• webbredaktör åsa

Bråkar du och barnen om cykelhjälmsanvändning?

Hur gör ni med cykelhjälmar i er familj? Orsakar det många konflikter eller är det kanske barnen som får säga till föräldrarna att sätta på sig hjälmen? Berätta gärna vilken ålder det är på barnen.

Inläggen i tråden kommer vi att använda i en artikel om cykelhjälmar och barn.

Glada hälsningar, redaktionen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bråkar du och barnen om cykelhjälmsanvändning?
  • gullan83

nu har jag ingen cykel men sonen har och han vet att det är hjälm på annars får han INTE cykla... när jag kommer skaffa cykel sen kommer ja med ha hjälm på mig.

• Helle77

Vi har inte cyklat tillsammans än, men när det blir dags så kommer jag skaffa hjälm. Svårt att motivera barn att ha hjälm när inte föräldrarna har. När hon cyklar själv vet hon att hon måste ha hjälm och det är inga problem!

• mammatill6

Aldrig varit en diskusson. De vet att de ska ha hjälm och brukar även säga til andra barn som cyklar utan hjälm att det är galet..

• annca

Barnen har alltid hjälm.

Vi vuxna sällan. Eller ja, maken ibland, men jag aldrig någonsin! (IFRÅGASÄTT MIG NU INTE!)
    Inget bråk där.

Barn har cykelhjälm, så är det bara och ifrågasätts inte.

Vuxna har ett val, som tur är.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • goabarn77

Nej. Började med hjälm redan när hon började cykla på trehjuling. Nu är dottern 3,5 år och säger sijälv till om hjälm om jag skulle glömma.

• Lady Namárië

Vi bråkar inte. Har man ingen hjälm får man inte cykla, punkt slut.

Det är lika självklart som att vår bil inte startar om inte alla har bilbältena på sig.

So say we all
  • Khaleesi

Nej. De använder sina cykelhjälmar helt på eget initiativ, och de ifrågasätter aldrig heller varför vi vuxna inte använder hjälm. De är 8 och 10.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Veladis

Alla, vuxna och barn, har hjälm vid cykling. Det har blviit lika självklart som bilbälte och är inget som ifrågasätts, gnälls eller behöver tjatas om.

• Pickeli

Min son är bara 4 ännu. Och han vet att han måste ha hjälm på sig när han cyklar. Vi själva har ingen hjälm.

Jag anser att det är lika svårt att motivera varför barn måste ha hjälm men inte vuxna som att vuxna får dricka vin men inte barn. Inte speciellt svårt alls faktiskt.

Google it!
  • Elli1

Sonen som är 12 tar på sig hjälmen när han ska cykla. Inte minsta protest. Dottern däremot har inte tänkt cykla förrän i höst när hon fyller 15. Jag försöker förklara för henne att hennes huvud är lika ömtåligt i höst, men hade jag varit tonåring idag hade jag nog tyvärr gjort likadant om jag ska vara ärlig. Äger för övrigt ingen cykel själv.

Svar på tråden Bråkar du och barnen om cykelhjälmsanvändning?