• SmultronAgnes

Hur dela upp ekonomin när det är stor skillnad i inkomst?

Är sambo i en "ny familj" där båda varit gifta/sambo och båda har barn sen tidigare.

När vi träffades bodde i vi i olika städer knappt 7 mil ifrån varandra. Jag hade då ett varannan vecka-boende med mina barn. Vi har nu köpt ett hus tillsammans i staden han bodde i då han inte kunde tänka sig att bo nån annanstans. Jag har för egen del inget emot det, jag trivs bra här och vill nog egentligen (om jag bara tänker på mig själv) hellre bo här - men för mina tre barn har det fått konsekvenser. Min äldsta dotter (14) har bytt skola då hon ville bo mer hos mig pga att pendling varannan vecka tog för mycket tid. För att hon ska kunna träffa sina gamla kompisar ibland lovade jag henne ett tågkort a 600 kr/månad. För min son (snart 16) innebär det att han bara bor hos mig varannan helg pga pendlingen, dock kommer detta att ändras till hösten då han kommer att börja gymnasiet i min nya stad,. Pendlingen mellan föräldrarna kommer dock att ta honom betydligt längre tid än om jag bott kvar i den gamla staden. För minstingen (6) innebär det att hon huvudsakligen är hos mig varannan helg då hon går i skolan i gamla staden och trivs jättebra. Hennes pappa reser en del, vilket innebär att hon emellanåt bor hos mig också i veckorna. Då kör jag henne till och från skolan varje dag. Total reslängd hemifrån-skola-jobb-skola-hem en sån dag är 22 mil. Inte helt kul, och inte helt billigt heller.....

Sammantaget har vi det bra, förutom när vi kommer till diskussionen om ekonomin. Vi har båda universitetsutbildning och bra jobb, men vi tjänar olika mycket. Inkluderat hans tjänstebil tjänar han ungefär dubbelt så mycket som jag före skatt. Efter skatt blir inte skillnaden lika stor då han betalar mer i skatt, men är ändå betydande. Han har dessutom möjlighet till ganska stor bonus utöver sin lön - den är ju dock beroende av resultat så den vet man inte i förväg om/hur den faller ut.

Min utgångspunkt har nog alltid varit att om man har ett liv ihop så delar man på allt, inklusive pengarna. Jag är dock medveten om att inte alla tycker så, och min sambo är en av dem.

Hans utgångspunkt när det gäller ekonomin är att vi ska bidra lika mycket till alla våra gemensamma kostnader, det som blir över behåller man själv. Han kan dock tänka sig att vi betalar procentuellt i förhållande till vår inkomst. I båda fallen vill han då gå in med den summa som står längst ner på lönelappen, då alla kostnader inklusive bensin för privata mil på hans tjänstebil redan är avdragna, Motiveringen till detta är att han inte haft en så stor och dyr bil om han inte bott med mig, eftersom vi pga detta blir många fler som ska få plats.

Detta innebär att när alla mina fasta kostnader plus hälften av våra gemensamma kostnader är betalda har jag ca 2800 kr kvar att röra mig med. Då har jag i princip inget sparande alls. Han har enligt samma princip ca 10000-12000 kr mer att röra sig med, plus ett ganska stort sparande i aktiefonder och pensionsförsäkringar.

Det kanske är "rättvist" att det är fördelat så här? Men jag mår dåligt av det, jag känner mig underlägsen och mindre värd. För mig skapar det ingen vi-känsla i vårt förhållande, vi bor ihop men vi är inte jämställda, inte värda lika mycket. Visst, han hjälper mig om jag ber om det men jag känner ändå tydligt att jag då lever på "lånta fjädrar" även om jag inte behöver betala tillbaka. Han tycker det är självklart att han står för en större andel tex till semestrar och större inköp (möbler etc), men inte i det vardagliga. Som tur är har jag hjälp av mina föräldrar,de har hjälpt mig med sommar-och vinterdäck till min bil, bidragit med fickpengar till sonens klassresa och köpt en begagnad cykel till yngsta dottern.

Den här månaden jag i princip inga pengar kvar alls nu, men måste fixa bilruta (spräckt pga stenskott), service på min bil (har kört 3000 mil för långt utan service) plus att jag måste besiktiga bilen före den siste april. Han erbjöd sig att låna mig pengar till detta (med en kommentar om att det var väldigt dåligt att spara alla dessa utgifter till sista minuten, jag borde ha lagt undan varje månad sen tidigare) alternativt tyckte han att jag kunde använda mitt kreditkort och istället ta kostnaden nästa månad. Som om jag har mer pengar då....

Samtidigt är han väldigt generös - under de år vi inte bodde tillsammans gav han mig en guldkant på tillvaron som jag aldrig annars kunnat ha....restaurangbesök, utekvällar, spa....och det är jag väldigt tacksam för.

Hur gör ni andra i liknande situation - hur delar man "rättvist" när man tjänar så olika?

• Svar på tråden Hur dela upp ekonomin när det är stor skillnad i inkomst?
  • Ms H

Hur har dina totala utgifter ändrats i och med att ni flyttade ihop?

• firewoman

Med risk för att låta elak tycker jag att det är en bra uppdelning att köra procentuellt. Jag tjänar mer än dubbelt så mycket som maken och bidrar naturligtvis mycket mer till våra gemensamma utgifter som huset, bilarna, resorna, barnen, maten mm. När allt är betalt har jag dessutom mycket per pengar kvar att röra mig med, men jag tycker att det är rätt. Jag jobbar mer, har ett rätt kvalificerat chefsjobb med stort ansvar och har utbildat mig betydligt längre. Visst vill jag då behålla mina pengar så att jag kan köpa det jag vill som dyra skor, handväskor, kläder och annat som jag är intresserad av. Vi älskar att resa och jag lägger nog 150 000 - 200 000 kr per år på familjens resor och självklart betalar jag rubbet. Inte behöver maken stå för sina kostnader och jag skulle betala bara för mig och tonåringarna. Jag har aldrig hört maken klaga, utan jag tror han är mycket nöjd med den höga standard han kan ha när han är gift med mig. 
    Extra utgifter i hushållet landar naturligtvis på mig som tex i helgen när kylen la av. Idag när affären öppnade hängde vi på låset och köpte ny kyl och frys. Maken betalade inte en krona utan det tog jag från mitt konto. Jag skulle aldrig komma på tanken att kräva att han skulle vara med och betala så länge som jag har pengar och jag vet att han har betydligt mindre att röra sig med än jag. Jag tycker ni skulle resonera på samma sätt med din bilruta. Han har pengar, han betalar. Bilen hör väl till familjen antar jag. Hos oss äger jag båda bilarna, men maken har den största och nyaste eftersom han har längre väg till jobbet än mig. Vi spar ett fast belopp varje månad på ett särskilt bilkonto för att ha till srvice och liknande, men extra utgifter som däck och annat betalar jag.
    Jag ser det som självklart att den som tjänar mest betalar mest så att båda fär en dräglig tillvaro med tillräckligt mycket pengar kvar för att kunna sätta sin guldkant på tillvaron, även om det i vårt fall är så att min guldkant blir betydligt större, men å andra sidan går det mesta av mitt överskott tillbaks till familjen i form av resor, presenter och andra nöjen.  

• Sssophia

Ja, procent känns ju bäst. Tyärr funkar det inte så hos oss å jag får ofta ta från sparande eller låna för att ha råd medan han lever gott.. Trots att vi är gifta. Så att betala procentiellt hade varit betydligt bättre för mig..

• Mästaren

Vi delar rakt av, det funkar för oss men det kräver en hel del av de inblandade och inte minst av den som tjänar mest.  Procentuell uppdelning vet jag att det är många som har och det verkar funka. 

Det finns många sätt att göra, jag tycker att det är en rätt bra utgångspunkt att fråga vilka kostnader som har blivit större av att man är två och vilka kostnader som har blivit mindre, för oss var det också viktigt att ingen skulle förlora ekonomiskt på att flytta ihop (det verkar upprörande för vissa delar av FL som inte kan förstå att man inte kan dela verkligen allt och hur man kan tänka i termer av förlora när man ju är en famiiilj, men på den punkten är folk olika och det finns inte ett som är mer rätt eller fel så länge man tar hänsyn till varandra) 

• Nileta

Sedan vi fick barn har vi haft helt och hållet gemensam ekonomi. Vi har lika lång utbildning och vi hade båda rätt nyss börjat jobba. Från början tjänade vi i stort sett lika. Numera tjänar min man runt 3 ggr så mycket som jag (om man räknar in att jag jobbar deltid). Å andra sidan är det jag som gått ned till deltid (75%) för att underlätta för hela familjen och även jag som till största del tar vab. Jag hör ju att det kan låta lite kvinnofälla över det men vi försöker göra på ett sätt som funkar för oss. Folk verkar göra olika och vara nöjda med sina sätt. Procentuell uppdelning verkar vara rätt vanligt. För oss har det varit naturligt att det är familjens pengar oavsett vem som tjänar dem. Sen är det också så att min mans jobb inte alltid är jättelätt att kombinera med familjeliv (t ex fria kvällar och helger, möjlighet att ta vab etc) och det kanske gör att det känns extra viktigt at det han tjänar kommer oss alla till del.

• Elaifiknow

Det finns inget rätt svar på den här frågan. Du får diskutera med din partner om hur just ni ska göra. Jag är själv inget fan av gemensam ekonomi och skulle aldrig gå med på att ha det - medan det finns andra här på FL som inte kan tänka sig något annat.

• sportpappa

När jag var yngre så förespråkade jag starkt att man skulle ha procentuell uppdelning eftersom det var ju MINA pengar, men nu när jag blivit lite äldre, visare och fått barn så har jag ändrat mig helt. Nu förespråkar jag gemensam ekonomi eftersom man faktiskt delar livet tillsammans med den man bor ihop med inklusive ekonomin.

Vem vill ha en partner i en sån beroendeställning att den ska behöva be om pengar eller förlita sig på att den rikare parten är snäll för att kunna göra dyrare aktiviteter tillsammans.

En annan anledning till att ha gemensam ekonomi är att det blir väldigt enkelt. Inget mer tjafsande om mina och dina pengar och vem som ska betala. Alla pengar är våra och det är bara att handla för dem.

Sätt över en slant vill varje person som man får bränna till vad man vill.

SmultronAgnes skrev 2012-04-10 21:03:17 följande:

Det kanske är "rättvist" att det är fördelat så här? Men jag mår dåligt av det, jag känner mig underlägsen och mindre värd. För mig skapar det ingen vi-känsla i vårt förhållande, vi bor ihop men vi är inte jämställda, inte värda lika mycket. 

Det du skriver här är det viktigaste. Hur du känner kring det här. Det känns inte bra för dig och då behöver något förändras. Antingen er ekonomi eller din syn på saken.

Du får nog ta en allvarlig diskussion med honom och berätta hur du känner kring det här. Skriv ner allt i ett dokument så att du kan få till alla formuleringar och argument rätt. Skriv vad som är bra i ert förhållande och vad som kan bli bättre, att du känner dig mindre värd och att vi-känslan saknas. Om man tar det verbalt direkt så är det lätt att det bli fel och missförstånd plus att han har chansen att gå i försvarsställning direkt.

Be honom läsa dokumentet i sin helhet. Kanske låta det sjunka in en stund och sen kan ni sitta ner och prata om det. Hans argument kring att inte ha en mer gemensam ekonomi är intressant att få reda på. Det kanske är rent egoistiska anledningar som att han har arbetat sig till sin position, det är hans pengar som han tjänat ihop och liknande eller så har han några bra och vettiga anledningar. Vill han dela livet tillsammans med dig eller ser han mer kortsiktigt på det?
  • PetraD

Vi har alltid tjänat ganska olika, 99% han mer.. Men vi har alltid haft alla pengar tillsammans, allt in på samma konto

• Boost

Precis som Ms H så undrar jag hur dina utgifter har ändrats sedan ni flyttade ihop?
    Är kostnaden för halva huset mer än vad du betalade i din stad innan?

Det mest rättvisa är väl att betala hälften av allting, men sedan när det blir så stora skillnader som i ert fall så känns det inte längre så rättvist.
    Bor man tillsammans så tycker jag inte att man ska behöva låna pengar av varandra, eller att du ska behöva ta på kredit för att betala senare istället.
    Dessutom har du flyttat till "hans" stad vilket måste innebära höga bensinkostnader för dig, även där blir orättvist.

Hur mycket har du att röra dig med om ni skulle dela upp den procentuellt istället?         

• dad1210

Tycker det verkar väldigt snålt att tänka att det är "mina" pengar. Jag tjänar bra mycket mer än min sambo, skulle vi betala exakt lika mycket kanske hon skulle ha kvar 1500-2000 kr efter boende, mat mm medans jag skulle ha kvar 15000-16000 kr. Man lever ju för f*an tillsammans? Vi sätter in båda lönerna på ett och samma konto och har varsitt kort till det kontot.

• mycketsaft

Vi delar på alla räkningar rakt av, trots att jag kanske tjänar hälften av vad sambon tjänar. Jag har i princip aldrig pengar över att spara men jag har inte brytt mej särskilt mycket, när mina pengar är slut får ju han betala det som ska handlas. Sen om jag inte har råd att betala räkningarna så gör ju han det. Jag har varit utan lön och ersättning ett tag nu och enda "inkomsten" jag har är barnbidraget så under den perioden betalar han allt. Hade jag tyckt att det känts fel hade jag valt att betala procentuellt.

• stadiljus

Jag och min sambo tjänade tidigare ungefär samma men efter att båda bytte jobb förra året så tjänar han lite mer. Vi sätter in hela våra löner minus fickpengar på ca 5000 på ett gemensamt konto varje månad sen flyttar vi pengar automatiskt från det till gemensamt sparande, lånebetalningar mm. Vi har nyligen börjat med detta och det känns toppen för båda faktiskt. 

Vi har definierat vad som är "gemensamma kostnader" och de betalar vi från det gemensamma kontot. Och det är inte bara mat, el mm utan också våra CSN-lån, mobilräkningar, bensin, bilkostnader och försäkringar. Vi har varsitt ICA Bankkort som vi använder till allt det gemensamma medan kläder, luncher på stan, egna nöjen och andra egna utgifter betalar vi med våra vanliga bankkort. Och helt plötsligt har vi mer pengar kvar när månaden är slut än innan.

Jag kommer att gå på mammaledighet senare i vår och då kommer detta systemet att passa extra bra, eftersom jag kommer att ha en lägre inkomst då än nu.  

Förstår att det blir lite krångligare när man har barn från tidigare förhållanden dock. 

Det låter trist att du förväntas låna av honom till nödvändiga utgifter, eller att han tipsar om krediten. Kanske har han blivit bränd i ett tidigare förhållande när det gäller ekonomi? Det låter nästan så... Hur länge har ni varit tillsammans? Förmodligen kommer det att bli lättare med tiden att samarbeta om detta. Tycker verkligen personligen att han ska bjuda till lite mer på den här punkten när du flyttat till hans stad och han dessutom tjänar så mycket mer. Hoppas att ni snart hittar en lösning som passar er!  

• Ravenna

Jag tycker INTE att procentuellt blir rättvist. Sorry, men jag tycker inte det. Om man har olika inkomster så skapar detta snabbt en situation där en person knappt går runt medan den andra kan stoppa undan en stor buffert. Vi har haft det tidigare, som ett första steg, men nu när det är hus och barn inblandat så är gemensam ekonomi det bästa, dvs att vi behåller lika mycket efter att räkningarna är betalda.

Om man lever ihop så är man en familj, då måste man kunna se gemensamt på ekonomin och ha en likartad levnadsstandard.

Tjänstebilen borde faktiskt räknas som en del av hans inkomst, oavsett vilket system ni väljer. Detta är någonting som han får istället för lön. Hade det varit rättvist om han hade plockat undan 3000 kronor av sin lön och sagt "de här pengarna ska inte räknas med i min inkomst, för de ska jag ha till att köpa kostymer för". Nej, såklart inte. Bilen får han istället för inkomst. Den ska räknas med om det i huvudsak är han som kör med den.

Visst, han kanske skulle ha valt en mindre bil under andra omständigheter, men du skulle säkerligen ha valt ett annat boende under andra omständigheter, ett annat internetabonnemang eller ett annat upplägg med maten osv.

Procentuellt eller dela lika fungerar bara bra om båda är med på det. Jag skulle inte trivas i ett förhållande där jag inte var ekonomiskt jämställd med min partner.

Inkomsten från arbetsgivaren är ett mått på hur arbetsgivaren värderar era arbetsinsatser på jobbet. Hur ni delar upp pengarna mellan er är ett mått på hur ni värderar varandra.

• Elaifiknow
    Ravenna skrev 2012-04-12 15:10:37 följande:
    Jag tycker INTE att procentuellt blir rättvist. Sorry, men jag tycker inte det. Om man har olika inkomster så skapar detta snabbt en situation där en person knappt går runt medan den andra kan stoppa undan en stor buffert. Vi har haft det tidigare, som ett första steg, men nu när det är hus och barn inblandat så är gemensam ekonomi det bästa, dvs att vi behåller lika mycket efter att räkningarna är betalda.

Om man lever ihop så är man en familj, då måste man kunna se gemensamt på ekonomin och ha en likartad levnadsstandard.

Tjänstebilen borde faktiskt räknas som en del av hans inkomst, oavsett vilket system ni väljer. Detta är någonting som han får istället för lön. Hade det varit rättvist om han hade plockat undan 3000 kronor av sin lön och sagt "de här pengarna ska inte räknas med i min inkomst, för de ska jag ha till att köpa kostymer för". Nej, såklart inte. Bilen får han istället för inkomst. Den ska räknas med om det i huvudsak är han som kör med den.

Visst, han kanske skulle ha valt en mindre bil under andra omständigheter, men du skulle säkerligen ha valt ett annat boende under andra omständigheter, ett annat internetabonnemang eller ett annat upplägg med maten osv.

Procentuellt eller dela lika fungerar bara bra om båda är med på det. Jag skulle inte trivas i ett förhållande där jag inte var ekonomiskt jämställd med min partner.

Inkomsten från arbetsgivaren är ett mått på hur arbetsgivaren värderar era arbetsinsatser på jobbet. Hur ni delar upp pengarna mellan er är ett mått på hur ni värderar varandra.
    Du skriver att om man är en famil så måste man kunna se gemensamt på ekonomin. Där håller jag verkligen med dig! Men att "se gemensamt på ekonomin" tolkar inte jag som att man måste ha gemensam ekonomi, utan att man måste vara överens om den ekonomiska modell man valt.

Jag ser inte heller den ekonomiska uppdelningen inom ett par som ett "mått på hur ni värderar varandra". Pengar är pengar, helt enkelt.
  • Ravenna
    Elaifiknow skrev 2012-04-12 16:12:38 följande:
    Du skriver att om man är en famil så måste man kunna se gemensamt på ekonomin. Där håller jag verkligen med dig! Men att "se gemensamt på ekonomin" tolkar inte jag som att man måste ha gemensam ekonomi, utan att man måste vara överens om den ekonomiska modell man valt.

Jag ser inte heller den ekonomiska uppdelningen inom ett par som ett "mått på hur ni värderar varandra". Pengar är pengar, helt enkelt.
    Självfallet måste man ha någon form av gemensam ekonomi när man bor tillsammans och delar på utgifter och allt möjligt. Sedan finns det ju såklart många olika former av gemensam ekonomi. Gemensam ekonomi kan ha så många fler olika former än bara att båda lönerna går in på samma konto, och det finns många halvgemensamma uppdelningar som fungerar bra. Någon form av gemensamt tänk kring ekonomin MÅSTE man dock ha om man har gemensamma utgifter som t.ex. hyra, transport och gemensam mat.

Och, jag, pengar är pengar, men pengar är det som avgör vilken levnadsstandard man har. Om man är en familj och en person sitter och äter oxfilé på restaurang i Armanikostym medan den andra får äta gårdagens rester klädd i kläder från Myrorna på grund av att han vill ha sina pengar för sig själv... då värderar han sig själv högre än sin partner och då är det inte ett jämlikt förhållande. Man ska bidra efter förmåga när man är en familj.
  • Mästaren
    Ravenna skrev 2012-04-13 08:29:10 följande:
    Självfallet måste man ha någon form av gemensam ekonomi när man bor tillsammans och delar på utgifter och allt möjligt. Sedan finns det ju såklart många olika former av gemensam ekonomi. Gemensam ekonomi kan ha så många fler olika former än bara att båda lönerna går in på samma konto, och det finns många halvgemensamma uppdelningar som fungerar bra. Någon form av gemensamt tänk kring ekonomin MÅSTE man dock ha om man har gemensamma utgifter som t.ex. hyra, transport och gemensam mat.

Och, jag, pengar är pengar, men pengar är det som avgör vilken levnadsstandard man har. Om man är en familj och en person sitter och äter oxfilé på restaurang i Armanikostym medan den andra får äta gårdagens rester klädd i kläder från Myrorna på grund av att han vill ha sina pengar för sig själv... då värderar han sig själv högre än sin partner och då är det inte ett jämlikt förhållande. Man ska bidra efter förmåga när man är en familj.
    Men det där handlar ju bara om dina värderingar om hur det ska se ut, inte någon absolut sanning. Varför är det så självklart att man ska ha råd med en massa saker man inte hade råd med innan bara för att man träffar en partner med bättre ekonomi? Varför skulle det vara mindre förnedrande att ta del av sin partners pengar hela tiden än att göra det bara när det faktiskt behövs? Pengar är ju faktiskt bara pengar, utöver de verkliga behov vi har (mat, husrum etc. ...) är de inte mer än så. 

Jag har varit både den med minst och mest pengar med stora inkomstskillnader, ojämlikhet har jag däremot inte upplevt. 
  • gryning2

Ni köpte huset mest för att han ville bo där - och det skapade ju massor av krångel och merkostnader för dig och dina barn. Detta borde ju han kompensera dig för kan jag tycka, genom att vara mer generös mot dig med sina pengar. Jag tycker det är taskigt av honom och konstigt att han kan resonera som han gör. Ni borde ha lika mycket kvar då allt är betalt kan jag tycka om ni lever som en familj. Självklart är det mer komplicerat med bonusbarnen men man måste ändå vara generös mot varandra om det ska fungera.

Jag funderar över tågkortet till din 14-åring, kanske något du ändå får minska om du har tufft med ekonomin? Kan hon inte få enstaka tågresor eller få tågkort t.ex. varannan månad? Sen tycker jag situationen med 6-åringen låter svår då du måste skjutsa så mycket till och från skola. Ska pappan fortsätta resa mycket även de närmaste åren? Kanske bättre då att 6-åringen flyttar till dig istället även om skolan är bra där hon är nu? Det kanske kan vara lämpligt att byta skola nu när hon ändå är liten fortfarande?

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Elaifiknow
    Ravenna skrev 2012-04-13 08:29:10 följande:

Nej, ,man måste inte alls ha någon form av gemensam ekonomi när man bor tillsammans. Det går alldeles utmärkt att ha separat ekonomi. Min man och jag delar rakt av på gemensamma utgifter (avgift, mat etc), men det kallar inte jag för gemensam ekonomi.

Du skriver att den ena äter oxfilé och den andra äter rester - det är en FL-myt så det stänker om det Jag har bara läst om den skrönan här på FL, alltid skriven av ivriga "pro-gemensam-ekonomiare". Om dylika situationer skulle uppstå IRL - vilket det teoretiskt sätt skulle kunna göra oavsett vald ekonomisk modell - så är det inte ekonomin som det är fel på; det är något i förhållandet som inte fungerar.
  • Mästaren
    Elaifiknow skrev 2012-04-14 11:54:32 följande: 
    Du skriver att den ena äter oxfilé och den andra äter rester - det är en FL-myt så det stänker om det Jag har bara läst om den skrönan här på FL, alltid skriven av ivriga "pro-gemensam-ekonomiare". Om dylika situationer skulle uppstå IRL - vilket det teoretiskt sätt skulle kunna göra oavsett vald ekonomisk modell - så är det inte ekonomin som det är fel på; det är något i förhållandet som inte fungerar.
    Det kan knappast vara vanligt att man äter olika saker när man äter gemensamt hemma. Sedan skulle jag absolut kunna sitta och äta en fin middag på restaurang utan en tanke på att det inte är något min sambo själv skulle ha betalat för, men orsaken till att min sambo inte är med vid ett sådant tillfälle har ju knappast med ekonomin att göra. (vi går ju ut och äter tillsammans också) 
Svar på tråden Hur dela upp ekonomin när det är stor skillnad i inkomst?