• Anonym

    Huskurer och receptfria behandlingar för psoriasis sökes.

    Hej!
    Jag har sedan tonåren haft så kallad plack-psoriasis i hårbotten och senare även skägget. Det spelar ingen roll vad jag gör. Duscha ofta/ duscha sällan, raka håret/låta det växa. Har testat en hel del mjäll schampo men det har inte heller någon större effekt.
    Det jag undrar är om det finns någon bra behandling. Det känns lite löjligt att gå till en hudläkare för att få behandling men det kanske är ett måste. Vad säger ni?

  • Svar på tråden Huskurer och receptfria behandlingar för psoriasis sökes.
  • IdaVasterflo

    Det bästa för sådana hudåkommor tycker jag är aloe Vera. Produkter med aloe Vera kan vara svårt att få tag i något som verkligen funkat, men om man använder saften (som är geleaktig i konsistens) från plantan så brukar det vara riktigt effektivt. Jag har hela mitt liv haft besvär med en del eksem och liknande hudproblem och aloe Vera är nog det enda som jag tycker är riktigt effektivt! En planta "äkta aloe Vera" brukar kosta mellan 50-100 kr beroende på storlek. :)

  • Southern Belle

    Har hört att lågkolhydratkost kan hjälpa! Kolhydrater/socker är inflammatoriskt vilket kan förvärra psoriasis. Även fettsyrabalansen, omega 3 - omega 6, är viktig av samma anledning! För mycket omega 6, som vi lätt får i oss via kosten, är inflammatoriskt. Kokosolja sägs också vara bra! Har ingen egen erfarenhet men det kan kanske vara värt att testa? Lycka till!


    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • IdaVasterflo

    Även olivolja och Havtorn är mirakelmedel för huden. Både ät och smörj!

  • Anonym (Possi)

    varför skulle det va löjligt o gå till läkare? jag har psoriasis i hårbotten, fick det i tonåren nån gång och är 28 nu. det enda som hjälper (dvs som tar bort det vita "fjället") för mig är kutanlösning (receptbelagd) som innehåller kortison, ELLER några månader i tropiskt havsklimat med mycket sol och bad,.. då är jag helt "frisk" i hårbotten i upp till ett år efteråt. Detta svenska klimat torkar ut huden, suck!

  • IdaVasterflo
    Anonym (Possi) skrev 2012-04-11 00:56:48 följande:
    varför skulle det va löjligt o gå till läkare? jag har psoriasis i hårbotten, fick det i tonåren nån gång och är 28 nu. det enda som hjälper (dvs som tar bort det vita "fjället") för mig är kutanlösning (receptbelagd) som innehåller kortison, ELLER några månader i tropiskt havsklimat med mycket sol och bad,.. då är jag helt "frisk" i hårbotten i upp till ett år efteråt. Detta svenska klimat torkar ut huden, suck!

    Mm vintern är ett helvete för huden!
  • Lacey

    Hört att ricinolja ska fungera för hårbotten och psoriasis och exem där

  • HäckHäxan

    Nu måste jag bara fråga, blir det som skorpor, typ kliar eller iaf jag kan inte ge fan i att pilla. Har nämligen övervägt att söka hjälp för detta. Har det bara i hårbotten och det ger fan inte med sig.

    Har haft liknande förut, men aldrig så mkt som nu. Jag har varit långhårig, korthårig och rakad, men jag får ändå sånt, men som sagt inte alls så mkt som det är nu. Jag blir galen Skrikandes

    Vill bara raka av mig håret typ, men då ser man väl ut som en skabbråtta istället!


    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • Anonym (abc)

    Vi badar varmt med lite olivolija i och när det är som värst så skriver läkaren ut kutanlösning

Svar på tråden Huskurer och receptfria behandlingar för psoriasis sökes.