• Mariecarol

Graviditetspenning och barn på förskola

Hej!

Jag är gravid med mitt andra barn med beräknad förlossning den 5 oktober. Jag är förbjuden att arbeta sedan graviditetsvecka 13 på grund av risker i mitt arbete och är därför hemma med graviditetspenning. Min undran är om och hur mycket min son får gå på förskolan när jag är hemma med graviditetspenning. Vi har satt upp 40 timmar i veckan men han är inte där mer än 25-30 timmar/vecka.
    Jag undrar om någon vet hur mycket han får vara på förskolan när jag är hemma med graviditetspenning?
    Tacksam för svar :)

MVH C 

• Svar på tråden Graviditetspenning och barn på förskola
  • goabarn77

Min dotter går 15 timmar och jag tycker det är helt ok, jag är ju inte sjuk.

• Pajsarn

Kommunerna gör olika, finns inga generella regler. Där vi bor likställs det med sjukskrivning, dvs barnen får gå kvar på det schema man hade som arbetande. Sen finns det ju ingen anledning att de ska vara där tidiga morgnar och sena eftermiddagar kan jag tycka, vi har lagt oss på ca 8-15.30 3 dgr i veckan ibland 4. Ring din kommun och kolla.

• Mariecarol

Ska ringa på direkten och kolla. 
    Jag skulle aldrig ha honom där hela dagar men kanske mellan 9 och 14. Förskolan är stimulerande och utvecklande för honom därför skulle det vara bra att ha honom där några timmar varje dag.

Tack för alla svar :) 

• fiamiaE

han borde ha rätt att gå efter sitt vanliga schema då gr- penning räknas som sjukskrivning.

• LillfisenE

I min kommun får man som sjukskriven förälder eg bara ha barnet 15h/v också på förskolan.. helt sjukt tycker jag! Har fajtats med näbbar och klor för att få till en bedömning om särskilda skäl och fått 25h/v

• Pajsarn
    LillfisenE skrev 2012-04-11 13:03:14 följande:
    I min kommun får man som sjukskriven förälder eg bara ha barnet 15h/v också på förskolan.. helt sjukt tycker jag! Har fajtats med näbbar och klor för att få till en bedömning om särskilda skäl och fått 25h/v

Undrar om FK godkänner det? Som sjukskriven ska du inte ha barnen mer tid hemma än tidigare! Där tror jag kommunen måste backa....
  • LillfisenE
    Pajsarn skrev 2012-04-11 16:24:45 följande:
    Undrar om FK godkänner det? Som sjukskriven ska du inte ha barnen mer tid hemma än tidigare! Där tror jag kommunen måste backa....
    det hade ju vart väldans bra.. jag tycker som du!
Svar på tråden Graviditetspenning och barn på förskola