• nattiizz

behöver hjälp med olydig valp!!!!

Hallå hallå...
    Behöver lite tips på hur jag ska göra för att få våran valp att sluta bita oss, han lyssnar absolut inte när vi säger NEJ, utan morrar tillbaks och hugger i luften, ett betende han måste bli av med. Men han har ingen respekt för oss.
    Så hr ska jag göra?? Han är nu ca 10 veckor.
    En grej till är när vi är ute å går, så får man ingen kontakt med han och han lyssnar ingenting.
    Så snälla snälla hjälp mig... har ni några tips på hur jag ska göra blir jag jätte glad

• Svar på tråden behöver hjälp med olydig valp!!!!
  • TheBlueRose

Gå på en valp kurs eller vad dom heter....

• Mirris

Jag har oxå en 10 veckors liten marodör
    Här käkas det godis för allt bra.. och även när hon "råkar" höra på mig när jag säger NEJ när hon hänger sonen i byxorna.

Ute lyssnar hon faktiskt ganska bra, men det beror nog på den torkade blodpuddingen som hon vet att hon får när hon kommer
    Hoppas att det ska fastna och visa sig utan godis om några månader.

Va har du för liten buse då??
    Själv sitter jag här med en korsning Dvärgpudel och Cairnterrier/JR

• mollan nu

Det går över.
    Tror inte det är så vanligt med väluppfostrade 10 veckors valpar
    Att hunden bits är svårt att undvika, så gör alla valpar. Men se till att fortsätta säga nej.
    Svärmors valp är 6 månader nu, han har precis tappat sina tänder och är betydligt lugnare nu. Bets så det kunde blöda på händerna tidigare. Vi brukade gnälla typ gny när han bet hårt. Då slutade han faktist för stunden.

Kontaktproblem är oxå vanligt, hunden vet ju inte vem den är. Alltså vet inte vad den ska lyssna på. Är intresserad av allt runt omriking sig.
    Prova stanna så fort du vill ha kontakt med honom. Stå med honom i kopplet brevid dig tills han tittar upp, och när han gör det ska du berömma.

Ett bra tips är en valpkurs, men det är han för liten för än.
    En liten vovve är nästan som ett barn. Vänta bara tills han blir könsmogen, då blir dom som lite uppkäftiga och gör helt tvärt emot.
    Lycka till och ge inte upp. Det är du som bestämmer!

• Mr CarCare

Det är alltid trevligt med en valp i ett hem, men man märker ganska snart hur lite man kan om hundar.

Ni ska absolut anmäla er till en valpkurs, valpkurserna är från 8 veckor så det är inga problem för er att starta med en kurs, dom brukar bli fullbokade snabbt, så min rekommendation är att kontakta din brukshundklubb snarast.

• Mr CarCare

Jag skulle kunna ge er en massa tipps, men behöver veta vad det är för en hund ni har.

• Helenas

När min var liten så stack jag någon gång in hans egen tass i munnen på honom när han bets som värst.

• Miss W

Vad kul med en liten valp! Inte så kul när de bits...Det finns bra litteratur att läsa tills ni börjar på valpkurs, titta på biblioteket eller i bokhandeln. Jag gillar t.ex Memea Molins böcker, lätta att förstå. Kontakta närmsta brukshundklubb för det brukar, som sagt, vara kö till valpkurserna. Det finns många "nötter" som håller privata kurser så var försiktig. Lycka till!

• frulan

För det första, valpen är INTE olydig, han är en liten valp...

En valp utforskar sin lilla värld genom att bitas, det vänjer han sig av med.
    Ignorera honom när han biter er. Säg inget (han förstår inte NEJ) utan gå därifrån, var passiva.
    Eller ge honom en leksak att bita i.

Att han inte lyssnar under prommisen är inget konstigt, det är så mycket intryck för honom att behandla.
    Lek fram uppmärksamhet, tvinga inte valpen att ge er den.
    Han behöver ju inte göra mycket mer ute just nu än att kissa/bajsa. Gå till samma plätt och stanna där. Han blir trygg där till slut.
    Gå små prommisar i valpens takt (sätter han sig t ex så är han trött) för att miljö-/socialträna honom.

Det viktigaste ni har att göra nu är att få hunden att känna sig trygg hos er och att öva passivitet. Han behöver kunna slappna av ordentligt, få sin vila utan att bli störd osv.

Ta kontakt med er närmsta klubb. Många har valpkurser, de gör inte så mycket på kurserna men ni lär er massor. Man kan även gå utan valp om man vill.

Lycka till

• frulan

Förresten, har du haft hund förut?

Om inte, köp några böcker om hundens beteende, språk och signaler. Det är himla nyttigt
    Även böcker om träning, uppfostran m.m.

• Mr CarCare

Om en valp hittar på dumheter om det så är smått eller stort så finns det en del som säger att det slutar dom med när dom blir äldre. V

• Mr CarCare

Om en valp hittar på dumheter om det så är smått eller stort så finns det en del som säger, att det slutar dom med när dom blir äldre.

VARNING VARNING, gå inte på det, för det växer inte bort, ni måste träna eller tillrättavisa hunden, det finns inga omvägar.

• frulan

Det är klart att mycket kan sitta kvar men det kan ju oxå bero på vilket sätt man försöker få bort det.
    Man måste ju förstå varför en hund morrar.
    Det finns ju även lekmorr.

Är det t ex en valp som blir störd hela tiden (de orkar inte busa hur mycket som helst) kan den bli överaktiverad och stressad.
    De behöver sova fruktansvärt mycket när de är små.
    Morrar den och hugger så får man ju tänka på hur man egentligen behandlar sin hund. Skriker man då på den och säger nej, vad uppmuntrar man då till?
    Hur många valpar är aggressiva?

Den har precis lämnat sitt trygga hem med mamma och syskon och hamnat i sin nya familj.

Alla valpar nafsar och bits, det är ett naturligt beteende för dem.

T ex morrning, försöker man ta bort den kan det sluta med i framtiden att hunden inte varnar innan.
    En hund kan morra av olika orsaker (den litar inte på dig, har ont m.m.).

En hund respekterar en inte automatiskt och man måste även respektera sin hund

• nbv

skäll, morra högt eller nafsa tillbaka :) det hade ju mamman gjort...

• A lie

Säger som andra här - vad är det för ras? Jag skulle ge olika tips beroende på vilken sorts hund du har. Olika hundraser är avlade utifrån olika syften och har därför olika saker som är naturliga för dem. Hade tex jätteproblem med vår JRT när han var liten eftersom folk sa till oss att ta honom i nackskinnet när han inte lyssnade - även på valpkursen... Sedan fick jag höra av raskunniga att eftersom JRTn är en grythund så har den som medfödd instinkt att om något hänger sig fast i dens nackskinn så är det döda som gäller. Alltså inte konstigt att han betedde sig som han gjorde när vi tog honom i nackskinnet. I stället har vi brottat ner honom och morrat år honom - funkar kanon.

Flera här skriver att beteendet växer bort - Ja, till viss del hunden kommer inte att vilja bita lika mkt när det kliar i tänderna och vartefter h*n litar på dig så lyssnar h'n mer.. Men vem vill ha sig själv och hemmet sönderbitet under tiden? Och ju förr hunden lär sig lyssna på dig desto lättare kommer den vara att dressera i framtiden. Träna, träna, träna hunden tab med lär den vad den heter och var konsekvent. Prata med uppfödaren som förhoppningsvis är kunnig om just din hund och kan ge dig tips och råd.
    *lycka till med er nya familjemedlem*

• JsN

Såvitt jag har förstått så är det lite samma sak med valpar och småbarn dvs att allt ska in i munnen för att känna efter vad det är. Och det växer bort.

Vår uppfödare tipsade oss om att strö vitpeppar på allt som han ville bita i, skor, vedkorgen etc. Funkade jättebra och vi slapp säga nej stup i kvarten. När han bet i händerna så rådde hon oss att stoppa handen längre in i munnen på hunden, det blir obehagligt för den.

• meya

Ett tips till i djungeln Tjata inte på hunden! De blir som barn som har tjetiga mammor, till slut slår de dövörat till! Säg bestämt nej! Och som nån annan skrev, försök att leka fram uppmärksamheten. Och anmäl er till en valpkurs... Det är nyttigt för både hund och matte/husse Lycka till me voffsingen!

• Jola

Jag tycker jag känner igen min hund i det där beteéndet som du beskriver när min hund var liten valp. Hon var helt galen och bet och hugg efter händerna som en tokig. Särskilt när man satt på golvet hos henne, så det kunde man aldridrig göra vilket var jättetråkigt såklart. För man vill ju kunna mysa med sin valp. Men jag håller med frulan. Det är bara att gå därifrån och ignorera beteéndet. Om du börjar fya, skrika, neja och allt vad det är så blir det bara ännu värre och valpen blir stressad och biter ännu mera. Detta har funkat för oss. Nu är våran hund 10 månader och hon faller tillbaka i beteéndet när det kommer hem folk till oss som vill sitta på golvet och leka. Det funkar inte. Då är det bara att gå därifrån och ignorera, då blir hon lugn. Ta inte kontakt över huvudtaget. Nu kanske det ska tilläggas att jag har en flat som är en väldigt lättstressad ras.

Lycka till...

• nattiizz

Hej igen!!
    Tack för era svar. Ska prova det där med att ignorera han när han håller på som värst, har åxå märkt att fya å neja bara gör att han vill bita ännu mera.
    Ni som ville veta vilken ras det är så är det en rottweiler/pyreneer. Mest rottis.
    Just för tillfället är det lite ont om pengar, men självklart ska vi gå kurs med han senare.
    Men under tiden behöver jag lite tips på övningar jag kan göra själv. Så kom gärna med många förslag.
    Hej så länge...

• frulan

Lite tips:

* Valpen behöver mycket lugn och ro, ha en egen plats där han alltid får vara ifred.

* När ni leker/busar, se till att det är ni som avslutar leken, valpar kan leka hur länge som helst, det är inte bra om de gör det, då blir de lätt stressade och uppspelta.
    Lek en stund och avsluta sen med en mysstund så att valpen kommer ner i varv.

* Har ni gjort någon NEJ-träning? En vovve förstår automatiskt inte vad man menar med det. Här är en övning: lägg en godis på golvet så att hunden ser den, lägg en hand över godisbiten och hindra valpen från att ta den (dra inte i hunden, håll emot på t ex bröstet), säg NEJ (skrik inte), om och när han tittar upp på dig, säg att han är duktig och ge en godis (det behöver inte vara den som ligger på golvet).

* Om han skäller eller morrar under lek, ignorera honom totalt, säg ingenting, var passiva, gå därifrån. Säger man NEJ och skäller på honom får han ju den uppmärksamhet han ville ha.
    Tänk även på att ni kanske har busat för mycket med honom och han är uppspelt.

* Belöna det ni tycker är rätt beteende och ignorera det ni inte tycker om.

* Morrar han i andra situationer så får man även tänka på att han kanske inte litar på er än, han är obekväm i situationen. Ignorera det beteendet och visa att ni inte tänker ta hans mat/godis/leksak. Man kan även byta till sig det han vaktar. Byt hans leksak mot en god godis och beröm om han vågar ge er den. Ge sen tillbaka leksaken.
    Han kommer med tiden att förstå att ni inte är ett hot mot hans resurser, det är ni som HAR resurserna (godis, mat, leksaker m.m.).

* Gör kontaktövningar, t ex visa vovven att du har en godis i handen och vänta på att han ger dig ögonkontakt, säg att han är duktig och belöna.

* Ha små övningar (med gott godis) som att du t ex förbereder honom för ett vette-besök. Ha en lugn stund med hunden (alltså inget du gör under bus och lek), titta honom i öronen, titta på tassar och tänder osv.

* Var konsekvent! Om ni uppträder på olika sätt i samma situationer så blir vovven förvirrad.

Tänk på att det är nu ni sätter präglingen på vilken vuxen hund ni vill ha.
    Är det bara förbud och skäll som gäller kommer han antagligen inte bli en så trevlig hund som vuxen. Han förstår ju inte vad han gör som är fel, men han fattar att han får skäll.

En liten valp kan man inte kräva något av, han är för liten för det.

Korta träningspass på någon minut i taget räcker

Svar på tråden behöver hjälp med olydig valp!!!!