Du måste egentligen ingenting.
Vill du skydda din SGI så ska du som skrevs ovan ta ut 5 dagar / vecka från barnets ettårsdag. Det är dock inget måste det heller. Det som händer är att du får sämre ersättning om du själv blir sjuk eller vab'ar. Men som sagt, det avgör man själv hur viktigt det är. Du kanske ska vara hemma länge och tänker att du hinner arbeta upp en ny SGI.
Annars så måste du ta ut 7 dagar per vecka för att få ut motsvarande 80% (eller strax under) av din lön, eftersom Försäkringskassan räknar kalenderdagar. Gör man det räcker dagarna i ca ett år. Därför väljer många att ta ut så få dagar som möjligt, för att få dem att räcka längre.
Man kan ju också gå in och jobba lite smått, kvällar + helger tex när barnet är lite större. Då drygar man ut kassan och behöver inte ta ut lika många dagar.
Ett annat sätt är att ta ut vårdnadsbidrag från barnets ettårsdag. Där måste du kolla upp om kommunen du bor i har vårdnadsbidrag. Men det är ett bidrag som man kan få om man har barn mellan 1-3 år som INTE går på dagis. Det är inte många tusenlappar och man får inte ta ut föräldrapenning samtidigt, däremot får man jobba. Det kräver att du har tagit ut ett antal dagar innan barnets ettårsdag, tror det är 250, jag vet inte säkert.
Ytterligare ett sätt att öka på kassan är att studera på distans, så att du blir berättigad till studiemedel. Det gjorde jag när min son var bebis, det funkade jättebra.