• Hannahkuhnel

Smartaste sättet att ta ut föräldrapenning på?

Jag kommer antagligen behöva ta ut min föräldrapenning två månader innan jag har fött, med tanke på att jag inte har något jobb men måste ha pengarna för att kunna betala räkningarna. Samtidigt vill jag ju vara hemma så länge som möjligt, så det jag undrar är vilket är det smartaste sättet att ta ut föräldrapenningen på? 

• Svar på tråden Smartaste sättet att ta ut föräldrapenning på?
  • katalysator

Ta så få dagar du behöver för att kunna betala alla dina utgifter, är väl enda tricket.

• Hannahkuhnel

Det tänkte jag med, men min kära mor sa att man måste ta ut full föräldrapenning, själv fattar jag ingenting. Det är en ren djungel det här med föräldrapenning. Är bara 21 så är inte så high på just såna här saker. 

• sportpappa
    Hannahkuhnel skrev 2012-04-11 15:24:26 följande:
    Det tänkte jag med, men min kära mor sa att man måste ta ut full föräldrapenning, själv fattar jag ingenting. Det är en ren djungel det här med föräldrapenning. Är bara 21 så är inte så high på just såna här saker. 
    Om du ligger på lägstanivån när det gäller föräldrapenning och inte har någon SGI (sjukpenninggrundande inkomst) att skydda så kan du ta ut föräldrapenning precis som du vill.
    Om du däremot arbetat upp en SGI som du vill skydda så måste du efter att barnet fyllt 1 år ta ut minst 5 dagar per vecka eller fylla ut de dagar du inte tar ut föräldrapenning med arbete eller annan godkänd aktivitet:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/skydda_sgi
  • Gladskit

Du måste egentligen ingenting.
    Vill du skydda din SGI så ska du som skrevs ovan ta ut 5 dagar / vecka från barnets ettårsdag. Det är dock inget måste det heller. Det som händer är att du får sämre ersättning om du själv blir sjuk eller vab'ar. Men som sagt, det avgör man själv hur viktigt det är. Du kanske ska vara hemma länge och tänker att du hinner arbeta upp en ny SGI.

Annars så måste du ta ut 7 dagar per vecka för att få ut motsvarande 80% (eller strax under) av din lön, eftersom Försäkringskassan räknar kalenderdagar. Gör man det räcker dagarna i ca ett år. Därför väljer många att ta ut så få dagar som möjligt, för att få dem att räcka längre.

Man kan ju också gå in och jobba lite smått, kvällar + helger tex när barnet är lite större. Då drygar man ut kassan och behöver inte ta ut lika många dagar.

Ett annat sätt är att ta ut vårdnadsbidrag från barnets ettårsdag. Där måste du kolla upp om kommunen du bor i har vårdnadsbidrag. Men det är ett bidrag som man kan få om man har barn mellan 1-3 år som INTE går på dagis. Det är inte många tusenlappar och man får inte ta ut föräldrapenning samtidigt, däremot får man jobba. Det kräver att du har tagit ut ett antal dagar innan barnets ettårsdag, tror det är 250, jag vet inte säkert.

Ytterligare ett sätt att öka på kassan är att studera på distans, så att du blir berättigad till studiemedel. Det gjorde jag när min son var bebis, det funkade jättebra.

• Grismamman

Du måste ta ut full fp (5 dagar eller mer) även innan barnet är fött om du har en sgi att skydda!

• cloudberry79
    Grismamman skrev 2012-04-12 08:54:29 följande:
    Du måste ta ut full fp (5 dagar eller mer) även innan barnet är fött om du har en sgi att skydda!
    Det måste man ju inte alls. 

Du kan också få behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du

• slutar arbeta eller går ner i arbetstid under den senare delen av graviditeten

Om man har mindre än sex månader till BF är ens SGI skyddad även om man helt slutar jobba och inte alls tar ut någon föräldrapenning.

Sur, grinig och på smällen.
  • dazazz

Stämmer inte att man inte behöver ta ut fp före födsel, i alla fall inte i samtliga fall. Jag var tvungen att ta ut fem dagar/v före fl för att skydda sgi. Kommer inte ihåg exakt vad det var med min arbetsform som gjorde det men så var det i mitt fall. Det bästa är ju att ringa fk och fråga vad som gäller för just dig!

• Drake M
    Hannahkuhnel skrev 2012-04-11 15:24:26 följande:
    Kan det vara så att du får socialbidrag idag eller kommer behöva under tiden du är föräldraledig? Då brukar socialtjänsten kräva att man tar ut 7 dagar vecka för att stå så mycket som möjligt för sin egen försörjning.

Om du inte behöver hjälp från socialtjänsten så kan du ta ut så få dagar du vill (och klarar dig på) i veckan och det är väl det smartaste om du vill vara hemma länge.
  • Aapple

Ta ut så du klara dig.
    vad har du för dagspenning?
    Jag är många dagar kvar dotter 8 mån sen har jag 367 dagar kvar,

• Younes
    Hannahkuhnel skrev 2012-04-11 15:18:09 följande:
    Jag kommer antagligen behöva ta ut min föräldrapenning två månader innan jag har fött, med tanke på att jag inte har något jobb men måste ha pengarna för att kunna betala räkningarna. Samtidigt vill jag ju vara hemma så länge som möjligt, så det jag undrar är vilket är det smartaste sättet att ta ut föräldrapenningen på? 
    Har du ingen a-kassa att få pengar ifrån? Vartifrån får du pengar NU då?
Svar på tråden Smartaste sättet att ta ut föräldrapenning på?