• Hanna73

Byta förskola eller vara kvar?

Har svårt att bestämma mig om vi ska byta förskola eller vara kvar när lillasyster ska börja till hösten. Någon som kan bistå med lite input?

Sonen är snart 4 år, och dottern är 9 månader, och kommer att vara 13-14 månader när hon ska börja på deltid. 

Fördelar med nuvarande förskola:
    - Litet, mysigt föräldrakooperativ med max 20 barn i åldern 1- 5 år
    - 2 förskolelärare och 2 barnskötare, lugn och varm stämning med mjuk ton till barnen
    - Ute i olika parker i stort sett varje dag
    - Mycket roliga aktiviteter med barnen (teaterbesök, experiment, utflykter)
    - Ganska nära mitt jobb
    - Nära svärföräldrarna (svärfar är pensionär och kan hämta vid behov och ibland lämna på morgonen när han kört svärmor till jobbet intill oss) 
    - Väldigt lite sjukdomar jämfört med i stort sett alla vänners dagis. 
    - Sonen trivs.

Nackdelar med nuvarande förskola:
    - långt hemifrån. 20-30 min.resa, bussbyte eller en bit att gå (10-15 min från mitt jobb, 30 min. extra för maken )
    - få barn i samma ålder som sonen (2 flickor som är 07-or, 1 flicka och en pojke i samma årskull som min son, 3 st. 09-or, 7 st. 10-or). Min son och pojken som är i samma ålder klickar inte riktigt, även om de leker ibland. Finns viss möjlighet att fler äldre barn börjar, men ingen på G just nu.
    - ingen egen kock, dock helt OK cateringmat
    - Sonen verkar inte ha någon "riktigt" kompis där sedan hans bästis flyttat.

Fördelar med förskolan vi funderar på:
    - Nära hemmet. 
    -Fler barn i samma ålder som sonen. (18 barn i åldern 3-5,5 år)
    - Även manlig förskolepersonal
    - Egen kock

Nackdelar med förskolan vi funderar på:                    
    - 15 barn, 3 personal i småbarnsgruppen som lillasyster skulle få börja på.   
    - Vi vet inte hur personalen är mot barnen. Verkar dock ok när jag ser dem i lekparkerna.   
    - Lokalerna är OK, men mycket mindre mysiga.  

Nuvarande förskola känns bättre för lillasyster som kommer att vara rätt så liten när hon ska börja, eftersom hon får en trygg och lugn miljö. Byte skulle främst vara av praktiska skäl och för att storebror ska få möjlighet till mer kompisar. 

• Svar på tråden Byta förskola eller vara kvar?
  • Medusan

Det som hade varit helt avgörande för mig i en sådan sits är vart jag tror att det finns bäst personal för det är det viktigaste av allt tycker jag.

Om du är jättenöjd med personalen på nuvarande förskola hade jag stannat kvar där. Det är ju en liten risk att byta, du vet ju inte hur personalen där är.

• Tassens syskon

Håller med ovanstående! Skulle absolut stanna kvar på nuvarande, om det inte är så att sonen  inte har någon att leka med!

• Anne69

Hur har ni tänkt sen.....när stora ska börja skolan? För då börjar en ny logistikövning...... Det är ju inte så långt dit så det är värt att fundera på nu. Ni vill ju troligtvis inte byta förskola flera gånger.

Personligen tycker jag att logistiken och avstånden är jätteviktiga. Vill ni åka 4 år till 30 minuter bort? Vi hade valt bort det om den andra förskolan är OK. Svärföräldrarna kan säkert må bra av en liten utflykt och också hämta hem barnen till er, istället för som jag gissar att det blir nu ibland - att ni hämtar barnen hos dem. Men allt detta förutsätter förstås att den alternativa förskolan är tillräckligt bra.

Kanske dax för ett besök där? Ring förskolechefen och be att få komma o hälsa på. Ta med båda barnen och gå dit när verksamheten är i full gång, så får ni en bra känsla för hur det är.  

• Hanna73

Tanken om storebror får gå kvar är nog att låta lillan byta förskola om 2 år, när storebror börjar skolan.   

Då kommer hon vara 3 år och kan uppskatta en större barngrupp. Det blir i så fall hon som får byta förskola, men hon får fördelen av en lugn, tryck miljö när hon är liten. En grupp med 15 småbarn huvudsakligen i åldern 1-2 år och bara 3 vuxna känns lite lite. Det är det som talar emot förskolorna nära oss.

Jag har besökt några av förskolorna i närheten och "spionerat"  lite på dem i närliggande parker för att få en känsla av hur stämningen är och hur personalen är med barnen. Förskolan vi funderar att byta till är den jag fått bäst intryck av.

• Genuin

Hur blir det med skola för sonen när det är dags, kommer barnen från det dagiset ni funderar på att gå i samma skola? (antar att det inte är fallet med nuvarande dagis)

• Hanna73

Omöjligt att veta hur det blir med skolan. Större chans att några barn från dagiset vi funderar på kommer att gå i samma skola, men inte säkert.

Finns åtminstone 2 skolor väldigt nära (<500 m), varav en friskola som sonen står i kö till. Dessutom finns det ett rätt så stort antal andra skolor inom 2 km avstånd.

I Stockholm där vi bor är utbudet av skolor och förskolor stort, men köerna är långa till det mesta...  Teoretiskt ska man ju vara garanterad en plats i en skola nära hemmet, men med tanke på hur det var när sonen skulle ha förskoleplats, så ger jag inte mycket för Stockholm stads garantier.   

Svar på tråden Byta förskola eller vara kvar?