• Anonym (karusellsugen)

Varför får man inte åka alla karuseller när man är gravid?

En undran, på vissa nöjesfält finns det speciella varningsskyltar på karusellerna (de som är roligare/häftigare) t ex varning för de med svagt hjärta, gravida osv Det jag undrar över om vad det egentligen betyder. Har det att göra med att att åkturen kan vara skadlig för en mamma som är höggravid eller gravida i allmänhet? Det heter ju att barnen ligger skyddat iine i livmodern så jag undrar på vilket sätt en karusell kan vara farlig - för mamman eller för barnet??
    Hoppas något vet svar för jag hade tänkt åka till nöjesfält i sommar, kommer vara smårund om magen då men vill åka allt! 

• Svar på tråden Varför får man inte åka alla karuseller när man är gravid?
  • Anonym

KAn ju tänka mig att det inte finns så mycket forskning på hur barnet klarar de värsta sakerna. För mig låter det ju självklart att man inte åker typ fritt fall eller något som snurrar runt  runt jättesnabbt.

• Coruscant

Man kastas ju lite hit och dit i karuseller också, kan inte vara så bra om magen slår i. dessutom blir det nog svårt att använda säkerhetsutrustning på rätt sätt med stor mage.

• Lusing

I de "häftiga" karusellerna så kastas man mer frammåt/bakåt/sidor etc vilket kan utlösa ett missfall. Att få slag på magen är också känsligt vilket man tenderar att få mest mot mage, rygg och axlar samt nacke (Bergochdalbanor etc). Sen har man väl tänkt på kroppens kemiska utsöndring av adrenalin som ökar hjärtfrekvens och puls när man är exalterad eller rädd etc. Kanske därför..

• sextiotalist

Det har väl att de som driver nöjesfältet har ansvaret om något händer. De vill inte ta det ansvaret (med all rätt). Om du själv står ansvarig för allt, så får du göra precis vad du vill. varför inte lite bergsklättring för att få igång adrenalinet ;)

• Tess1990

Tror det är för att man har en grej vid magen
    och dom "häftiga karusellerna" brukar ju svänga och åka runt ganska hetsigt som kan göra att man grejen vid magen slår/dunsar/trycker mot magen ganska hårt 

även om fostret är hyfsat skyddat så är det inte helt skyddat mot stötar och tryck, särskilt inte upprepade gånger tätt inpå, tror inte dom vill ta risken att någon råkar illa ut
    kan ju bli skyhöga skadestånd och massa stämningar isf!
    därför varnar dom, men om det inte syns på en och man själv väljer att åka så får man ju stå för ev. konsekvenser själv.
    sen är ju många gravida drabbade av svimmningsanfall och en häftig karusell gör det nog inte bättre, och kan nog bli farligt om man bli helt "slapp" (svimmar av helt)  
    samma sak med illamående, högt blodtryck, öm rygg m.m 

jag tycker iaf att man kan vänta med såna karuseller tills efter graviditeten.  

• Sapato

Bättre att inte åka än att åka. Tänk om något händer då kommer du klandra dig själv resten av livet :-/

• Anonym

Det är ingen fara alls.
    Är du gravid löper du risk att få diverse komplikationer, samma som om du lider av hjärtbesvär eller dåligt blodtryck. Skulle då en komplikation sammanfalla med ett karusellåk, så kan det ju ligga nära tillhands att skylla på just karusellen som den utlösande faktorn, trots att komplikationen skulle tillstött även om du stått bredvid och tittat på. Detta vill nöjesparken undvika såklart, och därför friskriver de sig med de typen av skyltar.

• StarStruck

Tänk OM barnet skulle dö bara för att du vill åka "häftiga" karuseller?
    Skulle du kunna leva med det, go ahead.
    Kan inte låta bli att säga det men du låter som en jäkligt omgen person!
    Om jag skulle gissa din ålder så skulle jag säga 14-15 år, max.

• Anonym

Har själv jobbat på gröna lund och på några av dessa karuseller som har denna skyltning.Och ja dels har det att göra med att företaget inte ska behöva ta det ansvaret ifall något händer.För då har de iaf gett en varning.Men den stora anledningen är att i nästan alla av dessa karuseller där denna skylt sitter förekommer det g-krafter och dessa är inte bra för vare sig mamman eller barnet i magen.Visst är det g-krafter när man flyger ett vanligt flygplan men detta handlar om g-krafter som kommer stötvis beroende på karuselltyp och ja om jag var gravid eller hade hjärtrpoblem så vet jag vilka karuseller jag inte skulle åka iaf.Men sen är det även så att byglar och liknande inte är anpassade för gravidmagar då gravida inte rekommenderas att åka karusellen.

• Coyote

Det handlar dessutom om säkerheten, säkerhetsbyglar och bälten passar inte särskilt bra på gravida.

• Anonym

De "häftiga" karusellerna kan orsaka missfall, orsaka hjärnskador på barnet om du vill leva med det så är det ditt ansvar. Men tycker det är otroligt själviskt av dig att ens tänka så.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 13:15:51 följande:
    De "häftiga" karusellerna kan orsaka missfall, orsaka hjärnskador på barnet om du vill leva med det så är det ditt ansvar. Men tycker det är otroligt själviskt av dig att ens tänka så.
    Källa på det tack? Låter helt otroligt, då ett barn ligger så väl skyddat i mammas livmoder att det tom klarar svåra bilolyckor och flygplanskrascher, där mamman tom stryker med.

• Coyote

Risken vid bilolyckor och häftiga inbromsningar är främst att moderkakan ska lossna och orsaka blödningar som gör att både mamma och barn kan stryka med, själva bebisen är väl skyddad.

• Anonym (Nöjesparkare)

Jobbar på Nöjespark och kan svaret på denna fråga

1: Av säkerhetsskäl!
    Alla karuseller med bygel över axeln måste gå att stänga utan hinder, om hindret är övervikt eller gravidmage spelar ingen roll. Samma regler för alla.

2: OM du av någon anledning skulle få missfall några dagar efter ditt besök så är risken stor att ni väljer att anklaga nöjesparken för detta och därför väljer i alla fall vi att svara gästen:
    Eftersom vi inte vet din medicinska historia så rekommenderar vi inte gravida att åka några karuseller.
    På detta sätt kan vi därför inte bli skyldiga till eventuella missfall!

Alla åker alla karuseller på eget ansvar men just gravida är en känslig grupp!  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 13:15:51 följande:
    Rent skitsnack. Om de skulle vara så farliga för ett väl inbäddat foster, så skulle de orsaka stora skador på de som åker också.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 13:18:27 följande:
    Källa på det tack? Låter helt otroligt, då ett barn ligger så väl skyddat i mammas livmoder att det tom klarar svåra bilolyckor och flygplanskrascher, där mamman tom stryker med.
    Kopierar vad ovanstående säger; .Men den stora anledningen är att i nästan alla av dessa karuseller där denna skylt sitter förekommer det g-krafter och dessa är inte bra för vare sig mamman eller barnet i magen.Visst är det g-krafter när man flyger ett vanligt flygplan men detta handlar om g-krafter som kommer stötvis beroende på karuselltyp

Min kusin är läkare på och säger att kraftiga G-krafter kan orsaka just missfall och hjärnskador på foster då detta inte är något kroppen eller barnet är van vid. Sen håller jag med om att barn kan vara skyddade av mammans livmoder under bilolyckor och flygkrascher men det kan lika väl hända att det dör pga de kraftiga G-krafterna som barnet utsätts för.
  • StarStruck

Vad jag kunde läsa mig till så är forskarna inte helt klara med riskerna, men trycket på magen kan bli förstort.
    Om ni googlar runt lite mer så lär ni nog hitta lite info.

• Tess1990
    Anonym skrev 2012-04-11 13:18:27 följande:

Kan klara ja, men då är det tur inblandat också
    man kan få missfall av ett lättare fall i trappan om det vill sig illa
    allt beror på hur långt gånget fostret är, vart moderkakan sitter, vart man får smällen och om man ev. har känsliga punkten sen tidigare/alt. född med.   

det går omöjligt att veta, så därför ska man inte ta några risker.  
Svar på tråden Varför får man inte åka alla karuseller när man är gravid?