• Anonym (Orolig 77'a)

    Blödning

    Ibland när jag och min sambo har sex så börjar jag blöda ur slidan, ibland direkt och ibland nån dag senare. Jag blir så orolig... Jag har varit hos gynekologen, och de har gjort ulj men hittar inget fel. Min sambo och jag använder glidmedel varje gång, för jag har svårt att bli riktigt våt men ändå händer det att jag börjar blöda.
    Vad är fel och vad ska jag göra?
    Nu har det blivit så att jag inte vill ha sex så gärna, för jag är rädd att jag ska börja blöda efteråt.

    Jag undrar om dessa blödningar kan ha något med att göra att jag som liten föll gränsle rakt ner på ett trappräcke från en ganska hög höjd och slog i så att jag började blöda? Men det verkar svårt att tro för jag har inte blött på det här sättet förrän på senare tid - sedan några år tillbaka.

    Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Blödning
  • sexologen

    Hej!

     Då du skriver att du inet blir riktigt våt då ni har samlag tror jag dina blödningar just rör sig om att dina slemhinnor blir irriterade och är sköra vilket kan ge blödning. Det finns mycket mer sex än just omslutande/penetrerande sex man kan ägna sig åt. Jag tycker att ni i paret ska testa er fram vad ni njuter av och pröva olika typer av sex, smeksex, oralsex osv. Att känna lust och vilja ha sex är en förutsättning för att kunna bli våt och lubricera. Det är viktigt att du känner dig tillfreds med situationen innan ni har sex. Glidmedel löser inte situationen, men kan hjälpa upp kåtheten och minska friktion som kan skada slidan.

    Vissa p-piller kan påverka slemhinnorna och även orsaka mellanblödningar. Om du äter p-piller prata med din barnmorska/gynekolog om att ev. byta p-piller eller till annan preventivmetod.

    Att genomföra samlag utan erektion är svårt och nästan omöjligt, detsamma gäller för lubrikation. En kvinna måste bli våt för att ett samlag ska kunna genomföras.   

    Hälsningar
    Sara Dahlin 

            

Svar på tråden Blödning