Hur dela upp ekonomin när det är stor skillnad i inkomst?
Är sambo i en "ny familj" där båda varit gifta/sambo och båda har barn sen tidigare.
När vi träffades bodde i vi i olika städer knappt 7 mil ifrån varandra. Jag hade då ett varannan vecka-boende med mina barn. Vi har nu köpt ett hus tillsammans i staden han bodde i då han inte kunde tänka sig att bo nån annanstans. Jag har för egen del inget emot det, jag trivs bra här och vill nog egentligen (om jag bara tänker på mig själv) hellre bo här - men för mina tre barn har det fått konsekvenser. Min äldsta dotter (14) har bytt skola då hon ville bo mer hos mig pga att pendling varannan vecka tog för mycket tid. För att hon ska kunna träffa sina gamla kompisar ibland lovade jag henne ett tågkort a 600 kr/månad. För min son (snart 16) innebär det att han bara bor hos mig varannan helg pga pendlingen, dock kommer detta att ändras till hösten då han kommer att börja gymnasiet i min nya stad,. Pendlingen mellan föräldrarna kommer dock att ta honom betydligt längre tid än om jag bott kvar i den gamla staden. För minstingen (6) innebär det att hon huvudsakligen är hos mig varannan helg då hon går i skolan i gamla staden och trivs jättebra. Hennes pappa reser en del, vilket innebär att hon emellanåt bor hos mig också i veckorna. Då kör jag henne till och från skolan varje dag. Total reslängd hemifrån-skola-jobb-skola-hem en sån dag är 22 mil. Inte helt kul, och inte helt billigt heller.....
Sammantaget har vi det bra, förutom när vi kommer till diskussionen om ekonomin. Vi har båda universitetsutbildning och bra jobb, men vi tjänar olika mycket. Inkluderat hans tjänstebil tjänar han ungefär dubbelt så mycket som jag före skatt. Efter skatt blir inte skillnaden lika stor då han betalar mer i skatt, men är ändå betydande. Han har dessutom möjlighet till ganska stor bonus utöver sin lön - den är ju dock beroende av resultat så den vet man inte i förväg om/hur den faller ut.
Min utgångspunkt har nog alltid varit att om man har ett liv ihop så delar man på allt, inklusive pengarna. Jag är dock medveten om att inte alla tycker så, och min sambo är en av dem.
Hans utgångspunkt när det gäller ekonomin är att vi ska bidra lika mycket till alla våra gemensamma kostnader, det som blir över behåller man själv. Han kan dock tänka sig att vi betalar procentuellt i förhållande till vår inkomst. I båda fallen vill han då gå in med den summa som står längst ner på lönelappen, då alla kostnader inklusive bensin för privata mil på hans tjänstebil redan är avdragna, Motiveringen till detta är att han inte haft en så stor och dyr bil om han inte bott med mig, eftersom vi pga detta blir många fler som ska få plats.
Detta innebär att när alla mina fasta kostnader plus hälften av våra gemensamma kostnader är betalda har jag ca 2800 kr kvar att röra mig med. Då har jag i princip inget sparande alls. Han har enligt samma princip ca 10000-12000 kr mer att röra sig med, plus ett ganska stort sparande i aktiefonder och pensionsförsäkringar.
Det kanske är "rättvist" att det är fördelat så här? Men jag mår dåligt av det, jag känner mig underlägsen och mindre värd. För mig skapar det ingen vi-känsla i vårt förhållande, vi bor ihop men vi är inte jämställda, inte värda lika mycket. Visst, han hjälper mig om jag ber om det men jag känner ändå tydligt att jag då lever på "lånta fjädrar" även om jag inte behöver betala tillbaka. Han tycker det är självklart att han står för en större andel tex till semestrar och större inköp (möbler etc), men inte i det vardagliga. Som tur är har jag hjälp av mina föräldrar,de har hjälpt mig med sommar-och vinterdäck till min bil, bidragit med fickpengar till sonens klassresa och köpt en begagnad cykel till yngsta dottern.
Den här månaden jag i princip inga pengar kvar alls nu, men måste fixa bilruta (spräckt pga stenskott), service på min bil (har kört 3000 mil för långt utan service) plus att jag måste besiktiga bilen före den siste april. Han erbjöd sig att låna mig pengar till detta (med en kommentar om att det var väldigt dåligt att spara alla dessa utgifter till sista minuten, jag borde ha lagt undan varje månad sen tidigare) alternativt tyckte han att jag kunde använda mitt kreditkort och istället ta kostnaden nästa månad. Som om jag har mer pengar då....
Samtidigt är han väldigt generös - under de år vi inte bodde tillsammans gav han mig en guldkant på tillvaron som jag aldrig annars kunnat ha....restaurangbesök, utekvällar, spa....och det är jag väldigt tacksam för.
Hur gör ni andra i liknande situation - hur delar man "rättvist" när man tjänar så olika?