• Pallas

Klätterväxt som tål slagskugga och vind

Jag har haft två Rosa Flammentanz (klätterrosor) i nordläge på förstukvisten. De har nästan dött av de två senaste vintrarna och nu har jag gjort ett försök att rädda dem genom att flytta dem till baksidan på huset. Nu har jag alltså två tomma planteringslådor på framsidan som jag måste fylla med något tåligt. Förslag emottages med tacksamhet! 

De nya växterna måste:

tåla vind tåla skugga hela dagen göra sig mot en trädgård som i övrigt drar åt rosa/lila/rött och ett falurött hus med vita knutar 
  • Svar på tråden Klätterväxt som tål slagskugga och vind
  • Khaleesi

Humle?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pallas

Ja, tanken har slagit mig. Vi har en fin humle som växer på samma sida av huset men en bit bort på en gärdesgård. Finns det olika färger? Den befintliga vi har är blålila.

• Pallas

Hmmm, googlade lite bilder och det kanske inte är humle vi har där ens... Såg inte likt ut för fem öre.

• Khaleesi

Humle har ju inga direkta blommor. (Eller jo, klart att de har blommor, men inte sådana man lägger märke till.)

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Diablo

Alpklematis

Pipranka

Klätterbenved

Murgröna

Klätterhortensia

Några som faller i smaken?       

Har man tur behöver man inget vett!
  • Pallas

Hortensia är ju gudomligt vacker! Gör den skada på underlaget? Den ska ju sitta på förstukvisten, men det kanske går att fixa så att den inte sitter direkt på träet?

• Diablo
    Pallas skrev 2012-04-17 09:34:57 följande:
    Den här fick jag upp när jag sökte på klätterbenved:

Ja, precis en sånOskyldig
  • Rigmor Mortis
    Pallas skrev 2012-04-17 09:32:29 följande:
    Hortensia är ju gudomligt vacker! Gör den skada på underlaget? Den ska ju sitta på förstukvisten, men det kanske går att fixa så att den inte sitter direkt på träet?
    Vi tog bort en stor gammal klätterhortensia från tegelfasad för några år sedan och har fortfarande märken på teglet. Den hade en spaljé men hade trängt sig in mellan spaljén och väggen. Jag tror säkert att det funkar om man bara håller koll på den så den inte når fasaden men om den når fasaden, i synnerhet en träfasad, får man räkna med att den förstörs.
  • Rigmor Mortis
    Pallas skrev 2012-04-17 09:34:57 följande:
    Den här fick jag upp när jag sökte på klätterbenved:

Japp, en sådan på var sida om förstukvisten vore väl välkomnande?
  • Diablo
    Rigmor Mortis skrev 2012-04-17 09:43:06 följande:
    Vi tog bort en stor gammal klätterhortensia från tegelfasad för några år sedan och har fortfarande märken på teglet. Den hade en spaljé men hade trängt sig in mellan spaljén och väggen. Jag tror säkert att det funkar om man bara håller koll på den så den inte når fasaden men om den når fasaden, i synnerhet en träfasad, får man räkna med att den förstörs.

Håller med, men så är det med många av klätterväxterna, man måste ha koll, klippa ner och sätta upp bra spaljeer som de kan hålla sig till.
  • Pallas

Aha, då är den nog inte ett alternativ, tyvärr. Om man skiter i klätteraspekten, finns det någon annan buske som klarar sådana här förhållanden? Hur är det med "vanlig" hortensia, till exempel? Den finns ju i rosa.

hydrangea 12 

• Diablo

En snyggt klippt buxbom?

Svar på tråden Klätterväxt som tål slagskugga och vind