• Nr 14

DVD till bilen - tips någon?

Har i flera år tyckt att DVDspelar i bilen är helt onödigt men nu när barnen börjar bli lite större och resorna pga flytt blir längre så har vi nu bestämt att detta ska inhandlas för att göra långa resor lite roligare!

Behöver tips av er som har såna vad man ska tänka på. En bekant med två barn köpte en med dubbel skärm men påstår nu att när samma film ska spelas upp på två skärmar så blir det väldigt segt...

Går en spelare på bilens batteri typ i ciggarettuttaget eller på eget batteri så man kan ha den i sovrummet?

Å vilka olika märken är bra?

Alla tips mottages tacksamt! Vi har tre barn men kommer behöva två skärmar för två sitter baklänges och en framlänges!

• Svar på tråden DVD till bilen - tips någon?
  • GulTussilago

Jag hade köpt iPod touch istället (eller iPad) det får plats en massa filmer, och spel!

Vi köpte nån budgetdvdspelare på Kjell

• Lumo

Vill barnen titta på samma film samtidigt? Kan ju bli världskrig då... Antagligen vill olika åldrar se olika filmer, så köp separata spelare. Jag rekommenderar även att ni satsar på en lite större skärm, ev ned hörlurar till om barnen kan tänka sig det (stora barnet kanske iaf kan det). Sedan tycker jag att man får lite det man betalar för, lägg hellre nån hundring till på något lite bättre.

Fjärrkontroll är ett måste, så ni kan sköta kontrollen från framsätet. Skitbra!!! Vissa dvd-spelare kan man märkligt nog inte justera volymen från fjärren, kolla upp det.

Du kör strömmen via cig-uttaget k bilen o via vanliga nätet eller på batteri när ni är utanför bilen. Det ingår oftast dubbla eladaptrar. :)

• veh

Vi köpte en nyligen, och jag tyckte att det bara var Nextbase och Philips som hade ok fastsättning i bilen, vill ju inte ha en dvdspelare i ansiktet vid en ev. krock, för att den sitter fast med halvtaskiga resårband - typ...

Av dessa blev det en Philips, en variant med hyfsat stor skärm. Den har inbyggt batteri, man kan köra den i cigarettuttaget eller med en vanlig sladd. Finns ett fäste som man skruvar fast i bilen (runt pelarna till huvudstödet), en annan del som man skruvar fast i dvd-spelaren och sedan klickar man ihop dem. Litet trögt att få isär, men det kan jag leva med...

Denna har vi:
    www.philips.se/c/mp3-och-mp4-spelare/23-cm-9-tums-lcd-skaerm-med-5-tim.-uppsp.tid-usb-pd9030_12/prd/sv/

• FrkJenny

Vi har en modell av Nextbase med två skärmar som antingen visar varsin film eller kopplas ihop och visar samma film. Praktiskt med ett barn som sitter bakåt och ett framåt. Lätt bästa köpet till bilen.
    De har varsin adapter till ciguttaget och varsin nätkontakt samt varsin fjärrkontroll. Bara en strömkälla behövs om man kopplar ihop skärmarna.
    Har inte märkt nån seghet.

• Cecci78

Håller med om att vilken modell man än väljer ska man kunna montera fast den ordentligt, ev även med spännband för att den inte ska skada någon vid hastig inbromsning eller krock. Kan låta löjligt men krockvikten på den är rätt mycket och kan göra skada.

• Lumo

Vi har spänt fast våra med spännband, känns snudd på säkrare än hållarna.

Svar på tråden DVD till bilen - tips någon?