SEK. Trots detta får jag alltså idag enbart ta del av sjukförsäkringen till ca 60% då min SGI beräknas på att medeltal för 9 månader bakåt i tiden.