• Anonym

Egenvårdsrådgivare och Apotekstekniker

Vad är skillnaden mellan Egenvårdsrådgivare och Apotekstekniker? Har sett båda yrkena... menar "modern" apoteksteknikerutbildning, vet att de skiljer sig från den gamla.

• Svar på tråden Egenvårdsrådgivare och Apotekstekniker
  • Anonym

Ingen som vet?

• Koji

Apoteksteknikersutbildningen är 1½ år lång, egenvårdsrådgivarna går en kurs på några veckor och läser då enbart egenvård (och möjligtvis lite sälj) medan apotekstekniker läser många fler kurser och får en bredare kunskap om sjukdomar, fysiologi, kundbemötande, livsstilspåverkan, butiksekonomi och logisktik. Dessutom läser vi recepthantering så att vi kan hjälpa till på receptsidan också. Glad

• Anonym
    Koji skrev 2012-04-11 18:23:10 följande:
    Apoteksteknikersutbildningen är 1½ år lång, egenvårdsrådgivarna går en kurs på några veckor och läser då enbart egenvård (och möjligtvis lite sälj) medan apotekstekniker läser många fler kurser och får en bredare kunskap om sjukdomar, fysiologi, kundbemötande, livsstilspåverkan, butiksekonomi och logisktik. Dessutom läser vi recepthantering så att vi kan hjälpa till på receptsidan också. Glad
    Aha okej. Hur går man egenvårdsutbildning då? 

Läser man alltid recepthantering eller är det frivilligt? Är du tekniker?
  • Koji

Egenvårdsutbildning är någonting som apoteken erbjuder sina anställda eller blivande anställda, om jag har förstått det rätt. Men jag kan inte svära på att det är så. 

Jag håller på och läser till apotekstekniker nu. Utbildningen innehåller ju kursen Recepthantering och är inte frivillig utan den ska man läsa för att få sin examen. 

Är det här yrket nåt du är intresserad av? Har du sökt någon av utbildningarna? 

• hallandsliv

Viktigt att komma ihåg är också att man INTE FÅR ge egenvårdsråd som apoteksanställd utan att ha gått egenvårdskursen. Det är något som en del apotek tummar på efter monopolet släpptes då det kommit in mycket ny personal på apoteken efter det och flera av dom saknar egenvårdsutbildningen. Så bara för att man sitter i kassan på ett apotek betyder det inte att man får svara på frågor om egenvård.

• Anonym
    Koji skrev 2012-04-14 10:04:51 följande:
    Egenvårdsutbildning är någonting som apoteken erbjuder sina anställda eller blivande anställda, om jag har förstått det rätt. Men jag kan inte svära på att det är så. 

Jag håller på och läser till apotekstekniker nu. Utbildningen innehåller ju kursen Recepthantering och är inte frivillig utan den ska man läsa för att få sin examen. 

Är det här yrket nåt du är intresserad av? Har du sökt någon av utbildningarna? 
    Aha okej.... 

Jag har fått lära mig att Recept-delen var nåt som ingick i "gamla" teknikerutbildningen. Alltså att "modern" teknikerutbildning inte innehåller recept. Men vad är då största skillnaden mellan egenvårdsrådgivare och tekniker? Och mellan tekniker och receptarie?

Mja, rådgivare eller tekniker. Har inte sökt nåt. 
  • Anonym
    hallandsliv skrev 2012-04-14 10:14:48 följande:
    Viktigt att komma ihåg är också att man INTE FÅR ge egenvårdsråd som apoteksanställd utan att ha gått egenvårdskursen. Det är något som en del apotek tummar på efter monopolet släpptes då det kommit in mycket ny personal på apoteken efter det och flera av dom saknar egenvårdsutbildningen. Så bara för att man sitter i kassan på ett apotek betyder det inte att man får svara på frågor om egenvård.
    Är det många som gör det eller? Inte ens krämer liksom? Värktabletter förstår jag ju att dom inte får prata om
  • Koji
    Anonym skrev 2012-04-14 10:59:50 följande:
    Aha okej.... 

Jag har fått lära mig att Recept-delen var nåt som ingick i "gamla" teknikerutbildningen. Alltså att "modern" teknikerutbildning inte innehåller recept. Men vad är då största skillnaden mellan egenvårdsrådgivare och tekniker? Och mellan tekniker och receptarie?

Mja, rådgivare eller tekniker. Har inte sökt nåt. 
    Delvis rätt, i den gamla utbildningen ingick recept och sen tog dom bort det. Men nu har dom tagit tillbaka den kursen eftersom det är vad branschen vill ha. De vill ha mer "allround"-personal. 
    Och det är väl den största skillnaden mellan rådgivare och tekniker, tekniker har en bredare och djupare kunskap om både egenvård och lager- och varuhantering. Plus att vi kan expediera recept. 
    Skillanden mellan tekniker och receptarier är att tekniker kan mer om egenvård och de recept som en tekniker expedierar måste signeras av en farmaceut, och receptarier kan mer om recpetbelagda medciner och får expediera utan att det ska kollas av någon annan.  
    Anonym skrev 2012-04-14 11:00:30 följande:
    Är det många som gör det eller? Inte ens krämer liksom? Värktabletter förstår jag ju att dom inte får prata om
    Nope, kassapersonal är inte behöriga att ge råd öht. De kan peka ut var en specifik produkt finns och möjligtvisge deras egna åsikter om en duschcreme och dylikt. Men de får inte ge råd. 
    När jag var ute på praktik eller extrajobbar på apotek så får inte jag heller ge råd, eftersom jag inte är behörig att göra det innan jag är färdigutbildad.  
  • hallandsliv
    Anonym skrev 2012-04-14 11:00:30 följande:
    Precis som det skrivits så får de peka ut var saker står i stort sätt, men inte mycket mer.
  • Anonym
    Koji skrev 2012-04-14 19:24:28 följande:
    Delvis rätt, i den gamla utbildningen ingick recept och sen tog dom bort det. Men nu har dom tagit tillbaka den kursen eftersom det är vad branschen vill ha. De vill ha mer "allround"-personal. 
    Och det är väl den största skillnaden mellan rådgivare och tekniker, tekniker har en bredare och djupare kunskap om både egenvård och lager- och varuhantering. Plus att vi kan expediera recept. 
    Skillanden mellan tekniker och receptarier är att tekniker kan mer om egenvård och de recept som en tekniker expedierar måste signeras av en farmaceut, och receptarier kan mer om recpetbelagda medciner och får expediera utan att det ska kollas av någon annan.  
    Vad menas med att farmaceut måste signera recept som tekniker expiderar? Får ni bara liksom ta fram receptet, ta fram läkemedelt o sätta på en lapp men en farmaceut måste "godkänna" innan kunden får det? Och ni kan inget om själva läkemedlet utan bara ta fram det åt kunden?
  • Koji

Apotekstekniker har ju inte alls samma medicinska utbildning som en farmaceut har, det är därför en farmaceut måste godkänna. Tanken är inte att apotekstekniker ska ta över farmaceuternas jobb utan mer att vi kan hoppa in när det behövs. 

• evva06

Kan ju säga att det beror på när du läser. Jag är utbildad apotekstekniker, läste 1 år och tog examen -09. Läste ej receptdelen så är alltså inte skrivande tekniker, den delen fanns inte med då. Sen ändrade apoteket benämningen på oss tekniker, så jag kallas idag rådgivare. Vilket jag känner är ett snäpp nedåt tyvärr :-/. Jag har också läst medicinkursen ju.

• Anonym
    evva06 skrev 2012-04-15 09:46:26 följande:
    Kan ju säga att det beror på när du läser. Jag är utbildad apotekstekniker, läste 1 år och tog examen -09. Läste ej receptdelen så är alltså inte skrivande tekniker, den delen fanns inte med då. Sen ändrade apoteket benämningen på oss tekniker, så jag kallas idag rådgivare. Vilket jag känner är ett snäpp nedåt tyvärr :-/. Jag har också läst medicinkursen ju.
    Fast de apotek jag varit in på så står det Rådgivare på alla. Antingen bara rådgivare eller så har dom lagt till "Leg. apotekare" eller "leg receptarie" under "Rådgivare". Har inte sett nån som det står "tekniker" på. 

Vet en som är utbildad tekniker för jääättelängesen och hon har med receptbiten men det står Rådgivare på henne ändå.  Det är en bekants bekant så ingen jag kännre
  • Koji
    evva06 skrev 2012-04-15 09:46:26 följande:
    Det förstår jag! Speciellt som att de som enbart går ett par veckors egenvårdskurs också kallas rådgivare! Jag vet att min skola erbjuder Recepthanteringskursen som distanskurs för tekniker som inte har den. Kanske något att kolla upp? 
    Anonym skrev 2012-04-15 11:06:45 följande:
    Fast de apotek jag varit in på så står det Rådgivare på alla. Antingen bara rådgivare eller så har dom lagt till "Leg. apotekare" eller "leg receptarie" under "Rådgivare". Har inte sett nån som det står "tekniker" på. 

Vet en som är utbildad tekniker för jääättelängesen och hon har med receptbiten men det står Rådgivare på henne ändå.  Det är en bekants bekant så ingen jag kännre
     Det är kanske olika beroende på vilken kedja man jobbar på, där jag praktiserar/extrajobbar står det Leg. receptarie, leg. apotekare eller apotekstekniker. På min står det apoteksteknikerstuderande och kassapersonalen har ingen bricka alls... 
  • ronza

Hej !

Jag har sökt Yh-utbildningen till Apotekstekniker och måste skriva test i svenska samt engelska. Uppsatsen i svenska på 200 ord och den börjar så här:- "Jag skulle välja läsa apotekstekniker eftersom ............. ". Har Ni bra meningar till uppsatsen ?

Tack på förhand

Svar på tråden Egenvårdsrådgivare och Apotekstekniker