• lillsmurfen

Behöver smarriga recept på kyckling och fläskfile.

Sonen fyller 2 på fredag och i till helgen ska det bli kalas. Tänkte höra om någon här inne har nåt enkelt och gott kycklingfile recept? Söker även efter fläskfile recept för jag får ha 2 kalas här.
    Tackar på förhand

• Svar på tråden Behöver smarriga recept på kyckling och fläskfile.
  • Ea30

jag brukar ibland göra mangokyckling

skär filen i tärningsbitar o bryn dom..i med vatten och hönsbuljong
    sen har du i en burk creme fraich och smaksätter med mangochytney sen i med fin fin strimlad purjo o sist en färsk mango som du har skalat och skärt i tärningar...

har receptet nere i nån låda om de är aktuellt!
    lycka till
    Ea

• Eldblomma

Har ett smaskigt recept på kyckling eller fläskfilé, men det är rätt starkt.

Asiatisk kyckling/fläskfilé 4 port.

4 kycklingfiléer
    1 grön paprika
    1 röd paprika
    3 dl grädde
    1 dl mango chutney
    2 tsk curry
    1 tsk sambal oelek
    2 pressade vitlöksklyftor

Smörj en rätt stor ugnsform och lägg ner kycklingen. Pensla med soja och salta o peppra.
    In i ugnen ca 10 min, 200C.
    Strimla paprikorna i lite smör och lägg sedan uppepå kycklingen. Vispa grädden och blanda i mango chutney och de andra kryddorna. Bred ut över kycklingen och gratinera sedan i ca 20 min. Servera med ris och sallad. Smaskigt men som sagt det är lite drag i den!

Lycka till med kalaset!

• Linda1976

Strimla kycklingfilén i bitar på ca 2x2 cm. Stek dem och häll på honung och soya och lite salt! MUMS!! Servera gärna med klyftpotatis i ugn (och lite palsternackor & morötter), tomat&rödlöksallad och sås på minifraiche och Kavlis vitlöksdressing (lila tub som står upp, röd kork). En burk fraiche och ½ dl dressing e lagom.... Ä vad jag blev hungrig!

• tuzzla

Världens godaste kycklinggryta kommer här!
    Min syster och hennes man jobbar båda som kockar (o är duktiga sådana också) - behöver jag säga att det inte är kul att bjuda dem på mat....
    Denna gryta är den första maträtt jag tyckt vara enkel nog att laga (o vara säker på resultatet), och dugit att bjuda dem på. Uppskattades starkt!

Kycklinggryta, 4-5 port

Kycklingfilé (ca 1 per person)
    1/2 purjo
    (ev. 1 fänkål - kan uteslutas utan större skillnad)

Strimla och fräs i matfett. Pudra över curry.

Häll i 4 dl cocosmjölk och 2 dl creme fraiche.
    OBS! det går inte med lättprodukter - då skär det sig!

Lägg i en hönsbuljongtärning, ca 4 msk mango chutney, 1 msk soja och 2-3 rivna/pressade vitlöksklyftor. (om du har en jättemild mango chutney kan det behövas några stänk t.ex. ceyennepeppar el liknande)

Låt koka 10 minuter.
    Ha i grön, tärnad paprika och eventuellt slantad banan (jag hoppar alltid över bananen!!).
    Låt koka ytterligare ca 3 minuter.

Serveras med ris - vanligt ris passar bäst.

MUMS FILIBABBA!!!!

• Dinturiel

Citronpasta med filé, 4 pers
    600 gr flæskfilé
    smør
    1tsk salt
    2msk vetemjøl
    1 citron
    1 tsk salvia
    1 køttbuljongtærning
    3dl grædde

Skær filén i skivor. Stek i smør, salta och peppra. Ta ur køttet och vispa ur stekpannan med 1dl vatten och sila øver skyn i en kastrull. Rør ut mjølet i 1dl vatten och vispa ner det i skyn. Riv skalet från citronen och klæm ur saften. Tillsætt skal, saft och salvia. Smula ner buljongtærningen och tillsætt grædde. Låt koka i 5 minuter. Lægg i køttet och låt allt koka ihop.
    Koka Tagliatelle och servera till.

Ett av mina absolut favoritrecept!

• lillsmurfen

Tackar för tipsen. Hoppas på fler

• mamma legolina

Kyckling och baconsås

2 kycklingfiléer (cirka 250 g)
    1 pkt bacon
    1 burk creme fraiche
    grillkrydda, timjan och cayennpeppar
    färska champinjoner
    1 purjolök
    2 paprikor i olika färger

Klipp filéerna i bitar. Stek tills de är genomstekta. Krydda med grillkryddan. Stek ytterligare en stund. Tag upp kycklingen. Skär grönsakerna i lagom stora bitar och bryn dem lätt. Klipp baconet i strimlor och stek dem till fin färg. Tag upp baconet och lägg på hushållspapper och låt fettet rinna av. Lätt gillbaka baconet och grönsakerna i den sköljda pannan, häll i creme fraiche och krydda med timjan. Låt det puttra samman. Servera med färsk pasta.

Eftersom jag inte tål paprika (gallan) så utesluter jag den och det blir jättegott i alla fall!

• Marie med två barn

Mitt favoritkycklingrecept kommer här:

Bryn kycklingfiléerna och lägg dem i en gratängform. Lägg över ananas i bitar. Ta en konservburk kantareller (om du inte har kantareller i frysen) och bryn dem. Lägg sedan svampen över ananasen. Häll över bearnaisesås. Lägg sedan ost överst. Sätt in i ugnen (225 grader) ca 15 minuter. Ät med ris. Supergott!

• Tjej 83

jättegott iaf när man äter de på en grekisk restaurang.
    jag ska testa och göra deta ikväll. men har ingen fläsk, så jag ska testa med kyckling (har smakat me fläsk, kycklig och kalv, fläsk va godast..)

souvlaki (5 personer)

1 kg fläskkött (gärna fläskkarre)
    3-4 msk olivolja
    saften av 2 citroner
    oregano.salt och peppar

Skär köttet i små kuber ca 3x3 cm.
    Trä upp köttbitarna på små grillspett.
    Salta,peppra och strö över oregano.
    Pensla med olivolja.

Träkolsgrillning är att föredra, då är grillningstiden ca 15 minuter, men man kan också använda ugnens grillelement.
    Då blir tillagningstiden något kortare.
    Glöm inte att vända på spetten då och då.
    När de är färdiga häller man över citronsaften.

--------------------------------------------------------------------------------

tzatziki - vitlöksdip

1/2 youghurt naturell
    1 gurka
    olivolja
    2 vitlöksklyftor
    salt
    vinäger

Låt youghurten rinna av i ett kaffefilter, helt.
    Rensa gurkan från skal och det mjuka innanmätet, skär i små små bitar eller riv den på ett rivjärn. Pressa ur det mesta av vätskan.
    Blanda ihop youghurten, gurkan, de pressade vitlöksklyftorna, salt, (peppar), en liten skvätt vinäger, och ringla till sist över lite olivolja.

• lillsmurfen

mmmmm så många goda recept. Får skriva ner och testa. Tack så mycket!

• critan

Enkelt och jättegott är att bara linda bacon runt kycklingfilé och steka eller göra i ugnen, sen ha klyftpotatis och valfri sås till. Vi brukar oftast ha Keldas ädelostsås, den är så god!

• Alec

Santa maria har en kryddmix som heter green curry. På baksidan finns receptet. Du behöver kyckling, kryddmixen, paprika, lime och sen väljer du att servera med nudlar, ris eller couscous! mycket gott

Svar på tråden Behöver smarriga recept på kyckling och fläskfile.