• PrickigBallong

Vigsel i Jehovas vittnen

Hej
    Jag håller på med en uppgift kring vigseln i Jehova.
    Om ni har varit på ett bröllop eller själv haft ett bröllop skulle
    jag gärna vilja veta hur själva vigselprogrammet ser ut.
    Eller om ni har tips på var jag kan hitta mer information om
    vigseln tar jag tacksamt emot det.

All info kring bröllop i Jehova.
    Finns det någon mall för hur man gör? Vad som sägs etc.

Tacksam för svar.      

• Svar på tråden Vigsel i Jehovas vittnen
  • Joz1a

Bruden kommer in som på vilket annat kyrkobröllop som helst, med spelande musik, utvalt av brudparet. Brudgummen står framme nära " podiet". Vigseln inleds med sång och bön. Sedan hålls ett tal från bibeln som hålls utav någon som brudparet önskat. Efter det kommer vigselförrättaren fram och håller i den akten som vilken annan vigselförrättare som helst, godkänd av staten hade gjort. ( alltså , "tager du.. ")
    Sedan får mannen kyssa bruden. Och alla grattar efter en avslutande sång och bön.

• Haglez
    Joz1a skrev 2012-04-11 17:22:37 följande:
    Varför undrar du det?
    Läxhjälp?
  • vita stenen

Fast det är ju inte alltid så att brudgummen står framme vid podiet.

Jag har varit på jv-bröllop där det bruden har gått fram själv och brudgummmen stått vid podiet, men även där brudparet har kommit in tillsammans. Eller där bruden gått fram med sin pappa och brudgummen stått framme vid podiet.

• Joz1a

Därav " bruden kommer in som på vilket annat kyrkbröllop "
    Man kan ju gå in själv, m sin far, m sin bror ja hur man själv önskar.

• PrickigBallong

Det är en skoluppgift. Är nyfiken på själva vigselprogrammet.

Är det uppbyggt på något säskilt sätt? Svenska kyrkans vigselprogram är ju väldigt bestämt vad som ska sägas och i vilken ordning.

Men hur ser det ut när vittnen gifter sig? Vem viger dem? Det är själva vigselceremonin kan vill ha mer info kring.

• FjärilVingad73

Vittnenas vigselakt är borgerlig, så själva vigselakten är ju bara "tar du, osv"... Men innan brukar det vara ett tal till brudparet av någon de känner.

Vittnena har speciella personer med vigselrätt, man kontaktar någon av dem.

Man kan självklart också gifta sig i Rådhuset eller liknande.

Gifte mig själv på Rikets sal. Vi gick tillsammans in till musik, satte oss, sedan höll en god vän ett tal till oss. Sedan kom vigselförrättaren fram och sa några ord och sedan vigde han oss. Vi bytte ringar, sedan kysstes vi. Därefter sång och bön.

Har numera skilt mig från honom och lämnat JV...

Svar på tråden Vigsel i Jehovas vittnen