• torparen2

Hjälp mig!

Hejsan! har just separerat från min sambo och har en liten pojke på 3mån och har gemensam vårdnad,Men jag vill efter flytten ha pojken halva tiden men jag får bara enligt henne bara hälsa på han hos henne för hos säger att det är inte bra för pojken att växla boende!!! Jag anser att jag har fulla rättigheter att få vara med han halva tiden för att hon inte ammar pga.hon äter en massa mediciner.

• Svar på tråden Hjälp mig!
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är väldigt bra att du är en engagerad pappa som vill att ni delar ansvaret för er son. Men när det gäller boendet är de allra flesta idag överens om att ett så litet barn inte klarar av att bo varannan vecka hos föräldrarna. Det beror på att barnet inte psykologiskt och mentalt är moget att vara ifrån den som tar mest hand om det. Barnet skulle uppleva växelvis boende som ständiga separationer och det är skadigt för utveckllingen. Man brukar mera rekommendera att ett så litet barn bor hos den ene föräldern och att den andre besöker det flera gånger i veckan. Man får börja så och successivt utöka kontakten. Om du vill ha råd och stöd om detta kan du vända dig till familjjerätten i din hemkommun. De har skyldighet att hjälpa till med sådana här frågor.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Hjälp mig!