• Mandel

Träna och förkyld?

Hur sjuk ska man vara för att inte träna?
    Är det skillnad på ett konditions pass och ett styrkepass? Kan man göra något av dem?

Eftersom jag numera inte blir så sjuk som omgivningen blir när de är förkylda så är det så svårt att avgöra hur sjuk jag är.
    Förr om åren mådde jag urk och blev sängliggandes, men nu så anar jag att det kanske svider i halsen, känner mig lite tröttare kanske, lite rethosta och denna gång så syns det på färgen när jag snyter mig att jag har en form av infektion i kroppen. Är inte heltäpt.
    Har även ett öga som är lite rött, rinner lite och bråkar på natten/morgonen.
    Inga problem att hänga med om dagarna och inga andra bekymmer.
    Alltså typ så där när folk börjar bli sjuka, innan de blir sängliggandes med skillnaden att jag sedan inte blir sängliggandes. Om ni förstår vad jag menar...

Förvärras det av att träna kondition eller kan jag göra det med en förkylning i kroppen?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Träna och förkyld?
  • M C

Om du har en förkylning i kroppen och tränar kan hjärtat sluta fungera. Det var det som hände den där fotbollsspelaren för några veckor sen.

Man ska vila i minst 3 dagar efter en infektion, kan vara längre. 

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Elaifiknow

Jag har hört att träning vid förkylning kan leda till hjärtsäcksinflammation, och det låter inte mysigt alls.

• Mandel
    Elaifiknow skrev 2012-04-11 07:32:27 följande:
    Jag har hört att träning vid förkylning kan leda till hjärtsäcksinflammation, och det låter inte mysigt alls.
    Inte mysigt alls, men hur förkyld ska man vara?
    Jag menar att man är ju inte så dum att man åker och tränar när man nästan är sängliggande, men när man är lite småsnuvig?
  • Elaifiknow
    Mandel skrev 2012-04-11 07:34:51 följande:
    Jag menar att man är ju inte så dum att man åker och tränar när man nästan är sängliggande, men när man är lite småsnuvig?
    Jag skulle inte chansa. Så ofta är du väl inte förkyld, att du inte kan skippa träningen när du är det?
  • sara1981

För mig är det skillnad på småsnuvig och förkyld. Om jag är småsnuvig tränar jag om jag är förkyld stannar jag hemma. Viktigast är att inte träna med feber, annars får du gå på känslan i kroppen.

• M C
    Mandel skrev 2012-04-11 07:34:51 följande:
    Hur tror du de som dött faktiskt har dött? Jo, för att de inte var så sjuka att de blev sängliggande.
    De inbillade sig att de var "tillräckligt" friska för att träna.

Jag vill inte vara elak, jag vill bara påpeka hur farligt det är att tro att man är undantaget.    
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Mandel
    Elaifiknow skrev 2012-04-11 07:35:48 följande:
    Jag skulle inte chansa. Så ofta är du väl inte förkyld, att du inte kan skippa träningen när du är det?
    Det är mest att jag får nippran av att gå här hemma.
    Träning = terapi och Träning = se andra människor
    Igår fixade jag i klädkammaren och bakade en massa kakor så vad ska jag göra idag? Tömde tvättstugan på stryktvätt i måndags, var ute på låååångpromenad i solskenet i söndags, dubbla träningspass i lördags...
    Bokade av träningen i måndags för att jag inte kände mig riktigt 100, men nu vill jag...

Fast jag får väl vara hemma och laga någon spännande maträtt i stället.
  • magelita80

Jag brukar oftast träna när jag är lite förkyld men inte om jag är superförkyld el. Har ont i halsen. Fram tills i torsdags då min man fick åka ambulans till akuten pga hjärtmuskelinflammation. Han blev inlagd på fr tors till mån. Han hade tränat för några veckor sedan när han var lite småkrasslig och förmodligen var det det som orsakade det hela. Jag hade inte chansat. Min man är normalt vältränad, frisk och inga problem med hjärtat. Det kan drabba vem som helst

• Pickeli

Jag avstår träning om jag är förkyld. Tränar absolute inte med ont i halsen.

Jag känner å andra sidan min kropp väldigt väl och kan avgöra om jag är i skick att träna eller ej. Hade jag haft dina symptom och det inte berodde på allergi så skulle jag avstå.

Jag brukar gå efter hur jag känner mig på morgonen, eftersom jag alltid är värst då. Har jag ont i halsen och är snuvig när jag vaknar fast "frisk" på dagen så väntar jag ytterligare några dagar.

Och jag har läst att styrketräning är värre än pulshöjning, även fast båda är dåligt.

Google it!
Svar på tråden Träna och förkyld?